Food

Täysin kasvipohjainen kuukausi

1.5.2019 Teksti: Jenni Ukkonen

Iloista toukokuuta ja vappua! Otsikon mukaisesti olemme mieheni kanssa päättänyt haastaa itsemme ruokavalion puolesta t ä y s i n kasvipohjaiseen kuukauteen, alkaen ja päättyen samanaikaisesti Ramadanin kanssa (mikä alkanee näillä näkyvin loppuviikkosta, virallista päivää ei ole vielä ilmoitettu), vaikkakin periaatteessa olemme sen mukaisesti jo viime päivät syönyt. Miksi? Asia on pyörinyt mielessä jo pitkään ja nyt tuntuu sopivalta ajankohdalta kokeilla täysin kasvipohjaista ruokavaliota kuukauden ajan, sillä emme ole toukokuulle suunnitellut matkoja tai muuta arjesta poikkeavaa, joten ehdimme totutella ja opetella jossain määrin tavallisesta poikkeavaan ruokavalioon paremmin ja syvemmin. Syitä on monia, mutta päällimmäisinä kenties ne tavallisimmat; rakastamme eläimiä ja koemme aina vaan enemmissä määrin huonoa omatuntoa lihansyönnistä, ja tietysti myös terveyssyyt painavat tässä paljon. En halua saada jonain päivänä diagnoosia sairaudesta, mihin mulla olisi kasvisruokavaliolla ollut pienempi riski sairastua. Myönnän myös turhamaisuuteni: uskon, että värikkäällä ja ravinteikkaalla kasvisruokavaliolla tulen todennäköisesti pysymään nuorekkaamapana pidempään (itseasiassa tämä haastattelu Christie Brinkleysta, 65-vuotiaasta entisestä huippumallista ja elinikäisestä vegaanista, vahvisti, että haluan antaa kasvipohjaiselle ruokavaliolle aidon mahdollisuuden. Kuinka upealta ja elinvoimaiselta hän näyttääkään, WOW! Suosittelen ehdottomasti kurkkaamaan!).

Näin haasteen alussa ajattelen, ettei tämä tule tuomaan ihan älyttömiä muutoksia meidän arkeen: ostamme todella harvoin mitään lihaa kotiin, kanaa ehkä pari kertaa kuussa ja kalaa kerran tai kaksi. Eli kasvisproteiineilla ollaan menty jo pitkään suurin osa ajasta. Tavallista maitoakaan emme ole ostanut varmaan pariin vuoteen kotiin, tosin jos otan kahvilassa kahvin, olen hyvin saattanut ottaa sen perus maidolla. Jos mietin mikä voisi tuntua kuukauden mittaan vaikeammalta olla ilman, niin kananmunat, luonnonjugurtti, raejuusto ja halloumi (ok, ja feta, uunifetan myötä) on sellaiset, mitä olemme ostaneet viikottaisella tasolla. Eli ne täytyy nyt korvata jollain muulla – tosin jugurtteihinhan löytyy hyvin muitakin vaihtoehtoja.

En silti todellakaan kuvittele, ettei tämä kuukausi tule tuntumaan yhtään missään. Ras Al Khaimahsta löytyy suht hyvin eri ruokavalioille vaihtoehtoja niin ruokakaupoista kuin ravintoloistakin, mutta esimeriksi vegaanisia herkkuja (karkit jne – mitä emme toki viikottain osta) ei ole tullut ihan kovin montaa kertaa vastaan. Mutta kenties tässä kuussa tulee sitten hyvä tauko myös kaikesta sellaisesta “turhasta” mitä ei voi kasvispohjaisesti korvata.

Toiveeni tältä kuukaudelta on, että unohdamme koko lihan olemassa olon ja pärjäämme ilman juustokin sen verran hyvin, että voimme myös haasteen jälkeen jatkaa ilman niitä – ainakin valtaosan ajasta, jos ei täysin (en nimittäin halua yrittääkään valehdella, ettemmekö nauttisi juustoista suunnattomasti…). Toivon myös, että huomaamme entistäkin paremmin, miten hyvin voimme tulla pääsääntöisesti kasvipohjaisesti toimeen, sillä nykyään lähes kaikkeen löytyy tosiaan ne kasvipohjaiset vastineet.

Oletteko te testannut täysin kasvipohjaista ruokavaliota minkään pituisia aikoja, tai oletteko kenties täysin kasvipohjaisella ruokavaliolla ihan yleisesti? Olisi kiva kuulla mietteitä siitä, miten on mennyt / miten kyseisen ajanjakson aikana meni? Vinkkejä tai rohkaisevia sanoja? Päivittelen teitä tietysti jossain välissä kuuta ja kuun lopulla siitä, miten meillä meni ja miten tämän jälkeen päätämme jatkaa!

Kuukauteen valmistellessani olen kerännyt talteen hyvältä kuulostavia kasvipohjaisia reseptejä, jottei homma kaadu ainakaan siihen, ettei keksi tarpeeksi kiinnostavia lounas- tai illallisvaihtoehtoja (jälkkäreitä unohtamatta!). Mm. näitä ajattelin itse tässä kuussa testata:

FOLLOW ME

Bloglovin / Blogit.fi / Facebook / Instagram / Twitter / Youtube

Kuvat Pinterest-kansiostani R E C I P E S (linkitetty erikseen yllä)