kolmistaan - Banneri
Kolmistaan 15.02.2018

Kierros tehtaalla: Näin syntyy kotimainen pipo!

Teksti
Karoliina Pentikäinen
14 kommenttia

Kaupallinen yhteistyö: KIVAT

Aloitin tämän vuoden alussa ”ihmiskokeen”, jonka tarkoituksena on, että ostaisin tänä vuonna pääasiassa vain kotimaisia tekstiilejä. Olen toki tähänkin asti niitä ostanut, mutta niiden rinnalla on kulkenut suuri joukko ulkomaisten brändien –pääasiassa halpisbrändien –  tuotteita.

Syitä, miksi en aikaisemmin moiseen ole ryhtynyt, on ollut useita. Ensinnäkin en ole oikeastaan edes tiennyt, mitä kaikkea Suomesta ja suomalaisilta tekijöiltä saa. Toisekseen en ole varmasti edes ajatellut tekstiilin alkuperäasiaa niin kovin vakavasti (esimerkiksi työpaikkojen ja verorahojen kannalta) ja kolmanneksi olen kavahtanut usein kotimaisten tuotteiden hintaa. Olen yksinkertaisesti valinnut sen ulkomaisen tekstiilin usein rahapussiin vedoten. Kotimainen tuote kun on usein astetta kalliimpi.

Tutustuttuani kuitenkin edes hieman enemmän tekstiilituotantoon, työoloihin, kotimaan työnantajakuluihin ja kaikkeen tähän, en enää oikeastaan ole päivääkään päivitellyt kotimaisten tekstiilien hintaa. Ja itse asiassa se t-paidan tai pipon päällä oleva vitosen hintalappu on saanut minut nykyisin enemmänkin vain kurtistamaan otsaani, kuin hyppimään riemusta. Sillä rahalla kun ei missään nimessä saa mitään vastuullisesti tuotettua tekstiiliä.

Aloitin tämän vuoden alussa yhteistyön kotimaisen KIVAT-merkin kanssa. KIVAThan on perinteikäs kotimainen perheyritys, joka valmistaa pipot, lapaset, villahaalarit ja monet muutkin neulostuotteet täällä kotoisassa Mansessa.

On ollut aika huikeaa päästä tutustumaan KIVATin toimintaan oikein paneutuen. Olen vieraillut tehtaalla – ihan siellä äksönin ytimessä – nyt vähän ajan sisällä kaksi kertaa. Ja tullut samalla siihen tulokseen, että tämä kaikki pitäisi olla kuluttajienkin nähtävillä. Ja siksipä nyt päätinkin tehdä vuoden ensimmäisen KIVAT-postaukseni siitä, millainen on KIVAT-pipon matka aivan suunnittelun alkuvaiheista siihen pisteeseen, että se on kaupassa meidän kaikkien ostettavissa.

KIVAT-pipon matka suunnittelusta kaupan hyllylle:

  1. Pipon elämänkaari alkaa tietysti suunnittelusta. KIVATilla on kaksi suunnittelijaa, jotka vastaavat joka ikisen malliston kaikista tuotteista.
  2. Kun pipo on suunniteltu, sen kuosia aletaan miettiä käytännössä. Se, millaiseksi kuosi on paperille piirretty kun ei aina ole se, miltä pipo todellisuudessa neuloksena näyttää. Niinpä tässä vaiheessa kuosisuunnitteluun otetaan mukaan kolmas henkilö. joka sovittaa kuosin sellaiseksi, että sen voi neulekoneesta myös saada kauniina ja haluttuna ulos. Kuosisuunnittelijan apuna on tietysti neulekoneen käyttäjä, eli neuloja, joka on neuloksen konkreettisen teon ammattilainen.
  3. Kun pipon muoto ja kuosi on suunniteltu, tilataan langat. Kaikki KIVATin langat tulevat Euroopasta. Villalanka Italiasta tai Itävallasta, puuvilla Italiasta tai Saksasta. Villalanka on värjätty jo valmiiksi lankatehtaalla, mutta puuvillaneulos pestään ja värjätään Hämeenkyrössä alihankkijalla.
  4. Langan tultua KIVATin tehtaalle siitä neulotaan neulos. Tehtaalla on kaksi henkilöä, jotka vastaavat neulosten teosta.
  5. Kun villaneulos on valmis, se ensin höyrytetään ja sitten annetaan ”levätä” jonkin aikaa, ennen kuin se on valmis leikattavaksi. Kaavojen mukaan leikkaaminen on tarkkaa työtä. Tähän KIVATilla on 3 työntekijää, jotka suorittavat kaavojen kohdistuksen ja palojen leikkaamisen (hurjilla ”ritarikäsineillä”).
  6. Kun palaset on leikattu, kootaan kaikki pipoon tulevat osaset yhteen pahvilaatikkoon ja laatikko kuljetetaan saumaukseen. Saumauksen suorittaa alihankkijat. Alihankkijoista noin 85% toimii Tampereen alueella, kiireisten kausien avuksi saumoja ommellaan jonkin verran myös tutussa paikassa Virossa. Syy, miksi osa saumoista on pakko ommella Virossa, johtuu siitä, ettei tekijöitä Suomessa enää riitä. KIVATilla on jatkuvasti tästä osasesta tuotantoa rekrytointi päällä, joten hyvistä tekijöistä saa vinkata heille.
  7. Alihankkijoiden tekemien saumausten jälkeen tuote palaa takaisin tehtaalle. Pipo viimeistellään esimerkiksi merkkien ja tupsujen osalta tehtaalla. Tehtaan omassa ompelimossa on keskimäärin töissä neljä ihmistä.
  8. Tuote tarkastetaan vielä kerran varastossa, jonka jälkeen se onkin valmis lähtemään myyntiin. Myynti jälleenmyyjille ja markkinointi on suoritettu toki ennen tätä. Pakkaamossa on töissä kolme henkilöä.
  9. Valmis villapipo luomupuuvillavuorella, korvien tuulisuojilla, nauhoilla ja tupsuilla maksaa Kivatin verkkokaupassa 30.90e. (Jonne pipo tietysti ennen myyntiin saattoa kuvattu ja nettisivusaitille aseteltu.)

Kun katson tätä listaa, tekijöitä ja vaiheita, alan ainakin itse hahmottaa paljon paremmin kotimaisen tekstiilin tuotannon prosessia. Se, että saan laittaa pipon lapseni päähän, ei olekaan ihan pieni juttu. Sen eteen on nähty aika monta työvaihetta ja tuntia. 

Itse asiassa kun alan pohtia koko tätä prosessia, josta olen saanut itse nähdä ihan vierestä, olen alkanut arvostaa tällaista tekstiilituotantoa hurjan paljon enemmän! Ennen tätä on ollut jotenkin helppo vieroittua koko tekstiilituotannon prosesseista ja ajatella vaan, että vaate tulee jostain anonyymista tehtaasta. Vaikka eihän se niin ole!

Kun nyt tiedän niiden henkilöiden nimet, naamat ja äänenpainot, jonka minun ja F:n pipot on valmistanut, on arvostukseni aika valtaisa. Samalla hinta, jonka kotimainen – vain viiden minuutin automatkan päässä kotoamme valmistettu – pipo maksaa, tuntuukin niin perustellulle, että oikein hävettää aikaisemmat ajatukseni hintavertailusta. Yhden pipon valmistukseen ja siihen, että se on verkkokaupassa ostettavissa kun tarvitaan ainakin 13 ihmisen työpanos.

Mitä haluaisit, että kysyn KIVATilta seuraavaksi? Kiinnostaisiko esimerkiksi hukkaneulospalojen kierrätys tai brändin historia? Iske kysymyksesi alle niin minä selvittelen! 

-Karoliina-

Kommentit (14)

Ihana postaus, tuli hyvä mieli sekä itse aiheesta että sun ajatuksista sen ympärillä! Olen ostanut KIVATin tuotteita ja aioin ostaa niitä jatkossakin.

Tehtaanmyymälät<3
Musta on ihanaa kun voi poiketa ostamassa tarvitsemansa tehtaanmyymälästä ja samalla jutella oikeasti asiansa tietävän työntekijän kanssa. KIVAT ja TamSilk Kangasalta vaatettavat meidän perheen kerrasto-ja varustepuolen ja ihana ajatella, että työn on tehnyt aikuinen ihminen lähiseudulta.

Mukava törmätä itselle uusiin suomalaisiin tekstiilialan yrityksiin. Esittelen itse joskus ulkomaalaisille sisäänostajille suomalaisia tuotteita, mutta he ovat kiinnostuneita lähinnä aikuisille suunnatuista tekstiileistä. Katselin nettikauppaa, mutta en nopealla vilkaisulla osannut arvioida, mitä kaikkia tuotteita Kivalla on aikuisten koossa. Osaisitko sinä valaista asiaa? 🙂

Mä ostaisin mieluusti kotimaista korkeammalla hinnallakin (tai, itse asun ulkomailla niin kotimaista täällä omassa maassani). Mutta mun ongelma suomalaisten merkkien kanssa on että niiden tyyli on usein valitettavan rajoittunut. Lapsille löytyy mahtavia vaatteita, mutta välillä tuntuu että suomalaisten merkkien aikuistenvaatteet on periaatteessa vaan aikuisten kokoisia, mutta lastenvaatteiden tyyliisä. Ja on mahtavaa jos itsellä on vaikka värikäs ja rento ja hassutteleva tyyli, mutta jos oma tyyli on lähempänä jotain Zaraa yms. niin suomalaisilta merkeiltä on ihan todella hankala löytää mitään siihen omaan tyyliin sopivaa! Toivon kovasti että joku merkki tarttuisi tähän ja alkaisi vähän laajentaa myös mallistoa niin että nuoremmatkin alkaisi ostaa enemmän kotimaista.

Moi,
Työskentelen erikoisliikkeesä, missä myydään paljon eri merkkien tuotteita (ja myyntiin otetaan vain sellaisia minkä taustatkin tunnetaan).
Siksi itsekin olen todella kiinnostunut juurikin niistä taustoista, minkälaisilta toimijoilta esim. langat tulevat? Käyttävätkö merinovillatuottajat mulesing-menetelmää (olettaen, että Kivat-tuotteissa käytetään ko. villaa)? Jos nämä asiat toimii, päädyn ehkä itsekin Kivatin rekeille 😀 Mutta toki valitettavasti raha myös ratkaisee kolmilapsisessa perheessä, eikä kaikkea ole mitenkään mahdollisutta ostaa hyviltä merkeiltä uutena.
Kotimaisten suosiminen on enemmän kun jees, mutta silläkin saattaa olla välillä kääntöpuolensa. Jos taustat ei ole kunnossa, ei kotimaisuus ole enää niin suuri plussa (toki aina parempi kuin huonoilla taustoilla pelaava ulkomainen yritys).
Itse olen myös huomannut, etten enää nykyään saa hyvää fiilistä ostamalla Hennesin rekeistä jotain lattialla pyörinytttä, huonosti ommellutta, halpaa skeidaa. Hyvän fiiliksen saan pienestä liikkeestä (Nudge <3) ostamalla hyvän tuotteen, mitä arvostetaan jo esillelaitossa eikä niitä päästetään massojen mukana lattioille pyörimään.

Kiva, että KIVATilla on myös hyvällä maulla tehtyjä aikuisten tuotteita, jotka eivät ole kopioita lasten tuotteista. Kauluri ja pipo lähti tilaukseen itselle, vaikka suunnitelmissa oli ostaa ne 10x (!!) halvemmalla halppisketjulta. Kiva ja mielenkiintoinen postaus!

Olen samaa mieltä! Mulla on talvesta asti ollut myös KIVAT-pipo (näkyi varmaan jossain postauskuvissakin?) ja olen ollut tosi tyytyväinen siihen. Lenkillä käytän puolestaan merinovillapipoa, jota – ihme ja kumma – voi myös pestä vaikka ja kuinka. 

Kiitos, kiva ja tärkeä postaus!! Miten he valitsevat värit kunkin vuoden mallistoihin? Tekevätkö minkään ulkoilumerkin kanssa yhteistyötä, jotta värit sopisivat suoraan jonkun esim. Haalarin kanssa? Itsellä aina ongelmia löytää oikeita sävyjä mallaukseen. Lahjakorttiarvonta kiitos 🙂

Minustakin olisi kiva kuulla enemmän myös suunnitteluprosessista. Fanitan Kivatin laatua ja heidän tuotteita meiltä löytyy, mutta tuotteiden perinteinen design ja värivalinnat ei ole ihan omaan makuun.

Lahjakorttiarvonta? Röyhkeydellä ei näköjään ole rajaa… 😀

Kiva postaus ja paljon hyvää tietoa! Kyllä näissä tuotteissa huomaa laadun. Kestävät paljon pesuja ja useamman lapsen käytössä.

Kahteen edelliseen.

Mielenkiintoinen kysymys: Pitääpä selvittää tämä haalariasia. Kiitos vinkistä 🙂

Ja toki saa lahjakorttiarvontaa toivoa 🙂 

Laadun huomaa tosiaan. KIVATilla laatua tarkkailee joka työvaiheessa jokainen työntekijä, joten kakkoslaatua ei yksinkertaisesti synny juuri yhtään. 

Kiinnostaisi tietää miten raaka-aineiden osalta Kivatilla tehdään selvitystyötä, että toimittajien toiminta on vastuullista. Esimerkiksi mitä sertifikaatteja taikka laatujärjestelmiä vaaditaan tai minkälaisiin asioihin puuvillan alkuperästä kiinnitetään huomiota.

Tästä mulla onkin jo vähän tietoa, mutta kysyn lisää! Kiitos kysymyksestäsi, palaan asiaan kevään aikana 🙂 

Mukava kuulla 🙂 

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kaupallinen yhteistyö

Karoliina Pentikäinen

Karoliina Pentikäinen

Kolmistaan-blogi on yksi Suomen ensimmäisiä perheblogeja. 13-vuotisen historiansa aikana blogissa on eletty Karoliinan ja tämän perheen elämänvaiheita iloista suruihin ja arjesta juhlaan. Nykyisin Karoliina, 38, asuu uusperheensä kanssa Tampereen Pyynikillä. Perheeseen kuuluu aviomiehen lisäksi 13-vuotias esikoinen ja 4-vuotiaat kaksoset. Ruuhkavuosien lisäksi Karoliina kirjoittaa naiseudesta, kauneudesta, kodista ja hyvinvoinnista. Balanssi on Karoliinan teema vuodelle 2024!

Arkisto

X