Jenni Ukkonen 17.5.2011

pirtelöillä kesäkuntoon?

Teksti: Jenni Ukkonen

Helsingistä Lontooseen palattuani oli olo taas aika… turvonnut, joten päätin että aloitan ihan tosissani sen kesäkuntoon pääseminen. Päätin jättää ne vähäisetkin valkoiset leivät, pastat ynnä muut ruokavaliostani ja alkaa syömään enemmän porkkanoita ja muita vastaavia herkkujen sijaan. Mitään herkkulakkoa en kuitenkaan aloittanut, sillä itseni tuntien haluan vain entistä enemmän sitä mitä en voi saada – siispä satunnaiset herkkuhetket on täysin sallittuja olleet 🙂

Ehkä isoin “muutos” ruokavaliossani oli kuitenkin olleet Slim Fast -proteiinipirtelöt, jotka otin mielenkiinnosta testiin. Niitä on saanut nyt Bootsilta puoleen hintaan (tosin normaalikin hinta vain vitosen luokkaa, eli ei mitenkään koe että menee rahat hukkaan vaikkei ne täysin toimisikaan), joten neljän eri maun voimin oon tällä “dieetillä” ollut.

IMG_4747

IMG_4748

Slim Fastien idea on että aamiainen ja lounas korvataan näillä shakeilla, ja niiden lisäksi päivittäin syödään yksi “lämmin” ateria (mikä mulla tosin yleensä on salaatti joko kanalla tai kalalla) ja “snack” kolmesti päivässä (esim. omenat, porkkanat, marjat, pähkinät ym.). Ainakin toistaiseksi tällainen ruokaohjelma on tuntunut aika hyvältä, vaikka välillä oonkin siis myös vähän herkutellut. Mitään kurnivaa nälkää ei ainakaan ole päässyt tulemaan päivän mittaan 🙂

Vaakaahan en omista joten siinä mielessä en pääse tsekkailemaan tippuuko multa oikeasti paino, mutta toisaalta koska kiinteytys on se mitä mielummin haluisin tavoittaa, annan peilin puhua vaa’an puolesta. Nyt oon tosiaan ehkä parisen viikkoa noita pirtelöitä juonut ja tarkoitus olisi jatkaa “kuuria” ainakin noiden purkkien loppumiseen saakka. Katsotaan sitten sen jälkeen miltä näyttää ja tuntuu 🙂

Onko teillä kokemusta samantyylisistä “dieteistä”? Olisi kiinnostavaa kuulla millaisia kokemuksia muilla on 🙂

P.s. Oon myös koko tämän ajan kun oon pirteilöitä juonut, kirjannut tarkasti ylös kaiken muunkin mitä oon suuhuni laittanut. Kiinnostaisiko jonkunlainen ruokapäiväkirja -postaus…?

Kommentit (47)

Epäterveellista on monenlaista – paremmin tämä mulla toimii kun että vetäisin vaaleaa leipää ja pastaa sen sijaan 🙂

joo, ruokapäiväpostaus olis tosi kiva:)) muutenki nää terveyteen/ hyvinvointiin jne liittyvät jutut on kivoi:)

Kiinnostaisi ehdottomasti joku ruokapäiväkirjan tyyppinen! 🙂 Olen itse miettinyt useasti tuollaisten “kuurien” aloittamista, mutta minua on aina pelottanut että minkä makuisia ne mahtavat olla.. Joskus kokeilin joitakin pussikeittoja ja parin päivän päästä ne alkoi maistua oksennukselta ja tosi keinotekoisilta.. Eli kyllästyn tosi nopeasti, ellei ole hyvänmakuisia. Onko nuo minkä makuisia? Mistä noita saisi ostettua?
Kiitos vastauksista!

rehellisesti sanottuna ei kiinnosta ruokapäiväkirja postaus , niitä on jo niiiiin paljon muissakin blogeissa ! Itseäni ne vain ahistavat 🙁

Noissa on muuten varsin railakkaat määrät sokeria 🙁 Dieetti kuulostaisi muuten hyvältä jos korvaisi nuo sokeripirtelöt itsetehdyllä marjasmoothiella.

joo, tee ruokapäiväkirjapostaus! hei ja tiedätkö voiko tuota soveltaa niin, että tekis itse pirtelöt..? ite en kauheesti pidä pirtelöistä, mutta olis kiva tietää millä reseptillä ton tyylisiä pirtelöitä vois itse tehdä 😀

Moikkelis. Milta maistuvat nuo jauhot? Olen menossa lomalle 2 viikon paasta ja vois tehda pienen paaston ennen reissua 🙂 Bootskin loytyy omasta kylasta niin ei tartte kauas menna etsimaan.

Laita ihmeessä ruokapäiväkirjaa! 🙂 Pakko sanoa noista Slim Fasteista, tutustuin niihin viime syksynä Jenkkilässä ravitsemustieteen kurssin merkeissä, ja niitten ravintosisältö on aika surkea. :/ Niissä on tosi vähän proteiinia, varsin paljon sokeria ja tosi paljon lisäaineita – paljon terveellisemmäksi ja edullisemmaksi tulisi, jos vaihtaisi ne rasvattomaan maitoon tehtyyn kaakaohon! Mut samahan noi on ryystää loppuun, kun oot kerran hankkinutkin. 🙂

Kyllähän noilla jotain tuloksia varmasti saa aikaan, mutta nopeasti kun netistä vilkasin tuote selostusta niin noissa näyttää olevan huimasti sokeria eikä edes niin älyttömästi sitä proteiinia. Itse noiden sijaan käyttäisin urheilijoille tarkoitettuja proteiinijuoma jauheita (esim. http://www.fast.fi/Tuotteet/hera80.html), ne kun yleensä ovat lähes täysin sokerittomia ja proteiiniakin on tuplasti enemmän. :)Mutta tsemiä silti, toivottavasti tuloksia tosiaan tulee.

Itselläni ei ole kokemusta kyseisistä pirtelöistä, mutta kuulostavat mielenkiintoisilta. Satutko tietämään, paljonko kaloreita yksi shake sisältää? Ruokapäiväkirja -postaus olisi myös hyvin tervetullut 🙂
-Tanja

Heippa!
Tosi kiva bostaus. Mulla ei aivan samanlaisista purkeista kokemusta mutta viime vuonna ennen kesää päätin että nutriletteja on kokeiltava. Ensimmäinen viikko meni aika pahoissa sivuoireissa, eli tärisin, suuta kuivasi ja pyörrytti.. mutta pian kroppani tottui siihen 3 nutria päivässä+ ruokaisa salaatti ja hedelmävälipaloja tai esi. rahkaa marjojen kera yms.
Laihduin 17 kg nutrien avulla.
Paino on pysynyt poissa vaikka en puoleen vuoteen ole nutreja syönyt. Nyt olen alottanut kaksi viikkoa sitten hiilihydraattitomman dieetin ja kiloja on lähtenyt 4kg.. nutraan varmaan ensi viikolla taas..ne on niin helppoja, pitävät nälän poissa ja kaupassa on helppo käydä kun nutrien kaveriksi ostaa juuri vain salaattiaineksia, vähän kanaa yms. suosittelen!

Makin oon ollut slimfast-kuurilla viime vuonna, ja hyvin toimi! Ja digasin tosi paljon vanilja- ja mansikkapirteloiden mausta. Noi toimi siksikin mulle hyvin, kun useasti en syo saannollisin valiajoin ja varsinkin aamiaista en jaksa oikein koskaan syoda. Kun mietti ton “ohjelman” mukaan, sai hyvan rytmin syomisiin ja noi kun on tosi vaivattomia vetasta myos. Itseasiassa nyt alko itseakin himottaa ottaa uusiksi, ei tekis pahaa 😀

Viimeiseen kysymykseen, kiinnostaa! 🙂

Kiinnostaa tosi paljon ruokapäiväkirjat!!:)

Ehdottomasti kaikkia aiheeseen liittyviä postauksia lisää! 🙂

Paljonko tuossa on mitäkin per sata grammaa :)?
Parhaimman tuloksen varmasti saisit mahdollisimman puhtailla tuotteilla, eli siis mitä vähemmän käsitelty=parempi. Monesti voi olla aika “kivoja” ylläreitä tuollaisten purkkien sisällössä.

Itsekkin olen pohtinut tuommoista samanlaista linjaa. En kuitenkaan ole saanut ostoksia aikaiseksi koska ne ovat niin kaalita toimittaa suomeen :/

kerrothan sitten, miten on toiminut! oon itekin vähän miettinyt jotain tällaista dieettiä, itestäni kun ei todellakaan ole “syö viisi kertaa päivässä kaalikeittoa kolmen viikon ajan”- tyyppisille dieeteille! nämä kuitenkin kuulostaa ihan järkevältä! saisikohan noita tilattua Suomeen…..

En ole tuosta merkistä kuullut, mutta vuosi sitten kokeilin Nutrilett quick start- diettia, joka on suunnattu viidelle päiväkke ja siinä tippui noiden päivien jälkeen neljä kiloa. Lisäsin joukkoon tunnin reippaan kävelylenkin/päivä. Siitä lähti innostus painopudottamiseen ja kesäkuun loppupuolella sain yhteensä pudotettua painoa 8 kg. Oon vähän ristiriidassa niistä mansikka ja suklaapirtelöistä, sillä toisaalta ne maistui juuri sellaisilta valmispakkauksilta ja toisaalta ne oli maultaan ihan hyviä.
http://facetomorrowtoday.blogspot.com/2010/04/nuttrilett-quick-start-day-5.html

Kuulostaa hyvältä ja myöskin järkevältä dieetiltä 🙂 Tärkeintä mullekin on että pidän nälän loitolla ja että kotona olis aina makeita hedelmiä ja ihania marjoja jos tulee liian usein makeanhimo :p Mua ainakin kiinnostais sun ruokapäiväkirja! 🙂

Mielestäni muiden ruokavalioista, liikkumisista, painonpudostusprojekteista yms. on tosi mielenkiintoista kuulla, joten anna tulla vain! 🙂

Kiva jos kuulostaa yhtään kiinnostavalta, itsekin niitä yleensä aika mielelläni luen 🙂

Oon kyllä tykännyt, mutta makujahan on toki monia 🙂 Suklaa ja kahvi maistuu, no, ihan kaakaolta ja sellaiselta kaupasta ostettavalta valmiskahvijuomalta (Frezza jne) 🙂 Ihan noista samoista en tiedä, mutta kyllähän Suomestakin tuontyylisiä kaupoista saa, eli kannattaa pitää silmät avoinna 🙂

Miksei voisi, jos vaan kunnon ohjeen löytää 🙂

Itse oon kyllä suklaasta ja kahvista tykännyt erityisesti, ne maistuu kaakaolta ja Frezzalta :p Banaanikin ihan jees, mansikka vähän turhan makeaa mulle 🙂

No katsotaan, onneksi ei tosiaan rahallisesti juuri menetystä ole vaikkei toimisikaan 🙂

Mulla on sama – en yleensä syö kovin säännöllisesti enkä aamuisin mitään, joten tällä on saanut vähän säännöllisyyttä ruokailuun 🙂 Kiva kuulla että siellä jopa toimi, ehkä mullakin on sit toivoa 😉

Kiva kuulla 🙂

Hihii joo ei olisi mustakaan, pakko olla jotain vaihtelua ruokailuissa 🙂 Ei kyllä mitään hajua, mutta samantyylisiähän löytyy kyllä Suomestakin 🙂

Kuulostaa samalta kuin miten kaverilleni kävi, eli melkein 10 kiloa lähti Nutrileiteillä 🙂 Mun mielestä suklaa on tosi hyvää, kuin kaakaota, mutta mansikka sitten tosi makeaa 😀 Vaikka kyllähän ne vähän vaihtelee merkinkin mukaan 🙂

Kiva kuulla, eiköhän tätä aihetta tule sitten lisääkin jatkettua 🙂

Hhmm, luulisi, että kaakaolla tulisi “yhtä täyteen”, jos sitä vetäisi saman verran. Proteiinithan muun muassa sitä täyteyden tunnetta tekee… Mut onhan noissa hyviä puolia, ateriarytmin saa säännöllisyyttä ja tosiaan ei tee makeaa mieli niin paljoa. 🙂

Taitaa palaa ensiksi ne lihakset tuolla dietillä, kuin itse rasva.

Totta totta:)

En nyt noista pirtelöistä rupea mitään sanomaan, kun en niistä tarkemmin mitään tiedäkään, mutta tiedät kai sen, että vain vaihtamalla normaalin ruokavaliosi (ilmeisesti aika hiilaripitoisen?) enemmän proteiinia ja vähemmän kaloreita sisältävään, ainoastaan laihdut, toisin sanoen menetät siis sekä rasva-, että lihasmassaa, eli et niin sanotusti “kiinteydy”? 🙂 “Kiinteytyminenhän” on siis juuri sitä, että ihmisen koko pienenee “tulet timmimmäksi, tiukemmaksi”, eli rasvaprosentti pienenee, mutta ei se paino tosiaan välttämättä laske, koska lihasmassa kasvaa, eli lihas korvaa läskin. Tätä et saa aikaiseksi ilman tehokasta lihaskuntoharjoittelua, vaikka kuinka proteiinin saantia lisäisitkin.
Olen ehdottomasti sitä mieltä, että ketä tahansa nuorta naista hyödyttää monipuolistaa ravintoaan perus-hiilariruoasta lisäämällä proteiinin saantia, mutta voisit päästä oikein hienoihinkin tuloksiin yhdistämällä tähän “kuuriisi” tehokkaan lihaskuntoharjoittelun, esim. vaika parikin kertaa viikossa jos koko kropan käy läpi, voi saavuttaa paljon parempia tuloksia, ja tehokkaammin! 🙂 Ihan siis vinkkinä vain, ja hyvällä tätä kirjoittelen sulle! Toivottavasti tavoittees toteutuu 🙂

Tämän postauksen ideahan ei ollut muu kuin kertoa noista pirtelöistä, eli liikuntaa harrastetaan kyllä vaikkei sitä tässä mainittukaan 🙂 Eli siis sinäänsä uutta tietoa mulle tullut tässä, mutta jollekulle toivottavasti hyödyksi! Kiitos!

En tiedä olenko ainoa, mutta mua jotenkin ahdistaa kun te normaalipainoiset nuoret naiset teette näitä laihdutusjuttuja blogeihinne. Sen ymmärrän, että haluaa kiinteytyä ja liikkua enemmän, ja jättää herkkuja pois. Mutta sit joku Nutrilett ja nääkin tällaset pirtelökuurit – mä oon itse ylipainoinen ja Nutrilett-kuurillakin ollut, ja niissä KIELLETÄÄN normaalipainoisten laihduttaminen heidän tuotteillaan. Se voi ottaa sydämen päälle, niin että voi saada sydänkohtauksen, sillä laihtuminen voi tapahtua myös sydänlihaksesta. Etenkin jos yhdistetään kovaan treenaukseen. Niissä on siis riskinsä, ja siihen on syynsä, ettei niitä suositella hoikille.
Itse ainakin jos pitäisin tällaista suosittua blogia, miettisin miten vaikutan esim. 13-14-vuotiaiden lukijoiden ajatuksiin omasta vartalostaan ja miten he itsensä hyväksyvät. Kun hoikat bloggaajat laihduttavat, niin ei hyvältä varmasti tunnu normaalipainoisista (hieman pyöreistä ei-ylipainoisista puhumattakaan) teinitytöistä, ja tulee itsellekin paineita laihtua, vaikkei tarvetta oikeasti olisi ollenkaan!

Ymmärrän kyllä kommenttisi pointin täysin, mutta mielestäni jokaisella täysi-ikäisellä on silti oikeus kertoa omassa blogissaan juuri siitä mistä haluaa, ja jokaisen alaikäisen lapsen vanhemman tehtävä on päättää antavatko lastensa lukea sellaisia blogeja ja valvoa muutenkin millä sivuilla heidän lapsensa netissä käyvät. Toki ymmärrän myös ettei se aina ihan niin mene, mutta tähän vedoten en aio jatkossakaan suodattaa ajatuksiani siten että ne ovat 100% lapsiystävällisiä – blogi on kuitenkin suunnattu myös (ja ehkä vielä enemmän) täysi-ikäisille. En myöskään itse ikinä kehottaisi ketään normaalipainoista nuorta laihduttamaan tällaisin konstein, eikä se myöskään tämän postauksen idea ollut – harmillista, jos sellaisen kuvan sait! 🙁

Lontoossa asuessani söin noita Slim fasteja silloin tällöin.Sellainen rusinapatukka oli ihan mun herkkua terveelliseksi välipalaksi. Paljon paremman makuisia kuin Suomessa vastaavat nutriletit jne 🙂

Itse en ole niihin patukoihin tutustunutkaan 🙂

Munkin mielestä on sääli, että tälläisiä dietti postauksia tehdään. Mikäli halutaan laihtua, niin tälläiset “ihme” pirtelöt on kyllä erittäin huvittavia. Ehkä tarkoitus olikin mainostaa vain tuotetta, mutta tuollaiset tuotteet on kyllä kaukana terveellisyydestä.

Mä olen juonut Herbalifen pirtelöitä vaikka en mitenkään laihduttanut. Ainakin niistä tuli kiljuva nälkä hyvinkin pian, että ateriankorvikkeeksi niistä ei ollut. Mutta toivottavasti noilla pysyy kylläisenä. Ja tosiaan, patukat on usein parempia.

No, kuten aina aiemminkin ja myös jatkossa, omilla rahoillani hankittuja tuotteita saan mainostaa niin paljon kuin sieluni vaan sietää, ja ne joita ei kiinnosta voivat sitten suosiolla skipata 🙂

Tosiaan kuten sanottua niin jotain näissä on mikä pitää mahan täynnä aina seuraavaan ruokailuun, että siinä mielessä mulle, joka on aiemmin aika kova ollut snackailemaan, ihan hyvä juttu 🙂

Itse lisaan valilla pirteloihin ym. Teapigs:in Super Power Green jauhetta, joka on siis 100% jauhettua vihreeta teeta. Siina on tosiaan hyvin paljon antioksidantteja ja pirteyttaa mielta ja kroppaa ainakin omasta mielestani. Makukin on oikein kiva lisa. Kannaatta kokeilla 🙂

Oii, kiitos vinkistä! Pistetäänpä korvan taa 🙂

Erittäin epäterveellisiä juomia!

Epäterveellista on monenlaista – paremmin tämä mulla toimii kun että vetäisin vaaleaa leipää ja pastaa sen sijaan 🙂

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *