Lifestyle

Miten treenaan just nyt?

22.3.2020 Teksti: Jenni Ukkonen

Just kun olin aikeissa postata viimeaikaisesta treenaamisestani, astui sosiaalinen vetäytyminen, karanteeni ja kuntosalien sulkeutuminen ainakin kahdeksi viikoksi käyntiin. Kulunut viikko, sekä nyt alkava, on siis olleet vähän erilaista treenaamista – multa löytyy kotoa just ja just joogamatto, muttei mitään muuta välineistöä. Eli millä tapaa olen onnistunut pysymään aktiivisena karanteenin aikana, vai olenko?

Ennen karanteenin alkua, tai sen tulosta edes tietäessäni, olin jo todennut, että haluan lisätä treeneihini sekä ulkona juoksemista että joogaa. Siispä kun meidänkin kuntosali laitettiin kiinni (ja myönnän, että ekan päivän olin siitä ärsyyntynyt, mutta sitten tajusin miten tärkeää on toimia kaikkialla samalla tavalla, ja salin sulkeminen oli oikeasti pelkästään hyvä juttu), päätin, että tässä on nyt se mun tilaisuus aloittaa/lisätä noita kahta. Oon pyrkinyt käymään about joka toinen päivä 5-7 km lenkillä (joko juoksua/hölkkää, tai juoksun ja reippaan kävelyn sekoitusta, ihan päivän fiiliksen mukaan), minkä jälkeen oon tehnyt kotona tavallisimmin 20-40 minuuttia jotain lihasharjoittelua NTC-sovelluksesta, esim. vatsat ja käsivarret, ja joka toinen päivä joogannut, useimmiten myös NTC-sovelluksesta, ja käynyt ehkä myöhemmin päivällä vielä kävelemässä 45-60 minuuttia. Esimerkiksi tänään treenini oli:

  • 4,5km reipas kävely
  • 10 min Quick Core Crush-vatsalihastreeni NTC-sovelluksesta (tää on mun suosikki vatsalihastreeni ja teen tämän vähintään pari kertaa viikossa)
  • 20 min Tank Top Arms-käsi- ja olkatreeni NTC-sovelluksesta (vesipullot painoina)

Tuosta NTC-sovelluksesta olen puhunut aiemminkin, mutta se on siis ihan oma lempparini, ollut jo vuosia (Lontoo-ajoilta asti!) ja se on aivan ilmainen ladata ja käyttää. Mielestäni ohjelmia on tosi helppo seurata ja lisäksi sieltä löytyy paljon sellaisia treenejä, mitkä ei tosiaan vaadi mitään välineistöä. Käsi- ja olkatreenejä tehdessäni olen käyttänyt 1,5l vesipulloja apuna (toimii jossain tapauksissa yllättävän hyvin; joskus vähän liian kevyet, mutta silloinkin tyhjää parempi vaihtoehto). Tietysti myös YouTube (ja nyt Insta) on hyviä ja tehokkaita kotitreenejä pullollaan, ei tarvi kuin laittaa pari hakusanaa ja varmasti löytää etsimänsä; mulle toi sovellus on vaan niin helppokäyttöinen etten yleensä jaksa lähteä merta edemmäs kalaan. Yleisesti ottaen mulla on kieltämättä vähän vaikea päästä treeni “mielentilaan” kotona ollessani, mutta kuten ihana ystäväni asian laittoi: burpee on burpee missä vaan, olipa sitten salilla tai kotona. Niinhän se on, eli jos vaan tarpeeksi haluaa niin kyllä sitä voi vetää hyvän treenin missä vaan, myös omassa olkkarissa. Mutta joo, just tämänhetkinen treenaaminen eroaa aiemmasta aika lailla, eli sitten kun asiat ajallaan palaavat takaisin sinne ”normaaliin”, postailen uudestaan treenaamiseen liittyen! Nyt mennään näillä!

Loppuu haluan myös muistuttaa, että vaikka ulkoilu ja aktiivisena pysyttely varsinkin nyt, kun kotona vietetään suurin osa ajasta ja monenlainen hyötyliikunta vähenee kun ei tule käveltyä/liikuttua esim. työpaikalle, on todella tärkeää mielelle ja keholle, niin kuunnelkaa omaa kroppaa, ja kuunnelkaa sitä hyvin! Ensinnäkin, meistä kuka tahansa voi hyvinkin kantaa myös kotona ollessaan jo ennen karanteenia saatua virusta, joten jos jonain päivänä olo ei ole täydellisen hyvä tai normaali, on OK ottaa rennosti. Toisekseen, koko karanteeniajan ei todellakaan tarvi olla kotona hyppimistä ja treenaamista – jos jonain päivänä ei tee mieli niin sitten ei tee! Eikä siitä tarvi potea YHTÄÄN huonoa omatuntoa, ei edes silloin kun Instassa jokaikinen muu esittelee sen päivän kotitreeniään. Mua alkoi noiden kotitreenien katsominen jo yhtenä päivänä ahdistaa, kun oma olo ei ollut 100% ok enkä aikonut treenata, joten skippasin kaikki ne storyt ihan suosiolla. Oli hyvä päätös!

FOLLOW ME

Bloglovin / Blogit.fi / Facebook / Instagram / Twitter / Youtube

Lue myös

Suosittelemme