Jenni Ukkonen

Miten söin ja treenasin viikon aikana

Teksti: Jenni Ukkonen

Tämä postaus piti mennä julkaisuun jo heti sunnuntai-illasta, mutta kyseisenä päivänä tapahtui jotain tosi yllättävää, mikä laittoi koko tulevan, eli siis tämän viikon suunnitelmat uusiksi… kerron tästä ihan kyllä positiivisesta muutoksesta kenties heti  viikoloppuna, kunhan nyt ensin selviän sinne saakka, heh. Mutta tosiaan viimeiset pari viikkoa motivaationi ruoanlaiton suhteen oli taas vaihteeksi ihan hukassa (ensin ollessani viikon sairaana ja sitten viikko sen jälkeen) ja kotiin tulikin tilattua ruokaa vähän enemmän kuin olisin toivonut tilaavani… Siispä viime viikon alussa totesin, että pysyn ehkä paremmin tavoitteessani (= teen ruokaa kotona ja syön vähän yksinkertaisemmin/kevyemmin) jos pidän siitä kirjaa. Siitä lähti idea postata pitkästä aikaa viikon ruokailut ja treenit blogiin! Lopussa pohdintaa ja mielipiteeni siitä, miten viikko menikään!

MAANANTAI

Treeni

15 minuuttia porraslaitteessa, jalkatreeni, venyttely

Ruoat

Aamulla viherjuoma, missä lehtikaalta, kurkkua, tomaattia, omenaa, sitruunamehua, spirulinaa ja chillia. Starbucksin Toffee Nut Latte soijamaidolla (lasken tämän ruokiin koska yleensä juon kahvin mustan, ja siihen verrattuna maidollinen kahvi tuntuu niin täyttävältä, että käy melkein välipalasta…).

Lounaaksi mustapapukeitto puolikkaalla avocadolla, näkkileipä hummuksella.

Välipalaksi riisipuuroa (tehty makeuttamattomaan mantelimaitoon ilman sokeria – ulkomailla asuville vinkkinä: ostin Marks&Spencerin rice pudding-riisiä ja toimi hyvin!).

Päivälliseksi kasvispyörykät ja kaksi näkkäriä hummuksella, tomaattia ja kurkkua.

Jälkkäriksi/iltapalaksi vielä pieni kulho riisipuuroa.

TIISTAI

Treeni

25 min juoksu/reipas kävely ylämäkeen, olka- ja käsitreeni, venyttely

Ruoat

Aamulla sama viherjuoma kuin edellisenä päivänä, neljä taatelia.

Lounaaksi loput mustapapukeitosta, kaksi näkkäriä hummuksella.

Muutama pala tummaa suklaata.

Päivälliseksi tempea (pannulla), parsakaalta ja kirsikkatomaatteja (uunissa).

Edellisen päivän loput riisipuurot jälkkäriksi/iltapalaksi.

KESKIVIIKKO

Treeni

Aamulla Blogilates Total Body Pilates treeni

Illalla 20 min ylämäkijuoksu matolla, rintatreeni, venyttely

Ruoat

Myöhäinen aamupala; kaksi näkkäriä kasvivoilla ja kurkulla, neljä taatelia.

Lounaaksi falafel wrap (tilattu).

Päivällinen sama kuin edellisenä päivänä; tempea, parsakaalta ja kirsikkatomaatteja

Söin myös muutaman piparkakun.

TORSTAI

Treeni

20 min ylämäkijuoksu matolla, selkätreeni, venyttely

Ruoat

Skippasin aamupalan, koska tapasin ystäväni ravintolassa brunssin merkeissä; söin vegaanisen chorizo/tofu leivän Lowessa

Illalla tilasin pitsaa, kasvispäällisillä ja ilman juustoa.

Söin myös suklaakonvehteja pitkin päivää…

PERJANTAI

Treeni

1 tunnin reipas kävely ulkona, sen jälkeen Blogilates Leg Slimming Cardio

Ruoat

Aamulla takaisin viherjuoman pariin (sama kuin aiemmin).

Lounaaksi tummaa pastaa, pannulla paistettua tofua ja paprikaa.

Päivälliseksi sama setti kuin lounaaksi.

Illalla napostelin muutaman tulisesti maustetun riisikakun.

LAUANTAI

Treeni

Blogilates Toned Arms & Toned Abs -treenit, myöhemmin 7,5 km reipas kävely ulkona

Ruoat

Aamulla viherjuoma – muuten sama kuin aiemmin mutta lisäsin myös selleriä.

Lounaaksi loput pastat eiliseltä, päälle linssimuhennos (valkosipulia, herneitä, linssejä, mausteet oman maun mukaan, tuore korianteri + kasvikerma).

Päivälliseksi linssimuhennos ilman pastaa, kaksi ruisleipää kasvilevitteellä.

Iltapalaksi kulhollinen All Bran-muroja… joskus vaan tekee ihan älyttömästi niitä mieli!

SUNNUNTAI

Treeni

35 min juoksua matolla ja kokovartalotreeni salilla

Ruoat

Aamulla taas sama viherjuoma. Paria tuntia myöhemmin kaksi avocadoleipää.

Lounaaksi eilisen linssimuhennoksen loput ja tummaa pastaa.

Päivälliseksi tilasin falafel wrapin ja bataattiranskikset.

 

Oma mielipide viikosta:

Kuten näkyy niin yksin ollessani mulla tulee helposti tehtyä ruokaa niin, että syön siitä pari-kolme annosta; yleensä kahdesti päivän aikana ja/tai vielä seuraavana. Oon myös sellainen, että jos mulla on avoin paketti vaikka nyt sitten näkkäreitä, niin syön sitä sitten joka aterian yhteydessä ainakin yhden palan. Ja yksin ollessani ruokien tärkein ominaisuus on aina sama: helppoa (ei tarvi reseptiä) ja nopeaa, ja oikeastaan ihan sen mukaan muokattavaa, mitä kaapeista löytyy. Ei siis mitään gourmeeta tai instagrammattavaa sapuskaa, mutta pitää kylläisenä ja mielestäni myös maistuu hyvälle – sanon aina että mulla on hyvin yksinkertaiset makuhermot, mutta kukin tavallaan, heh. Ei huonoin viikko ruokailujen suhteen, vaikka muutamana iltana sorruin myös tilaamaan. Silloinkin yritin kyllä miettiä ns. terveellisempiä vaihtoehtoja! Positiivinen asia oli, että innostuin tekemään viherjuomia aamuisin, koska se on oikeasti niin vaivatonta ja oikeasti tykkään niistä. Toivottavasti jaksan pitää tätä yllä.

Treenien suhteen tuntui aika keskinkertaiselta ja jonain päivinä en edes mennyt salille, vaan tein treenin joko kotona tai kävin ulkoilemassa. Ei parhain, ei huonoin viikko. Näitä ylös kirjatessani mieleen tuli, että cardiota (eli tyyliin reipasta kävelyä, juoksua, portaita – niin että syke nousee) pitäisi jaksaa tehdä vähän enemmän; mun pitäisi tehdä sitä ainakin se 30-40 minuuttia kerralla, että koen treenieni olevan tehokkain mahdollinen. Aina ei tietenkään ole aikaa tai intoa mutta sen suhteen yritän alkaa taas tsemppaamaan.

Miltä tämä viikko teidän silmään näytti?

FOLLOW ME

Bloglovin / Blogit.fi / Facebook / Instagram / Twitter

Lue myös

X