Lifestyle

Lisää energiaa

30.7.2019 Teksti: Jenni Ukkonen


Mun energiatasot heittelee välillä ihan uskomattoman paljon. Voi olla kuukausia, kun joka ikinen aamu hyppään sängystä aamukuuden jälkeen ilman herätyskelloa ja säntään ilomielin salille, ja sitten taas välillä tulee monta päivää, kun torkutan kerta toisensa jälkeen, eivätkä silmäni tunnu aukeavan edes pari tuntia hereilläolon jälkeen mitenkään päin. Nykyään onneksi tiedostan jo aika hyvin, mistä nämä vaihtelut omalla kohtaani juontavat juurensa ja osaan täten vältellä kaikkea, mikä voi sitä kamalaa väsymystä ja vetelyyttä aiheuttaa. Itselläni energiatasoihin vaikuttavat eniten:

  • Unen määrä; jos olen sängyssä klo 22, jaksan todennäköisesti herätä virkeänä viimeistään 6:30. Mitä pidemmälle nukkumaanmeno siirtyy, sitä pidempään voisin aamulla koisia.
  • Ruoan laatu; kun syön kasvipohjaisesti ja suht kevyesti, olen huomattavasti energisempi, kuin jos hairahdan syömään lihaa tai esim. runsaammin hiilareita, leipää, pastaa jne.
  • Sokerin määrä; mitä vähemmän syön makeaa, sitä kevyempi ja energisempi oloni on
  • Alkoholi; alkoholi luonnollisesti saa olon väsyneemmäksi, raskaammaksi ja vetelämmäksi
  • Veden määrä; toimii alkoholin kanssa täysin päinvastaisesti – olo on raikkaampi ja energisempi
  • Liikunta; mikäli en liiku päivään tai pariin, huomaan oloni tulevan nopeaa raskaammaksi, ja paluu salille tai muun liikunnan pariin tuntuu heti aavistuksen vaikeammalta

Keräsin alle muutaman hyväksi havaitsemani tavan nostaa sekä fyysisiä että henkisiä energiatasoja hyvin pienellä vaivalla. Mikä teillä toimii parhaiten?

Fyysinen energia

Kun kroppa tuntuu raskaalta ja väsyneeltä eikä sitä jaksaisi liikuttaa sohvaa kauemmas

Liikunta
Ehkä vähän ironista, että kun kroppa on väsynyt, sitä pitäisi jaksaa liikuttaa – mutta niinhän se on, että säännöllinen liikunta pitää kropan ehkäpä parhaiten virkeänä. Itse suosin liikuntaa heti aamutuimaan, sillä se tosiaan herättää sekä kehon että mielen unien jäljiltä ja antaa parhaan mahdollisen aloituksen päivään. Eikä sitä tarvi edes harrastaa kauan; puoli tuntia tehokasta hikoilua ja hyppimistä tepsii ihan varmasti!

Kahvi & vesi
Kahvi laittaa tunnetusti sydämen sykkimään nopeampaa ja itselleni esim. kahvi ennen treenaamaan lähtöä auttaa varmasti liikkumaan salilla tai lenkkipolulla vähän tehokkaammin. Toki tämä ei ole paras keino nostaa energiatasoja jatkuvasti, mutta toimii silloin, kun tarvii sen pienen buustin vaikka kesken päivän. Veden puute puolestaan saa aikaan sen, että aivot joutuvat tekemää tavallista enemmän töitä, eivätkä täten toimi yhtä tehokkaasti, kun vettä tasaisin väliajoin juodessa. Väsymys voi itseasiassa ollakin nestehukan ensioireita.

Rauta
Kärsin viime vuonna aika pahasta ferritiinin puutteesta ja vietin pari kuukautta kuin sumussa. Sen jälkeen olen napannut poikkeuksetta rautatabletin joka päivä ja eron huomaa lähes heti. Tästä on ollut onneksi sittemmin jo paljon puhetta blogeissa ja mediassa, joten toivottavasti jokainen, joka on epäillyt kärsivänsä samasta, on tarkistuttanut ja lähtenyt korjaamaan tilannetta!

Henkinen energia

Kun mieli harhailee ja on vaikea keskittyä yhteen asiaan kerrallaan, tai sosiaalisesti vietetyn ajan jälkeen voimat ovat aivan loppu

Järjestys
Itselläni on todella suuria vaikeuksia keskittyä, jos kaikkialla on tavaraa hujan hajan, joten järjestely – nopeakin sellainen – auttaa. Turhat tavarat pois nurkista, joko piiloon kaappeihin, omille paikoilleen tai Facebookin kirppisryhmän kautta kokonaan pois. Ideana ei tietenkään ole suorittaa suursiivousta joka kerta kun töihin keskittyminen tökkii, vaan löytää oma tapa pitää paikan suht järjestyksessä joka päivä.

Säännöllinen unirytmi
Olen huomannut, että jos menen sänkyyn ja herään joka päivä – myös viikonloppuisin – suht samaan aikaan, voi kroppani ja mieleni paremmin ja on ikään kuin paremmin tasapainossa. Nyt kun bilevuoteni ovat jo takana päin, en varsinaisesti näe syytä kukkua viikonloppuisinkaan tavallista myöhempään hereillä, joten säännölliseen unirytmiin sitoutuminen on onneksi aika helppoa.

Tunnista, mikä vie energiaasi
Rakastan suurkaupunkien vilinää, mutta huomaan, että jatkuvassa ihmismassassa ja melussa oleminen vie energiani ennästysvauhtia, jättäen oloni väsyneeksi ja ahdistuneeksi – siinä missä joku toinen voisi saada siitä valtavasti inspiraatiota ja voimaa. Myös negatiivissävytteiset ihmiset ja heidän kanssaan lyhyestikin vietetty aika alkaa nopeaa tuntumaan itsessäkin väsyttävästi. Tunnistamalla, mikä antaa meille energiaa ja voimaa (ja mikä puolestaan vie sitä), on helpompi tehdä omaa hyvinvointia tukevia valintoja arjessa.

Omaa aikaa
Jokainen meistä, varmasti kaikista sosiaalisimmatkin ihmiset, kaipaa välillä omaa rauhaa ja aikaa. Aina sen ei tarvi tarkoittaa yksin hiljaisuudessa tai tyhjässä huoneessa istumista; omaa aikaa voi olla vaikkapa omassa rauhassa tai hyvän ystävän kanssa nautittu kahvikuppi, hetki lehden tai kirjan lukemista ilman häiriötekijöitä tai jooga. Itse lataan akkujani parhaiten viettäessäni aikaa yksin; sen jälkeen jaksan olla paras itseni myös muille.

FOLLOW ME

Bloglovin / Blogit.fi / Facebook / Instagram / Twitter / Youtube

Lue myös

Suosittelemme