Lifestyle

Kuukausi kasvipohjaisella ruokavaliolla – miten meni ja jatkosta

16.6.2019 Teksti: Jenni Ukkonen

Pidimme mieheni kanssa toukokuussa kasvipohjaista kuukautta mitä ruokailuun tulee (postasin siitä täällä), ja nyt ajattelin vihdoin kirjoittaa rehellisesti tuosta kokemuksesta; miten kuukausi meni ja miten aiomme jatkossa syödä. Tekstistä tuli yllättäen aika pitkä, mutta toivottavasti sen jaksaa lukea. En halua kuulostaa paasaavalta, mutta uskon, että jokainen pystyy tekemään muutoksia ruokailuun ja siirtymään jos ei täysin, niin aiempaa enemmän kasvipohjaiseen ruokavalioon. Lihan tai muiden eläinperäisten tuotteiden ruokavaliosta poisjättämisen ei missään nimessä tarvi tarkoittaa itsensä nälkiinnyttämistä tai vaihtoehtoisesti itsensä pelkästään hiilareilla täyttämistä – hyviä ja ravinnerikkaita vaihtoehtoja löytyy myös kasvipuolelta, kunhan haluaa aidosti niihin tutustua.

Eläinperäisista tuotteista luopuminen vaatii totuttelua, opettelua ja aikaakin. Kotona syöminen on helpompaa, sillä voimme itse päättää, mitä ostamme kotiin kaupasta, ja voimme tässä vaiheessa jättää lihat, munat ja maidot kauppaan, mutta esimerkiksi ravintoloissa tai muiden luona syödessä asiaan pitää mukautua hieman eri tapaan; ainakin, jos ei ole etukäteen maininnut uusista ruokatottumuksista. Rehellisyyden nimessä, me käytiin kuukauden aikana kahdesti ravintolassa ja tilasimme ruokaa kotiin vain kerran (aiemmin tilasimme vähintään kerran, kaksi viikossa), sillä ruoan tekeminen itse oli ehdottomasti helpompaa. Ravintoloissa jokainen annos tuntui sisältävän vähintään jotain eläinperäistä tuotetta, ja kun nyt rehellisiä ollaan, niin noina kahtena kertana olimme ruokailun suhteen hieman joustavampia, ja söimme myös lihaa. Molempien kertojen jälkeen kyllä totesimme myös, että vaikka ruoka oli hyvää, ei lihaa ollut tehnyt mieli, ja olo oli ruokailun jälkeen raskas. Noita kertoja lukuunottamatta onnistuimme suorastaan yllättävän hyvin välttämään ja kieltäytymään eläinperäisiltä ruoilta, eikä niitä juuri kaivannut. Jännitin alkuun juustosta ja kananmunista luopumista, mutta munia en sitten kuun aikana oikeastaan edes ajatellut ja eikä juustottomuuskaan ollut lopulta iso juttu, vaikka olen aina sanonut, että juustoista luopuminen olisi mulle varmaan kaikista rankinta. Eli jos se olettamani rankinkaan juttu ei ollut kovin rankka, on tälläinen elämäntapamuutos täysin mahdollinen – sekä mulle että kenelle tahansa. Muut maitotuotteet korvasin mieluiten kookospohjaisilla; kookosmaitolatte Starbucksissa maistuu NIIN paljon herkullisemmalta kuin mikä hyvänsä normaaliin maitoon tehty latte, siirapilla tai ilman. Kotona kokatessamme olimme välillä vähän kokeilevampia, mutta suurimman osan nautimme ihan sellaisista tavallisista annoksista, mitä olisimme aiemminkin kotona syönyt; riisi/kvinoa/salaattipohjaisista bowleista, joiden päältä löytyy esimeriksi vaihtelevasti vihanneksia, kikherneitä, linssejä, papuja tai tofua, hummusta, tabboulehia, kimchiä jne. Helppoa ja niin herkullista – voisin syödä tähän tapaan valehtelematta vaikka joka päivä!

Selaan yleensä pakettien tuotesisältöselostuksia mielelläni (jos sokeri mainitaan ennen puoltaväliä, harkitsen hartaasti, kuinka paljon haluan kyseistä tuotetta syödä), mutta toukokuussa niitä tuli tsekattua vielä hartaammin. Monen paketin kohdalla yllätyin, miten erikoisista paikoista voi (sokerin lisäksi) löytää myös maitoa, munia tai kumpaakin. En ollut esimerkiksi ajatellut, että niitä voisi löytyä vaikka perus sämpylöistä! Ruokakaupassa tuli siis vietettyä ehkä tavallista kauemmin pakettien ainesosalappuja selatessani, mutten pitänyt sitä mitenkään negatiivisena asiana; pikemminkin opettavaisena ja ajatuksia herättävänä. Samalla huomasin ilokseni, että esimerkiksi mun suosikki sipseissä ei ole mitään eläinperäisiä ainesosia, joten kaikista herkuistakaan ei suinkaan tarvinut luopua. Lisäksi löysimme ihan mielettömän hyvän vegaanisen jäätelömerkin (Booja-Booja) jonka eri makuihin on voitu käyttää niinkin vähän ainesosia, kuin vain neljä!! Jäätelöt ovat cashewpähkinäpohjaisia, mikä sopii mulle, sille välillä pidän kauramaitoon tehtyjä jälkiruokia melkein liian kauran makuisina. Nämä ovat täydellisen kermaisia, eikä niistä ikinä uskoisi, etteivät ne tosiaan sisällä kermaa tai maitoa laisinkaan! Muuten herkkuja teki mieli ihmeen vähän mitä pidemmälle kuuta mentiin. Yhtenä päivänä näin Instassa kuvan french toastista kuohkealla kermavaahdolla ja mansikoilla, mikä laukaisi ihmeellisen kaipuun erityisesti kermavaahtoa kohtaan, vaikken yleensä sitä todellakaan himoitse. Se ihmetytti, mutta siis en sortunut, ja se on tärkeintä. Tilasin myös jossain välissä kuuta jotain vegaanikarkkeja iHerb-nettikaupasta testiin ja aina pahimman karkkihampaan kolotuksen kourissa nappasin suuhun pari palaa kookoksista vegaanitoffeeta.

Olen omalla kohtaani huomannut, että jos pystyn olemaan viikonkin ilman jotain tiettyä ruoka-ainetta (tyyliin vaikka nyt sitten se liha, sokeri, karkit yleisesti jne) niin mun on todella helppo olla niin myös jatkossa. Ongelmia tulee ehkä jos kerran “repsahtaa”, koska sitten koko juttu on aloitettava ikään kuin alusta. Esimeriksi Rovaniemellä olisin todella helposti voinut käydä wingseillä, mutta päätin olla käymättä, sillä en ollut siinä välissä syönyt niitä ainakaan 1,5 kuukauteen, enkä halunnut, että mulla olisi jatkossakaan vaikeaa olla syömättä niitä. Yritän aina miettiä tällaisissa asioissa, että aivan kuten alkoholisti ei voi ottaa paukkua silloin tällöin, eikä keliaakikko voi syödä tavallista leipää satunnaisestikaan, on myös kasvipohjaiseen ruokavalioon sitoutuminen kokoaikainen juttu, josta ei voi luistaa silloin kuin mieli tekee – lopputulos ei toki ole yhtä vakava, kuin alkoholistilla tai keliaakikolla, mutta tämä ajattelu helpottaa kieltäytymistä ns. vaikeiden paikkojen tullen.

Kuukauden aikana ja jälkeen olin huomaavinani, että ihoni näyttää todella hyvältä, suorastaan hehkuvalta, ja yleisilmeeni kasvoista vartaloon oli vähemmän turvonnut. Ihan konkreettisesti huomasin suunnilleen jo puolessa välissä kuuta, että aiemmin tiukat farkut (sen verran tiukat, että napittaminen vaati jonkun sortin akrobatiaa) sujahtivat jalkoihin täysin ongelmitta ja napituksen jälkeen vyötärölle jäi vielä ylimääräistäkin – kenties jopa tuumakoon verran, tai ainakin läheltä liippasi! Se tsemppasi ehdottomasti, sillä ei kai kukaan näytä mielummin turvonneelta ja väsyneeltä? Itse olen rehellisesti sen verran ulkonäkökeskeinen (itseni suhteen) että voisin jättää eläinperäiset tuotteet ruokavaliostani ihan vaan siksi, että voisin näyttää ja tuntea oloni mahdollisimman hyväksi. Oloni oli toukokuussa myös energisempi (toki myös valoisampi vuodenaika saattoi vaikuttaa) ja heräsin aiemmin, mikä johti siihen, että kävin treenamaassa usein jo heti aamutuimaan. Toki näiden lisäksi ovat mahdolliset terveysvaikutukset ja vaikutukset ympäristöön loistavia motivaattoreita. Onhan esimeriksi jo todettu, että vegaani/kasvipohjainen ruokavalio voi mm. pienentää riskiä sairastua lukuisiin henkeä uhkaaviin sairauksiin, kuten tyypin 2 diabetekseen sekä monin syöpiin, pienentää kolesteroli- ja verenpainearvoja, ja se on luonnollisesti ekologisempi vaihtoehto sekaruokavaliolle. Suosittelen lämpimästi lukemaan kasvipohjaisen ruokavalion hyödyistä enemmän, mikä yllä mainittu kuulostaa uudelta tai vieraalta! Itse löysin paljon selkeästi ja ymmärrettävästi kirjoitettua tietoa Vegaaniliiton sivuilta.

Mieheni kanssa tätä asiaa puidessani, olen tullut siihen tulokseen, että hänellä on aika samanlainen linja jatkoa ajattelen; että ainakaan kotiimme emme eläinperäisiä tuotteita enää osta, mutta jotain joustoa voi kuitenkin vielä olla tilanteista riippuen kodin ulkopuolella ruokaillessa. Enkä pystyisin, mutten välttämättä haluaisi kieltäytyä esimeriksi hyvästä sushista, jos tilaisuus moiseen tulee. Joustovaraa saa mielestäni olla, ja päätökset voi tehdä aikuismaisesti tilanteen mukaan. Sen sanon edelleen, että en usko, että musta on ihan hetkeen tulossa ihan 100% vegaani kaikin puolin. Uskon vakaavasti, että pystyisin ajan kanssa jättämään eläinperäiset ruoka- ja raaka-aineet jos niin päätän, mutta esimeriksi nahkatuotteista luopuminen ainakin vielä tässä vaiheessa tuntuu itselleni kaukaiselta… siis en sano että mikään muutos on mahdotonta, sillä KAIKKI on mahdollista jos niin haluaa, mutta juuri nyt en näe alkavani hankkiua eroon kotoani/vaatekaapistani löytyvästä nahasta ynnä muusta. Toinen on kollageeni, mitä olen nyt tämän vuoden ajan käyttänyt; kyseessä on eläinperäinen tuote, mutta en aio lopettaa sen käyttöä juuri nyt, sillä olen pitänyt sen aikaansaamista tuloksista. Huomaan kuitenkin yrittäväni jatkuvasti tehdä mahdollisimman hyviä päätöksiä elämän jokaisella osa-alueella, ja esimeriksi kosmetiikkaan olen alkanut kiinnittää vielä aiempaa enemmän huomiota; kuinka luonnollista se on, onko sitä testattu eläimillä jne ja tekeväni osto- ja käyttöpäätökset sen mukaan. Kaikki kauneustuotteeni eivät varmasti mene kerralla uusiksi, mutta jatkossa uusia tuotteita ostaessani tulen ehdottomasti olemaan asian kanssa tarkkaavaisempi.

Nopeana yhteenvetona:

  • Lihan ja muiden eläinperäisten tuotteiden (maito, munat ym) poisjättäminen ruokavaliosta oli yllättävän helppoa; se vaatii lähinnä päätöstä, joka kumpuaa jokaisen itsensä sisältä, hieman itsekuria kieltäytyä tietystä tarjottavista ja halua löytää ja kokeilla uusiakin ratkaisuja. Vaihtoehtoja on, jos niille vaan haluaa antaa mahdollisuuden.
  • Kasvipohjaisesti syöminen on aivan yhtä täyttävää, ja mahdollisesti paljon ravinteikkaampaa kuin sekasyöminen. Tiemätättäsi saatat esimeriksi nauttia aiempaa enemmän kuituja. Kasvipohjaisesti syömisen EI tarvi tuntua rajoittavalta, vaikealta tai yksipuoliselta.
  • Kasvipohjainen ruokavalio sai oloni paremmaksi ja energisemmäksi, koin näyttäväni paremmalta ja samalla tiesin toimivani paremmin maapalloa kohtaan. Vain pari viikkoa ilman eläinperäisiä ruoka-aineita voi saada aikaan niin suuren fyysisen JA henkisen muutoksen, ettei voi enää kuvitella palaavansa entiseen
  • Kasvipohjainen ruokavalio voi innostaa sinut perehtymään paremmin eri tuotteiden ainesosiin ja saatat samalla huomata alkavasi vältellä myös esimerkiksi turhia sokereita ja e-koodeja eli lisäaineita
  • Kasvipohjainen ruokavalio ei tarkoita kaikista herkuista luopumista; päinvastoin, saatat löytää uusia herkkuja, joiden nauttiminen ei edes tunnu ”pahalta”, sillä ne sisältävät paljon puhtaampia ainesosia eivätkä jätä jälkeensä huonoa tai turvonnutta oloa
  • Kokeile olla ostamatta eläinperäisiä tuotteita kotiin ja tee harkittuja valintoja kodin ulkopuolella. Onko liha todellakin tarpeellinen osa lounassalaattiasi, vai voisiko sen korvata kasvipohjaisella proteiininlähteellä, kuten kikherneillä, joissa on enemmän rautaa kuin jauhelihassa, tai linsseillä, jotka suorastaan pursuavat proteiineja? Ankara tai ehdoton ei itselle tarvi olla, mutta ota hetki miettiäksesi vaihtoehtoja ja valintojasi sen sijaan, että yksinkertaisesti tyytyisit ensimmäiseen vaihtoehtoon!

Olisi mahtavaa kuulla, jos te olette testannut samaan tyyliin eläinperäisistä ruoka-aineista luopumista ja millaisia fiiliksiä se on teissä herättänyt? Onko lukijoissani täysin vegaaneja tyyppejä, tai vegaaneja ruokavalion suhteen?

FOLLOW ME

Bloglovin / Blogit.fi / Facebook / Instagram / Twitter / Youtube

Lue myös

Suosittelemme