Lifestyle

Treenipäiväkirja

24.1.2019 Teksti: Jenni Ukkonen

Kirjoitin viime vuoden loppupuolella sen hetken liikunnoistani ja mitä olen tehnyt viikottaisella tasolla. Mainitsin silloin, että olen fiilistellyt erityisesti NTC-appia, eli Niken ilmaista treenisovellusta, mistä löytyy sekä yksittäisiä treenejä, että ihan useamman viikon kestäviä treeniohjelmia, mistä voi valita omien tarpeidensa mukaan sopivan vaihtoehdon. Käytän sovellusta edelleen, ja aina yhden pidemmän treeniohjelman päätyttyä aloitan ns. alusta, ohjelmia toisinaan myös vaihdellen. Suosikikseni on muodostunut seitsemän viikkoa kestävä Lean Fit, missä on makuuni juuri sopivasti vaihtelua viikottaisella tasolla; nopeatempoisista hiit-treeneistä joogaan, lenkkeihin ja venyttelyyn, mutta toki fiiliksen mukaan saatan myös muokata viikon treenejä appista huolimatta. Suosittelen ehdottomasti testaamaan, mikäli ette vielä ole! Tähän saakka käyttämistäni treenisovelluksista tämä on ehdottomasti suosikkini; todella helppokäyttöinen ja selkeä. Onko teillä jotain ylitse muiden suosikki appia treenaamiseen? 

Koska treeniaiheet tuntuvat kiinnostavan enkä niistä silti juuri koskaan postaa, ajattelin kirjata ylös viime viikon treenit näytille. Pahoittelen, että moni mainitsemistani liikkeistä on englanniksi – en suoraan sanottuna osaa sanastoa suomeksi enkä tiedä, onko kaikille edes suomalaista vastinetta. Kertokaa ihmeessä jos on, olisi mahtavaa tietää! Liikkeet löytyvät kuitenkin googlaamalla myös noilla englantilaisilla nimillä.

Maanantai

Tämä oli itseasissa mulle taukopäivä, mutta tein suosikki vatsalihasohjelmani Quick Core Crush NTC-appista. 10 minuutin ohjelmaan kuuluu mm. kahta erinlaista lankkupitoa, crunch (mitä nämä on – rutistuksia?), istumaannousua, sivulle istumaannousua ym. Helppoja ja oman pystymisen mukaan helposti muokattavia liikkeitä, joita tulee toistettua niin moneen otteeseen kymmenen minuutin sisään, että seuraava päivänä varmasti tuntuu! Lopuksi venyttelin kunnolla.

Tiistai

Lean Fit Bechmark 6 min – tämä tulee valitsemassani Lean Fit-ohjelmassa toisinaan (ei kuitenkaan ihan viikottain) ja uskoakseni app mittaa sillä, olenko kehittynyt tämän ohjelman teossa ajan/toistojen suhteen. Tässä ohjelmassa toistetaan seuraavaa sarjaa kuuden minuutin ajan niin monta kertaa, kuin mahdollista: 30 x paikallaanjuoksu, 25 x kyykky (kehonpaino), 20 x quick feet in and outs, 15 x punnerruksia ja 10 x lateral bounds (sivuttain hyppely?).

Ei ehkä kuulosta pahalta, mutta täydellä teholla tehtynä tuntuu kyllä rankalta! Tämän jälkeen kävelin reipasta tahtia/juoksin matolla n. 30 minuutin ajan loivaan ylämäkeen.

Keskiviikko

Stability & Strength Yoga 35 min – keskittyy keskivartaloon, olkapäihin ja alavartalon vahvistamiseen; todella kiva ohjelma, minkä tämänkin tunsin seuraavana päivänä hyvällä tapaa varsinkin selän lihaksissa. Mun tavoite tänä vuonna on ehdottomasti vetreytyä ja tulla venyvämmäksi, ja jooga on ollut ihan loistava apu siinä.

Torstai

Endurance Run 30 min – tämän kävin juoksemassa ulkona (olemme sopineet mieheni kanssa että käymme mahdollisuuksien mukaan juoksemassa yhdessä torstai-iltaisin ja lauantaiaamuisin/aamupäivästä) ja matkaa tuli n. 4 km.

Perjantai

Käsivarsi- ja olkatreeni n. 30 min – tämän tein omasta päästäni, valiten 3-4 erilaista liikettä niin hauiksille, ojentajille että olkapäille. Ihan siis perus liikkeitä!

Nyrkkeily 10-15 min

Quick Core Crush 10 min

Lauantai

Juoksulenkki 30 min (n. 4 km)

Better Butt 15 min – tähän sääriin ja takapuoleen keskittyvään treeniin kuuluu mm. crossback lunges, split jumps, dumbbell deadlift, lateral dumbbell lunges, lateral duck walk… elikkä mm. erilaisia askelkyykkyjä ja vähän hyppelyäkin. Treeni todellakin tuntui seuraavana päivänä!

Nyrkkeily 10-15 min

+ Illasta tennis n. 60 min

Sunnuntai

Sovelluksen mukaan tämä oli taukopäivä, mutta kävin kävelemässä reipasta tahtia/juoksemassa matolla n. 40 minuuttia ylämäkeen, minkä jälkeen tein lankkupitoja n. 10 minuutin ajan (en sentään yhteen putkeen, vaan taukojen kera!).

 

Kuten näkyy, mun treenit on useimmiten n. 30 minuutin mittaisia pyrähdyksiä. Olen vähän huono keskittymään, ja vaikka yritän ottaa salilla viettämäni ajan kivana, omana aikanani ja keskittyä siihen hetkeen, huomaan silti usein, että haluan vaan suorittaa sen, mitä menin sitten tekemään, ja siirtyä sitten muiden juttujen pariin. Olen ollut periaatteessa ihan tyytyväinen tällaiseen treenitahtiin, sillä en treenaa tavoitteellisesti, vaan ennen kaikkea kunnon ylläpidon ja hyvän olon vuoksi, mutta samalla tämä on asia, mitä yritän petrata – että saisin lisättyä vaikka 15 minuuttia lisää sellaista kunnon ajatuksella tehtyä treeniä jokaiseen treenikertaan. Minkä verran ja minkä pituisia treenejä te yleensä teette?

 

FOLLOW ME

Bloglovin / Blogit.fi / Facebook / Instagram / Twitter / Youtube

Jenni Ukkonen

Arkisto

Instagram

  • Latergram to our family staycation last weekend - loved having our girl with us (she, on the other hand, was kinda confused and didn't quite understand why weren't we at home instead... #cats 😸) #staycation #mydubai #catsofdubai

jenniukk

Kommentit (2)

So are you, it seem! I definitely miss (and my routines lack) just good old walking! I used to walk so much when we lived in Europe but here I do it a LOT less. Definitely something I need to start trying to do more… 🙂 Have a great weekend dear!

I walk daily at least 45 minutes and additonal I train 3 times per week about 20 – 30 minutes 🙂 You are such a hard-working girl!
xx from Bavaria/Germany, Rena
http://www.dressedwithsoul.com

So are you, it seem! I definitely miss (and my routines lack) just good old walking! I used to walk so much when we lived in Europe but here I do it a LOT less. Definitely something I need to start trying to do more… 🙂 Have a great weekend dear!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *