Jenni Ukkonen

Suosikkini Blogilates-treeneistä – aloita näistä!

Teksti: Jenni Ukkonen

Innostuin kotikaranteenin alussa Blogilates-treeneistä, mistä olin kuullut jo vuosia mutten ollut koskaan tsekannut, mitä ne oikein edes ovat. Yleensä YouTubessa olevat treenit on mulle liian epäselviä seurata, tai niitä pitää keskeyttää ja laittaa uudelleen käyntiin jos ohjaaja ei tee treeniä samaan tahtiin/yhtä kauan tai yhtä monta toistoa. Yksi noista Blogilates-treeneistä tuli mulle kuitenkin yhtenä aamuna suosituksena YouTubessa ja klikkasin videon auki. Siitä saakka voin valehtelematta sanoa, että oon tehnyt treenin tai treenien pituudesta riippuen 1-3 (jonain päivinäm jopa enemmän) treeniä päivässä, joka päivä – ainakin jo koko tämän huhtikuun ajan! Ja minähän en siis yleisesti ottaen tykkää treenata kotona, tai motivaatio sen aloittamiseen on aina ollut kovan takana löytää. Näiden kanssa tilanne on ollut täysin päinvastainen.

Miksi olen tykästynyt juuri näihin treeneihin? Ensinäkin näitä on todella helppo seurata; Cassey, eli nainen Blogilateksen takana, tekee kaikki treenit samanaikaisesti, ja lisäksi suurimmassa osassa videoita on sekunttikello nurkassa – itseäni sen tuijottelu motivoi kummasti, kun meinaa alkaa väsähtää kesken liikkeen! Toiseksi videoita löytyy vuosien edestä, eli sieltä löytyy hyvin varmasti vaikka joka päivä uutta ja omaan tarpeeseen sopivaa treeniä; itse oon toistanut muutaman treenin ainoastaan siksi, että pidin niitä aidosti tosi hyvinä sarjoina. Kolmanneksi tykkään, että treenit ovat yleisesti ottaen 10 minuuttia, jotkut lyhyempiä ja jotkut pidempiä (jotkut videot on sellaisenaan esim. 7 min, mutta kyseinen sarja kuuluu toistaa neljä kertaa, jolloin tulee tehtyä kokonaisuudessaan vajaan puolen tunnin setti) eli ajallisestikaan ne eivät vaadi suurta panostusta. Mutta ihan viimeisimpänä, kenties tärkeimpänä: liikkeet ovat helppoja/helposti muokattavissa vaikeustasoa ajatellen, yksittäiset liikkeet ovat usein hyvin pieniä ja keskittyvät todella hyvin treenattavaan alueeseen ja treenit ovat TODELLA TEHOKKAITA. Eikä niihin useimmiten tarvi mitään välineistöä; maton tietysti jotta treeni sujuu mukavammin, mutta sekään ei ole täysin välttämätön. Inhoan seurata treenejä, missä liikkeet ovat monimutkaisia, vaativat etukäteen harjoittelua ja ymmärtämistä ja mitkä tekee helposti aivan väärin – Blogilateksen kanssa näin ei ole käynyt kertaakaan. Sopivat siis mainioisti myös meille, joilla ei ole paras rytmitaju ja jotka haluavat yksinkertaisia mutta tehokkaita kehonpainotreenejä! Itse koen, että varsinkin mun keskivartalo on vahvistunut ihan älyttömästi näiden kautta viime viikkoina, mutta toki koko vartalo on saanut tässä kyytiä – olen varmaan löytänyt jopa sellaisia lihaksia, mitä en ole treenannut aikoihin. Useimmiten olenkin treenin päätteeksi aivan hiestä märkä, ja näin ei todellakaan käy mulla ns. normaalin saliteenin päätteeksi.

Nyt ajattelin jakaa omia lemppareitani näistä treeneistä – näistä aloittaisin jos olisin ensikertalainen Blogilateksessa:

Keskivartalo

Käsivarret/olat

Sääret/takapuoli

Cardio/koko kroppa

Venyttely

FOLLOW ME

Bloglovin / Blogit.fi / Facebook / Instagram / Twitter

Lue myös

X