Jenni Ukkonen

Näin olen keventänyt oloa loppuvuoden jälkeen (mm. suosikki kasviskeittoni!)

Teksti: Jenni Ukkonen

Vaikka yllätyksekseni en tänä vuonna (tai no, viime vuoden lopulla) onnistunut keräämään varsinaisia “joulukiloja”, niin kukapa ei haluaisi tammikuun tullen kokea oloaan hieman kevyemmäksi ja energisemmäksi kaikkien loppuvuoden juhlien ja illastujaisten jälkeen? Mulla on muutama kikka, millä itse olen nyt tammikuun ajan keventänyt oloa – ja huomannut muutoksen jo lyhyessä ajassa. Tässä siis vinkkini kevyempään vuoden aloitukseen:

Paluu rutiineihin & treenien ja hyötyliikunnan pariin

Minkä tahansa loman tai “repsahduksen” jälkeen oloni on heti parempi kun palaan rutiineihin – tähän kuuluu siis myös salille paluu ja kaikenlainen arkeen kuuluva hyötyliikunta. Tauon jälkeen aloitus on tietenkin aina hankalinta, olipa kyseessä mikä tahansa asia, mutta kun saa raahattua itsensä salille tai muiden liikuntojen pariin sen ekan viikon ajan, on seuraava jo huomattavasti helpompi. Ja tietty aina kun mahdollista niin portaat hissin sijaan, jalat auton sijaan jne – mitä vaan että saa kropan liikkeelle.

Keitot (+ kasvipohjaisesti itsensä ruokkiminen)

Rakastan tehdä keittoja, varsinkin tähän vuodenaikaan (kyllä – myös Arabiemiraateissa on parhaillaan talvi ja kotona tuntuu vilpoisalta!). Lämmittävät, mausteiset ja täyttävät keitot ovat jotenkin ihanan kotoisia, ja kuitenkin myös melko kevyt vaihtoehto. Mulla on yksi suosikki keitto, mitä hieman eri variaatioin voisin syödä vaikka joka ikinen päivä – ja myös mieheni toivoo tätä keittoa kerta toisensa jälkeen:

Porkkana-kasviskeitto

  • punasipuli ohuina viipaleina
  • 2-3 isoa tomaattia pieneksi palasteltuna tai rasia kirsikkatomaatteja puolitettuna
  • puolikas kevätkurpitsa paloiteltuna
  • 4-6 porkkanaa
  • halutessasi voit myös kuutioida yhden bataatin (missä tapauksessa vähemmän porkkanoita riittää hyvin)
  • punaisia linssejä
  • kookosmaitotölkki (kevyt)
  • mausteita; suola, pippuri, kurkumajauhe, inkiväärijauhe, kasvisliemikuutio, chilihiutaleita

Aloita ruskistamalla sipuli, lisää sitten tomaatit ja kevätkurpitsa (voit ruskistaa ne saman kattilan pohjalla kuin mihin teet keiton = vähemmän tiskattavaa). Kun kaikki ovat pehmenneet, lisää myös porkkanat. Sekoita yhteensä n. 15 minuutin ajan. Lisää sitten mahdollinen bataatti, linssit, mausteet ja runsaasti vettä – keitosta tulee helposti n. 3 l. Anna keiton porista n. 45-60 min ja lisää kookosmaito sekaan viimeiseksi 10-15 minuutiksi. Itse en soseuta keittoa vaan syön joko näin, tai tarjoilen pienen riisiannoksen kanssa. Ohjetta on tosiaan helppo mukauttaa sen mukaan, mitä kotona saattuu olemaan tai mistä tykkää. Itse laitan esimerkiksi runsaasti chiliä, jolloin keitossa on kivasti potkua, mutta vähemmän mausteisesta pitävä voi jättää sen vähemmälle. 

Keittojen syöminen on myös hyvä keino vähentää hiilareiden syömistä (vrt esim. pasta-annokseen). Itse en tosin juurikaan mieti syönkö hiilareita minkä verran, mutta esimerkiksi leivän ostamista kotiin olen nyt vähentänyt, sillä tiedän, että mulla on kova kiusaus syödä leipää silloin kun sitä on tarjolla. Tehän tiedättekin varmaan jo, että emme osta kotiin mitään eläinperäisiä ruokatuotteita, ja kasvipohjaisesti syöminen auttaa ainakin mua tuntemaan oloni huomattavasti kevyemmäksi. Muita lemppari arkiruokia tässä kuussa on olleet mm. kasviswokit kikherneiden tai edamame-papujen kera, sekä tulinen valkopapuseos esim. parsakaalin kanssa syötynä.

Ei tyhjänpäiväistä herkuttelua

Mulla ja miehelläni on (ollut) todella paha tapa kaivaa illallisen jälkeen jotain naposteltavaa esiin, ja se voi hyvinkin olla se ykkössyy, miksi esim. paino tai turvotus ei laske, vaikka muuten liikkuisi ja söisi kevyesti. Jos pystyy viikonkin olemaan napostelematta turhanpäiväisesti (siis sellaista rutiinilla tapahtuvaa napostelua, vaikkei edes ole nälkä) niin eron kyllä huomaa. Ja viikon päästä tuskin tekee samalla lailla enää edes mieli napostella. Mun vinkki jos jollakulla on samanlainen tapa hakea jotain illallisen jälkeen: teevesi kiehumaan ja kofeiinitonta piparminttuteetä kupillinen!

Vesi

Veden tärkeyttä kevyemmän ja virkeämmän olon tavoittelussa ei voi tarpeeksi korostaa. Itse otan aamuisin kaksi 1,5l vesipulloa valmiiksi keittiön tasolle muistuttamaan ja juon ne päivän mittaan. Nopeasti ne sitten meneekin kun juo ison lasin kerrallaan pitkin päivää! Suosittelen todellakin jotain tällaista helppoa mittausmenetelmää, niin ei tarvi päivän päätteeksi arpoa tuliko juotua tarpeeksi vai ei.

 

Mainitsin Viikonlopun parhaat-postauksessa, että mun paino on nyt aikalailla samaa luokkaa kuin viimeksi 6-7 vuotta sitten, milloin olin tämänastisen aikuiselämäni pienimmässä koossa (tietty silloin olin myös nuori parikymppinen, nyt jo yli kolmekymmentä – eli täysin samaa kokoa ei toki tarvikaan enää olla. Plus, rasvaprosentti mulla on edelleen ihan saletisti noita aikoja korkeampi). Tämä tammikuun alun kevennys auttoi varmasti saamaan ”viimeisenkin” kilon pois, mutta kaiken kaikkiaan olen tehnyt tämän saavuttamiseksi viime vuonna enemmänkin töitä, sekä tarkoituksella että puolihuomaamattani, vaikka tulokset ovat alkaneet näkyä tai tuntua kenties vasta nyt. Tästä voisin kirjoittaa ihan oman postauksensa, eli mitä olen tehnyt viime vuonna (ja mitä teen edelleen) saadakseni vaa’an lukemat liikkumaan!

Millaisin tavoin te kevennätte oloa, jos olette vaikka ollut lomalla tms ja ottanut kaikin puolin rennommin ravinnon ja liikunnan suhteen?

FOLLOW ME

Bloglovin / Blogit.fi / Facebook / Instagram / Twitter / Youtube

Lue myös

X