Jenni Ukkonen

WORKOUT DIARIES: THOUGHTS ABOUT HAVING A PT

31.5.2014 Teksti: Jenni Ukkonen


WORKOUT DIARIES: THOUGHTS ABOUT HAVING A PT. And almost as soon as I said that I’d start writing about my working out etc more often I kinda didn’t… please excuse me, it’s been a hectic couple of weeks, being back at work and all! But today I thought it would be a good day to give you guys a little update regarding the subject, because it’s kind of a special day: I just had my last session with my personal trainer, at least until September, because he’s going away for the summer. It’s definitely changing things for me a little bit, but not necessarily for the worse (no, actually I’m sure it won’t be for the worse: just means I’ll have to push myself slightly harder when there’s no one else to push me!). Of course I feel sad, because I got so used to having him around and having those workouts with him that I feel many days after but I’ll try to remind myself that when we started in mid-January, I had actually planned just doing like a 10 week trial to see how it would differ to work out with a PT. Yes, I got hooked on it and ended up continuing longer and longer, but I was doing well before him so it’s not going to be the end of the world. However, from my experiences I’d say that taking a PT onboard was a great decision and was definitely worth the investment. After all, investing in yourself and your well-being is probably one of the best ones that you can do! I’m happy to say that I got exactly what I wanted from training with a PT. More strength and visible muscles (although there’s still plenty more to get out!) as well as new ideas and variety to working out. Thanks to ways in which we’ve worked out, I’ve also increased my stamina and probably most importantly, perfected my techniques. It’s been good to have someone constantly pushing me into challenging myself more, whether it’s heavier weights or more reps. I also really enjoyed the variety in the exercises that we did – I got so much more ideas on how to have a functional workout. And let’s just say, before I started working out with my PT, I wouldn’t have even dreamt of being able to do hand stand push ups or even standing on my hands. Yes, I still have a lot to learn and to perfect, but I’m a lot further than I was in the beginning of this year!When my PT told me that he was planning on going away for the summer, he asked if I wanted him to recommend another PT to continue with. For now, I’ve decided to carry on by myself. I feel like he’s given me a lot of knowledge and ideas, which I’ve been writing down after each session. Of course there will be times when I’m gonna be in need of a spotter in order to use my maximum weights but I’m sure it’s not a problem to find one at the gym for that short moment. I’m still going to keep in touch with my PT via Facebook and when he’s back in London in the autumn I’m pretty sure I’ll start seeing him again. But for now it should be good to see what I can do on my own. As I said, I’ve been taking notes after each workout session and I’m thinking about sharing some of my favorites here as well. Everyone more familiar with gym surely knows the exercises already but sometimes getting a fresh new approach in combining different exercises can really do a big difference in motivation! So stay tuned if you’re looking for possible new challenges at the gym for yourself or just want to hear how was it that we did the workouts with my PT!WORKOUT DIARIES: THOUGHTS ABOUT HAVING A PT. Heti kun lupailin alkaa kertoilla enemmän treenikuulumisia täällä blogissa, en sitten alkanutkaan… antakaa toki anteeksi, on ollut kiireiset pari viikkoa nyt kun olen taas töissä ja kaikkea, heh! Mutta tänään ajattelin että voisi vihdoin olla hyvä päivä palata asiaan, sillä päivä oli aina erityinen: tein juuri viimeiset treenini PT:ni kanssa ainakin syyskuuhun saakka, sillä hän lähtee kesäksi pois Lontoosta. Tämä tulee taatusti muuttamaan asioita kohdallani vähän, mutta ei tietenkään välttämättä huonompaan (ei, oikeastaan päätin juuri ettei todellakaan huonompaan: se tarkoittaa vaan että mun tarvii työntää itse itseäni vähän enemmän, kun ei ole ketään muutakaan nyt työntämässä!). Tottakai olo on myös harmistunut, sillä ehdin tottua siihen että hän on kuvioissa ja tekemässä kanssani treeneja, jotka tuntee vielä monta päivää myöhemminkin. Yritän kuitenkin muistuttaa itseäni siitä, että kun aikoinaan alettiin tammikuun puolessa välissä treenaamaan, tarkoituksenani oli tehdä vain 10 viikon testi nähdäkseni, miten erilaista ammattilaisen kanssa treenaaminen olisi. Koukkuunhan siinä sitten jäi ja treenaaminen senkun jatkui, mutta koska mulla meni mielestäni hyvin jo ennen hänen mukaantuloaan, ei tämä maailmanloppu sentään ole. Mutta omasta kokemuksestani siis sanoisin, että PT:n palkkaaminen oli hyvä päätös ja investoinnin arvoinen. Ja itseensä ja omaan hyvinvointiinsa investointihan on varmasti yksi parhita, mitä vaan tehdä voi!PT:n kanssa treenaamiselta sain, mitä hainkin. Lisää voimaa ja näkyvämpiä lihaksia (vaikka toki työtä on vielä paljon jäljellä!) sekä uusia ideoita ja monipuolisuutta treeniin. Treenitapamme on myöskin lisännyt kestävyyttäni ja varmaan tärkeimpänä parantanut tekniikkaani. On ollut tosi hyvä, että siinä vierellä on ollut ihminen joka on laittanut minut haastamaan itseni kerta toisensa jälkeen, olipa kyseessä painavammat painot taikka toistojen määrät. Myös treenien monipuolisuudet on olleet mieleeni – olen saanut niin paljon uusia ideoita siihen, miten rakentaa tehokas treeni. Ja sanotaanko myös, että ennen PT:n mukaantuloa en varmasti olisi koskaan edes haaveillut jonain päivänä punnertavani käsillä seisten saatika edes seisovani käsilläni! Kyllä, paljon on toki vielä opittavaa ja parannettavaa, mutta olen paljon pidemmällä kuin vielä vuoden alussa!Kun PT:ni kertoi lähtevänsä kesäksi pois, hän kysyi haluaisinko apua uuden PT:n löytämisessä. Toistaiseksi olen kuitenkin päättänyt jatkaa omillani. Tämän kevään aikana olen saanut PT:ltäni paljon tietoa ja ideoita ja olen kirjoitellut niitä viikottain ylös. Tottakai tulee aikoja kun tulen tarvimaan jotakuta varmistamaan minua salilla jotta voin jatkossakin käyttää painavia painoja, mutta en usko olevan ongelma saada joku siksi lyhyeksi hetkeksi vierelle. PT:ni kanssa pidän jatkossa yhteyttä Facebookin kautta ja kunhan hän syksyllä palaa Lontooseen, olen melko varma että näen häntä vielä. Mutta nyt on ihan kiva nähdä miten pärjään omillani. Kuten sanottua, olen tehnyt paljon muistiinpanoja treeniemme jälkeen ja jotain treenejä haluan täälläkin jakaa. Varmasti jokainen enemmän salilla aikaa viettävä jo perus harjoittelut tietääkin, mutta joskus uudet ideat niiden yhdistelyihin voi saada aikaan suuriakin muutoksia tai ainakin innostaa eri tapaa! Joten pysykäähän kuulolla mikäli haluatte uusia ideoita salilla treenaamiseen tai ihan vaan kuulla, miten me sitten treenattiinkaan PT:ni kanssa!

Lue myös

Suosittelemme