Lifestyle

Ostokäyttäytymiseni

30.1.2019 Teksti: Jenni Ukkonen

Kävin hiljattain hyvän, ja kenties myös melko ajankohtaisen keskustelun kommenttiboksissa ostokäyttäytymisestäni ja ajattelin, että voisi olla ihan hyvä hetki pohtia sitä “ääneen” myös postauksen muodossa. Tämä tammikuu on ainakin itselleni ollut sellaista aikaa, että aina sopivan hetken tullen olen saattanut eksyä nettikauppaan jos toiseenkin selaamaan alennusmyyntien antia, ja välillä klikannut jotain kassan kautta kotiin saakka (syytän tästä osittain joka ikinen päivä sähköpostiini kilahtavia uutiskirjeitä ja muistutuksia – mitä tosin olen kuukauden mittaan myös lopettanut tilaamasta vähintäänkin samaa tahtia). Alennusmyynnit on itselleni vähän sellainen kompastuskivi, mikä houkuttaa selaamaan ja ostamaan, vaikka taputankin itseäni selkään siitä, että mielestäni olen (varsinkin viimeisten vuosien aikana) oppinut todellakin erottelemaan jyvät akanoista sen suhteen, mitä oikeasti päädyn pitämään ja mitä palauttamaan – tai ylipäätään ostamaan!

Vaikka siis olen saattanut postata useampaan otteeseen “kivoista jutuista” ja alennuksiin liittyen, niin hyvin vähän olen kuitenkin fyysisesti ostanut. Uskokaa tai älkää – olen oikeasti todella konservatiivinen ostaja, enkä ikinä ostaisi jotain esimeriksi vain siksi, koska hinta oli niin hyvä. Nimitän itseäni tarkan markan naiseksi, sillä harkitsen ostoksia pitkään ja hartaasti (välillä ehkä jo liiankin) ja mikäli kotiin ostoksen kanssa päästessäni tulen vielä katumapäälle, voitte olla varma, että tuote lähtee mahdollisimman pian takaisin. Jos esimerkiksi vaate ei istu minulle heti ostohetkellä, tai saa oloani jollain tapaa paremmaksi, en pidä sitä kaapissani tulevaisuuden varalle tai jonkunlaisena tavoitteena, minkä toivon vielä joskus toimivan ylläni. Kaapissani ei ainakaan juuri tällä hetkellä ole edes tilaa mielestäni “ihan kivoille” vaatteille – niiden on oltava jollain tapaa sellaisia, että koen jotain erityistä pukiessani ne päälleni. Okei, ehkei tähän voi laskea ihan joka ikistä vaatekappaletta, sillä leggingsit nyt ovat leggingsit eivätkä ne yleisesti ottaen voi sen erikoisemmaksi muuttua (paitsi Lululemonin; ne on kyllä jotain erityistä!), mutta siinäkin vaiheessa niille on oltava jokin oikea funktio, jotta ne kaapissani ovat, ja niiden pitää ennen kaikkea päästä käyttöön säännöllisesti. Lisäksi mielessäni ovat aina ja ikuisesti jo muutamakin ulkomaille tekemäni muutto, kuin myöskin vielä jonain päivänä eteemme tuleva muutto – sellaisina hetkinä osaa arvostaa, jos on ollut tiukempi sen suhteen, mitä kotiinsa hankkii!

Täällä Arabiemiraateissa ostamiseni on vähentynyt myös siksi, että tiedän maksavani täällä jopa ihan ketjumerkkien vaatteista enemmän. Ehken ihan niin paljon enemmän, että mun kannattaisi vartavasten matkustaa Eurooppaan aina kun tarvin uusia vaatteita, mutta sen verran, että se saa harkistemaan vähän pidempään, tarvinko tosiaan uutta paitaa tai mekkoa. Mielummin keskitän sitten ostokset lomareissuille, kun niitä tulee. Netistä tilaan hieman enemmän, myös siksi, että edullisempien hintojen vuoksi tykkään sovittaa vaatteet oman kodin rauhassa ja palauttaa vaivattomasti kaiken, mikä ei istu hyvin, tunnu hyvältä tai sovikaan tyylillisesti vaatekaappiini. Kuten jo totesin, en halua pitää mitään, mikä ei tunnu heti ensi sovituksella hyvältä. Samalla periaatteella käyn vaatekaappiani läpi mahdollisimman usein ja napsin vaatteita joko kierrätykseen tai myyntiin.

Totta kai koen välillä painetta siitä, että asu-, blogi tai Instagram-kuvia varten “pitäisi” olla aina jotain uutta esiteltävää ja linkattavaa, mutta silloin muistutan itseäni, etteivät kaikki vaikuttajat aina edes omista kaikkea esittelemäänsä, vaan he ovat hyvinkin voineet hakea vaatteita kuvauslainaan ja palauttavat ne sitten kuvausten päätteeksi. Muutenkaan oma bloggaamiseni ei ole (ainakaan enää) asukuvapainotteista, joten miksi siis esitellä aina jotain uutta – se ei ole realistista, eikä se olisi minulta aitoa jaettavaa. Hyvä ja inspiroiva tyyli ei mielestäni ole myöskään kiinni siitä, onko aina jotain uutta päällä, vaan siitä, miten kantaa ne vaatteet, mitkä on ylleen valinnut; olivatpa ne uudet tai vanhat. Sitä en tosin tässä sano, etteikö mielestäni ole aivan yhtä ok hankkia sesonkien mukaan voisi halutessaan jotain piristämään jo ennestään olemassa olevaa vaatekaappia, mutta koko kaappia ei mielestäni tarvi laittaa uusiksi joka kausi tai vuosi – pikemminkin rakentaa vähä vähältä ja sesonkien myötä. Huomaan, että olen viime aikoina keskittynyt hieman enemmän asusteisiin, sillä meillä on täällä asuinmaassamme vain yksi varsinainen vuodenaika, eikä vaatekaappia senkään vuoksi tarvi kovin usein päivittää.

Uskon jo tietäväni vastauksen tähän ainakin valtaosalta teistä, mutta olisi silti mielenkiintoista kuulla teidän kantaa tähän – saatteko enemmän inspiraatiota bloggaajista, joilla on aina jotain uutta esiteltävää yllään, vai saavatko samat vaatteet ja asusteet näkyä kerta toisensa jälkeen; kenties vielä vuosienkin päästä?

P.S. Loppukevennyksenä mieleeni tuli aiheeseen liittyen eräs kommentti, minkä sain VUOSIA sitten Lontoossa asuessani – hassua, miten kauan jotkut kommentit ovatkin kulkeneet mukanani. Olin tuolloin ostanut hiljattain Tory Burchin ballerinat (muistatteko ne metallilaatalliset, mitkä löytyi ihan jokaiselta bloggaajalta?) ja sain niihin liittyen kommentin, missä valiteltiin, että mulla oli aina samat kengät jalassa, ja miten tylsältä ja mielikuvituksettomalta (?) se alkoi tämän kommentoijan silmissä näyttää. Itse taas olin sitä mieltä, että kengät olivat ollut kalliimpi ostos, joiden ilman muuta pitikin toimia erilaisissa asuissa ja tilanteissa. Lisäksi ne olivat sen hetken suosikkikenkäni – halusin käyttää niitä aina kun mahdollisuus oli! Palaan miettimään tuota kommenttia aina toisinaan, ja olen edelleen samaa mieltä, kuin silloin vuosia sitten: parasta on, jos ostos toimii moneen otteeseen ja eri asuissa; ja että sitä myös haluaa koko ajan käyttää!

FOLLOW ME

Bloglovin / Blogit.fi / Facebook / Instagram / Twitter / Youtube

Jenni Ukkonen

Arkisto

Instagram

  • Happiest ✨  #vacay #india #incredibleindia #view #nature

jenniukk

Kommentit

Mahtavaa kuulla! Ja ihan loistava postausidea, tämän laitan ehdottomasti ylös ja työstöön! 🙂

Kommentit

Viitaten tuohon mainitsemaasi kommenttiboksikeskusteluun, niin eri lukijat kiinnittää selvästi huomiota hyvin eri asioihin. Itse esim. en ole kertaakaan kiinnittänyt huomiota siihen lukeeko postauksen alussa kaupallinen yhteistyö vai ei. Yleensä alan lukea postausta ja katson onko kiinnostavaa tekstiä tai kuvia. Yhteistyöpostauksiakin on bloggaajilla toteutettu niin eri tavalla. Saattaa olla tosi mielenkiintoinen ja kiva postaus niin että kaupallisuus on luontevana osana sitä tai linkkeinä jotka ei ns. häiritse lukukokemusta mutta halutessaan pääsee katsomaan tarkemmin tuotteita jos kiinnostuu. Sitten on sellaisia postauksia joissa ei ole muuta sisältöä kuin yhteistyö, ja sellaiset on helppo skipata vaikka kokonaan (esim. jos koko postaus hehkuttaa vaikkapa jotain lastenruokaa joka ei ole itselle ajankohtainen aihe). Sinänsä en siis oikein ymmärrä miksi kaupallisuus nähdään blogeissa niin negatiivisena asiana. Uuden ostaminenkin on kuitenkin sitten aina lukijasta itsestä kiinni, eikä itse ole pakko ostella vaikka bloggaajalla olisikin usein uuden näköisiä vaatteita – todellisuudessa kun moni vaate voi tosiaan olla pr-laina (ekologisuuden kannalta mielenkiintoinen kysymys on kuitenkin myös se mitä pr-lainoille tapahtuu kun ne palautetaan, sillä myyntiinhän ne ei enää päädy). Ja tärkeä pointti myös se, jos bloggaaja sanoo saaneensa nettikauppatilauksiaan kotiin niin se ei vielä kerro jäikö vaatteet kaappiin vai lähtikö palautukseen… Lisäksi musta tuntuu että bloggaajat on usein esimerkillisiä kierrättäjiä niin että vaatteet harvoin jää lojumaan vaan annetaan/myydään aina eteenpäin. Bloggaajien ostokäyttäytyminen näyttää usein varmasti helposti tosi erilaiselta kuin se oikeasti on!

Kiitos Taija loistavasta kommentista 🙂 Itse luen myös blogeja vähän samalla tapaa; jos huomaan heti siitä ekasta yhteistyölauseesta, että postauksen aihe on jokin, mikä ei henk. koht. ole minua varten (esim. juuri nyt vaikka tuo lasten ruoka), skippaan, mutta jos se vaikuttaa kiinnostavalta joka tapauksessa, niin ilman muuta klikkaan postausten auki – eihän se lukeminen mulle mitään maksa ja mielipiteitä on taas ihan yleisesti ottaen kiinnostavaa kuulla, vaikkei itse tuotetta tai mitä tahansa siinä mainostetaankaan, ostaisikaan. Joskus aihe saattaa sattua vielä olemaan sellainen, mistä on halunnutkin kuulla muiden mielipiteitä. Ja sitten taas joskus ne kaupalliset linkit ei tosiaan edes vaikuta itse postauksen tekstiin tai sisältöön; ne on vaan siellä lopussa JOS joku vaikka innostui kuvituksessa näkyvistä tuotteista ja haluaa päästä suoralinkkien kautta katsomaan niitä tarkemmin.

Tuo PR-lainaus on hyvä hyvä kysymys ja jos vaan tietäisin tarkemmin, niin kertoisin mielelläni. Mutta en tosiaan ole koskaan hakenut vaatteita tai muuta vastaavaa käyttötavaraa tuolla tapaa kuvauslainaan. Entisessä työssäni eräällä showroomilla ”samplet” eli ne ei myyntiin tarkoitetut näytekappalevaatteet ynnä muut myytiin aina sesongin päätteeksi sample saleissa edullisin hinnoin, mutta niitä ei oltu annettu esimerkiksi kuvauslainoihin missään välissä, vaan ne olivat ainoastaan roikkuneet showroomin henkareilla sisäänostajia varten myyntikauden ajan. En sitten tiedä, toimitaanko noissa PR-lainoissa samalla tapaa?

Moikka Taija,

Hyvä kommentti! Ja minä olin siis se, joka kommentoi sitä mainintaa kaupallisista linkeistä. Ihan samaa mieltä olen, että me lukijat nähdään kyllä niin eri asioita postauksissa. Melkoista tasapainoilua bloggaajat joutuvat tekemään postauksia miettiessään! Itseäni rupesi oikein harmittamaan, että näen maininnan kaupallisista linkeistä negatiivisena. Luulin olevani paljon ”modernimpi” blogien lukija, etteivät sellaiset osuisi silmään. Jennikin niin hyvin perusteli syyt asialle! Nyt ainakin jatkossa voin eri suhtautumisella lukea postauksia ja olla välittämättä asiasta.

Tuo oli tosi hyvä pointti, että mitä pr-lainavaatteille ja -asusteille tapahtuu palautuksen jälkeen. Itseänikin kiinnostaisi kuulla asiasta! Vai jakavatko yritykset sitä tietoa? En nyt muista kenen blogista luin postauksen jossa hän kävi läpi yhteistyötuotteita jotka ovat jääneet myös pidempään käyttöön. Siitäkin olisi kiva lukea myös muiden bloggaajien kohdalla. Hyvien vinkkien perään siis kalastelen 😀

Kiva että tulit vielä tännekin jättämään viestiä Enna, tästä kommentista tuli niin hyvä fiilis; just tällaista vuoropuhelua mulla on ollut ikävä! 🙂 Tämä blogien kaupallisuus, yhteistyöt ja suorat mainokset on kyllä viime aikoina ollut sellainen juttu, minkä kanssa monet bloggaajat varmasti parhaillaankin painii, jotteivat tee jotain haluamattaan ja epähuomiossa väärin – viralliset ohjeistukset nimittäin muuttuvat koko ajan ja niissä on välillä todella vaikea pysyä kärryillä! Siksikin teen itse nämä merkinnät mielummin turhankin selvästi ja pilkulleen, ettei niistä seuraa lisäkysymyksiä!

Musta ainakin on nimenomaan hyvä asia, kun bloggaajat käyttää samoja vaatteita eri asuissa. On inspiroivaa nähdä, miten samaa vaatetta voi käyttää eri asuissa eri tavoin. Olisi hauska joskus nähdäkin postaus, jossa on kerätty yhteen saman vaatteen ympärille tehtyjä erilaisia asuja. Lisäksi bloggaajilla olisi tässä mahdollisuus toimia eettisenä esimerkkinä kuluttajille siitä, ettei aina tarvitse ostaa jotain uutta.

Mahtavaa kuulla! Ja ihan loistava postausidea, tämän laitan ehdottomasti ylös ja työstöön! 🙂

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *