Kolmistaan

Kesän överisyönneistä, vatsa-asioista ja vihermehuista

Teksti: Karoliina Pentikäinen

Minun syömiseni on ollut sekaisin oikeasti koko kesän. Tai itse asiassa rehellisesti sanottuna varmaan maaliskuusta asti, jolloin A tuli takaisin Suomeen ja minä aloitin melkein heti perään työt kotona.

Siihen asti ruokarytmiäni oli ohjannut työpäivät ja sen tauot. Mutta yhtäkkiä sainkin syödä milloin vain ja mitä vain. Ja kun vieressä popsi vielä tuplasti oman painoni verran painava mies, alkoi entuudestaankin isot annoskokoni nousta aikamoisiin mittoihin.

Oman lusikkansa soppaansa toi sekin, että viime talven karmeiden vatsakramppien, ripuloinnin, oksentelun ja supertiukkojen ruokarajoitteiden jälkeen olen voinut syödä nyt kesällä oikeastaan mitä vaan (paitsi gluteenia, tietysti). Olen niin nauttinut siitä, että ruuassa saa olla taas sipulia, papuja ja paprikaa. Sitä, että ruokavalioon kuuluu enemmän kuin kaksikymmentä ainesosaa. Uskon, että vatsavaivojeni perimmäinen syy oli kolme putkeen syötyä antibioottikuuria ja toivon hartaasti, että se show on nyt taakse jäänyttä elämää.

Päätin viime viikonlopun ähkyjen jälkeen, että tähän puoli vuotta kestäneeseen ”viikonloppusyömiseen” on tultava nyt loppu. Minusta ei ole koskaan herkkulakkoihin, kieltolistoihin tai dietteihin – tänäänkin olen syönyt Daim-kakkua ja kerma-siirappikaalikääryleitä – mutta sellainen tila on saavutettava, että ruoka toisi elämään energiaa, eikä päinvastoin veisi sitä. On nimittäin tuntunut yhä useammin sille, että ruuan jälkeen olo on ollut ihan hirvittävän uupunut ja kroppa tuntunut täysin voimattomalle.

En sano, että koko kesän olisin syönyt huonoa safkaa. Päinvastoin. Vaikka mitä ihanaa ja hyvää tekevää, mutta ihan liian isoja määriä ja liian usein. Niin ja sen lisäksi kasa herkkuja, limua ja viintä päälle.

Yksi hyvää tekevä tapa, joka meillä on kuitenkin ollut koko ajan, on mehujen ja smoothieden valmistaminen aamupalaksi. Nyt sitä hommaa pitäisi myös jalostaa uudelle tasolle ja siihen pitäisi saada nyt apua teiltä. Ollaan tehty tähän asti mehuja, joissa on 50% hedelmiä ja 50%kasviksia. Kuinka mehuista saisi enemmän irti? Ehkä enemmän vihanneksia? Mutta mitä?

Smoothieihin olen puolestaan tähän asti laittanut vaan perushedelmät, marjat, jogurtit ja yrtit. Mutta olisiko jotain superfoodia, joka olisi tarpeellinen (varsinkin aamupalalle)? Ja onko superfoodeissa jotain sellaista (nämä hera-pera -jutut), mitä lapsi ei voi syödä? Meillä kun samat smoothiet vetelee myös F. 

Vinkki vinkkisiä siis kaivattaisiin!

-Karoliina-

Lue myös

X