Lifestyle

Mielessä nyt (IG Stories ja pahoinvointia pillereistä)

19.9.2018 Teksti: Jenni Ukkonen


Postaus sisältää kaupallisia linkkejä.

Instagramin Direct Messages-postilaatikkoni ei ole varmaan koskaan ollut yhtä kiireinen, kuin eilen. Kerroin Storiesissa, että tulen todella pahoinvointiseksi joka-aamuisista ravintolisäpillereistäni ja pohdin, onkohan syynä esimerkiksi sinkki, mitä olen ottanut 20 mg aamuisin (tavallinen suositus päiväannokselle on ilmeisestikin 10mg). Sain ihan uskomattoman paljon viestejä, suurimmaksi osaksi juurikin sinkkiin ja rautaan liittyen – selvästi en siis ollut ainoa –  ja opin samalla taas paljon uutta näihin kahteen liittyen (esimeriksi, että rauta kannattaa ottaa yhdessä C-vitamiinipitoisen juoman kanssa jotta se imeytyy paremmin). Viesteihin vastaillessa mieleeni tuli, että vaikka keväällä mainitsinkin täällä blogissa, että olin tuolloin pitkittyneesti sairas, en tainnut koskaan kertoa, mistä se lopulta johtui. Eli kävin siis silloin lopulta verikokeissa – ja itkin katkerasti, kun tulokset olivat joka suhteessa täydellisen normaalit. Halusin, että sieltä olisi löytynyt joku konkreettinen syy jatkuvaan sairasteluun; useina aamuina en jaksanut edes nousta sängystä, sillä vointini oli niin uupunut ja voimaton. Syyksi paljastui lopulta raudanpuuteanemia, vaikka hemoglobiiniarvoni oli niinikään normaali. Tämän kuultuani alkoivat kaikki palaset loksahtaa paikoilleen. Aloin heti syömään rautaa ja olipa kyseessä lumetta tai ei, oloni koheni jo ensimmäisen viikon aikana ja pystyin alkaa elämään taas normaalia elämää; käymään salilla, olemaan sosiaalinen jne. Sen jälkeen olen pitänyt huolen, että rautatabletti tulee napattua päivittäin, ja tiedättekö – musta oikeasti tuntuu, että heti jos unohdan sen, oloni menee taas ihmeellisen sumuiseksi. Tämä raudanpuuteanemia nousee aina välillä tapetille, joten mikäli kenestäkään tuntuu, että herää päivästä toiseen (viikkokaupalla) kuumeisen tai flunssaisen oloisena, ilman että esimeriksi kuumetta kuitenkaan mitatessa on, suosittelen suuntaamaan pikaisesti verikokeisiin!

Rauta on siis ollut itselleni tärkeä muistaa, mutta sen lisäksi aloitin keväällä D-vitamiinikuurin, sillä tuolloin lääkärini epäili, etten myöskään saa sitä tarpeeksi – niin hullulta kun se kuulostaakin täällä aavikolla asuessa. Mutta ilmeisesti D-vitamiinin puute on täällä todella yleistä, sillä ihmiset viettävät kuumista säistä johtuen itseasiassa aika vähän aikaa ulkona auringossa ja enemmän sisällä ilmastoiduissa huoneissa. Näiden lisäksi olen jo vuosia yrittänyt muistaa syödä jonkun sortin ravintolisää hiuksille ja iholle/kynsille (en tiedä toimivatko ne oikeasti, mutta omat hiukseni kasvavat nopeaa ja kynteni ovat vahvat, joten haluan uskoa, että näillä on jotain osuutta asiaan) ja kesällä aloin syödä myös erillistä sinkkivalmistetta.

Tuo sinkki tuntuu aiheuttavan monille teille juuri samaa oloa, kuin itselleni – eli etovaa, kuin oksennus tulisi. Itse saan tämän olon olinpa syönyt taikka en, mutta pahinta on tietysti, kun nämä pillerit ottaa tyhjään mahaan. Tosin, raudastakin mulle sanottiin, että se voi olla mahalle vaikea ja aiheuttaa pahoinvointia. Mulle suositeltiinkin monen toimesta liuosmaista rautavalmistetta, mikä olisi hellempi vatsalle, ja sellaisen aion laittaa ostoslistalle pikimmiten. Sinkkivalmisteistani kokeilen jättää ensin toisen pois ja sitten toisen, ja katsoa, kumpi tuntuu ikävämmältä. Sekä raudan että sinkin haluan kuitenkin pitää päivittäin mukana niiden tärkeyden vuoksi eli kummastakaan en ole valmis luopumaan, vaikka niistä se kuvottava olo tulisikin.

Mikäli teillä on vielä tähän väliin huikata hyväksi havaittuja rauta- ja sinkkivalmisteita, niin otan vinkit mielelläni vastaan! Keskustelua saa tietysti jatkaa kommenteissa muutenkin, jos tähän haluaa jotain vielä lisätä…

Zara pellavapaita – samantyylinen täällä ja täällä (loistava hinta!!)
Topshop farkut
Mulberry laukku
Ray-Ban aurinkolasit
Chanel kengät – samantyyliset täällä ja täällä

FOLLOW ME

Bloglovin / Blogit.fi / Facebook / Instagram / Twitter / Youtube

Lue myös

Suosittelemme