Jenni Ukkonen

liikunnasta ja ruokailusta

8.4.2012 Teksti: Jenni Ukkonen

Multa on kyselty jos voisin kertoa vähän siitä, miten liikun ja syön. En ole siksi halunnut tehdä näistä asioista mitään varsinaista numeroa, koska jokainen meistä on yksilö ja meihin toimii erilaiset jutut, enkä missään nimessä haluaisi että kukaan alkaisi toimimaan kuten itse toimin, sillä se mikä toimii mulla, ei välttämättä toimi kaikilla. Ja toisekseen en vaan jaksa sitä että aina joku näkee asiakseen tulla pätemään ja kertomaan mitä teen väärin ja miten voisin tehdä paremmin – jos haluan neuvoa, maksan jollekin ammattilaiselle että sitä saan 😀 Ei siis pahalla tämä huomautus tähän väliin, ja tietysti aina saa sanottavansa kuitenkin sanoa, sillä munhan ei ole sitä vaan pakko ottaa vastaan 🙂

Aloitetaan vaikka vähän liikunnalla. Tammikuun alussa sain taas kunnon otteen salilla käyntiin ja terveenpään elämään muutenkin. Loppuvuodesta olin ehtinyt kerätä vähän “talvivarastoa”, ja vaikka vanhat vaatteet vielä ylle mahtuivatkin, niin ne istuivat väärin, eikä fiilis ollut niin keveä kuin sen olisi toivonut olevan. Olen sen verran pienikokoinen, että kaikki painon heilahtelut näkyy ja vielä pahempana kuin mitä ne onkaan. Siispä tartuin motivoituneena ja hyvillä mielin terveempään elämään! 🙂

Salilla käyn nykyään neljästi viikossa, 1-1,5 tuntia kerrallaan, ja sen lisäksi ulkona juoksemassa 2-3 kertaa viikossa, vähän viikosta (ja säästä ) riippuen. Salilla lämmittelen aina alkuun juoksemalla ja toisinaan myös crosstrainerilla tai pyörällä. Juoksen itselleni miellyttävään tahtiin 20-30 min, crosstrainerilla ja pyörällä jaksan harvemmin yli 15 minuuttia, sillä ne ei tunnu itselleni yhtä hyviltä kuin juokseminen. Juoksemista oon alkanut rakastaa, ja huomaankin usein juoksevani suorastaan maalinen ilme kasvoillani, sillä se tuntuu vaan niin hyvältä. Ajattelen liikuuntaa ihan yleisestikin nykyään enemmän palkintona kuin jonain pakollisena askareena, joten sen parissa viettää mieluusti enemmänkin aikaa. Se on sitä aikaa kun saan keskittyä vain ja ainoastaan itseeni ja oman kehoni kuunteluun 🙂

No, takaisin salille! Lämmittelyn jälkeen siirryn tekemään joko ylä- ja keskivartaloa tai keski- ja alavartaloa. Keskivartalo on mielestäni ongelmallisin, sillä sitä on hankala saada “kipeäksi” vaikka kuinka tekisi 😀 Voimia teen tosi vaihtelevasti eri tavoin, en nyt ala niitä tässä kauheasti erittelemaan. Käsipainoissa käytän 3-4 kilon painoja.

Mitä ruokailuun tulee, niin leivän, pastan, perunan ym. ystävä en ole oikein koskaan ollut, joten niitä ei tule kovin usein syötyä (en kuitenkaan niitäkään itseltäni kiellä jos joskus tulee annoksessa vastaan). Aloitan aamun useimmiten avokadolla, lounaaksi ja päivälliseksi syön yleensä salaattia, lisäten vähintään toiseen vähän lihaa (kalaa tai kanaa useimmiten, vaikka kunnon pihvejäkin rakastan :D). Välipaloina syön esimerkiksi soijajugurttia, porkkanoita tai pakastemarjoja (mansikkaa,mustikkaa). Maitotuotteet oon jättänyt huomattavasti vähemmälle ja alkanut vältellä jopa juustoja, mikä ei kyllä ole helppoa, sillä oon melkoinen juustohiiri 😀 Makeaa en ole halunnut täysin jättää sitäkään pois, mutta pahin sokeririippuvuus on onneksi selätetty ja karkkia haluan enää todella harvoin – ehkä kerran viikossa tai kahdessa. Sen sijaan herkuttelen toisinaan marja- tai hedelmähyytelöillä tai marjoilla (tuoreilla tai pakasteilla). Hedelmistä en pidä kovin paljon enkä niitä juuri koskaan syö. Ja ei, tässä ei mainittu jokaista juttua mitä ikinä syön, joten ei tarvi huolestua 😀

Kaikenkaikkiaan mulla on viime aikoina ollut tosi hyvä olo kehossani, joten tällainen todella mulla itselläni toimii eikä sen “noudattaminen” tee tiukkaa. Välillä tapahtuu tietenkin repsahduksia, mutta en niistäkään itseäni alkaisi potkimaan, sillä koen ettei yksi repsahdus siellä täällä suista menoani raiteiltaan 🙂

I’ve been asked about my habits in training and eating. I don’t want to make it a too big of a deal, as what works for me, might not work with everyone. At the moment I know I know I’m doing something right though, as I can’t remember the last time I felt so much at home in my own body.


To make a long story short, I go to the gym four times a week for an hour or an hour and half and go running two to three times a week besides gym. I absolutely love running. Training to me is almost like a way of treating myself, instead of a dull chore, as it gives me the opportunity to focus completely on me and my body.


As for the eating, I generally don’t like bread, pasta, potatoes and such, so I don’t eat those that much. My breakfast is usually an avocado, and for lunch and dinner I eat salads with some meat (mainly fish and chicken, though I love steaks too). When I snack it’s usually soy yogurt, carrots or frozen berries. I don’t really eat dairy products anymore and when I feel like treating myself, it’s jellies instead of sweets, which I rarely crazy anymore. Sometimes I get lost from the track but it’s fine, overall this is working for me perfectly 🙂

Kuvat Weheartit

Jenni Ukkonen

Arkisto

Instagram

  • Have you ever left a love lock somewhere in the world? Where? 😍 #lovelocks #seoul #nseoultower

jenniukk

Kommentit (18)

Pyrin kyllä juoksemaan koko matkan, mutta välillä voi tulla myös hetkiä jolloin vaikkapa vaan kävelen reippaasti 🙂 Vauhdista vaikea sanoa kun se vaihtelee, mutta varmaan 7-8km/tunti on aika varma vastaus 🙂

Oletko kokeillut voimapyörää?Itse sain sillä varsinkin aluksi pitkään vatsalihakset kipeiksi.
Sini

Saako kysyä, miksi olet jättänyt maitotuotteet pois? Itse olen vähän huolissani kalsiumin saannistani, kun en maitotuotteista jotenkin vaan oikein tykkää. Maitoa en saa juomalla alas vaikka mikä olisi. Jogurtti ja rahka menee jotenkin esim. marjojen kanssa, mutta mieluummin söisin ne marjat sellaisenaan… Fetajuusto salaatissa on melkein ainoa maitotuote, jota tulee käytettyä ihan mielellään. :/

Nyt täytyy kyllä sanoa etten ole tainnut moisesta kuullakaan! Mutta hyvältä kuulostaa, pitänee selvitellä tarkemmin mikä se on ja vielä että MISSÄ niitä on 😀

Mulla alkoi menna maha tosi sekaisin maitotuotteista, joten kokeilin olla ilman, ja heti tunsi eron 🙂

Mulla on sellanen ja voi jesus christ ja kaikki muut mahdolliset se on hirveä kapistus! 😀 Mutta pirun tehokas, siispä suosittelen kokeilemaan 🙂

Hahaa apua 😀 Mutta höh jos se on sellainen mikä hankitaan kotiin, ei mulla ole tilaa kuntopyörille kotona 😀

Kun juokset ulkona niin kauanko suunnilleen juokset ja kuinka pitkiä lenkkejä?:) Itse aloitin uuden ja keveän lenkkeilyelämäni eilen ja vajaa 30 minuuttia juoksin ja olin aika poikki.. noh, toivottavasti jaksaa joka kerta vähän enemmän! Kiva postaus 🙂

Googleta se voimapyörä, se ei oo mikää iso kuntopyöräntapanen :]

Hahaa voi vitsi nyt on blondi olo 😀 Ei käynyt mielessäkään että olisi noin pieni väline, no tuollainen kyllä mahtuisi juu 😀

Tunteroisen tai 1,5h, mutta ei hätää, tuskin kukaan ekalla kertaa jaksaa kauan vetää jos ei ole tottunut 🙂 Kyllä mullakin alkuvuodesta oli vielä lyhyemmät lenkit 🙂

Juu tuossa olikin linkki sellaiseen, ei käynyt kyllä mielessäkään että sellaisesta oli kyse 😀

Pinaatissa, raparperissä ja vihreissä lehtivihanneksissa esimerkiksi on paljon kalsiumia. Kannattaa esimerkiksi tutkia netistä vegaaniruokavalion kalsiumin lähteitä. Mahdollisesti kalsiumin imeytyminen voi olla parempi jos sen saa kasvis eikä eläinperäisesti.

Mistä sä saat proteiinia ja vitamiineja ruokavalioosi, kerta et syö maitotuotteita, hedelmiä tms?

No esimerkiksi lihasta, pavuista, pähkinöistä, marjoista… 🙂 Ja kuten sanottua, olen vähentänyt niiden syöntiä, mutta en siis leikannut niitä kokonaan pois ruokavaliostani 🙂 Mitään en itseltäni kiellä, sanotaan näin!

Juoksetko sä koko 1,5 h vai teetkö intervallityyppistä harjoittelua? Minkälaista vaihtia pidät yllä? Ite aloitin juoksemisen viime sykysnä ja vihaan joka askelta. Mutta teen sitä siltä kolmisen kertaa viikossa lajitreenini ja crossfitin ohella.

Pyrin kyllä juoksemaan koko matkan, mutta välillä voi tulla myös hetkiä jolloin vaikkapa vaan kävelen reippaasti 🙂 Vauhdista vaikea sanoa kun se vaihtelee, mutta varmaan 7-8km/tunti on aika varma vastaus 🙂

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *