Kolmistaan

Seksuaalikasvatusta! Ja miten se tehdään?

Teksti: Karoliina Pentikäinen

Kaupallinen yhteistyö: Weecos.com ja Väestöliitto

Viime viikolla, tasa-arvon päivänä 19.3, starttasi kahden viikon mittainen kampanja nimeltään Etuoikeus vai unelma?. Kampanja on Väestöliiton ja Weecos-kauppapaikan yhteiskampanja, jonka tarkoituksena on herättää seksuaalioikeuskeskustelua ja lisätä erityisten nuorten tietämystä seksuaalioikeuksistaan. Väestöliitto ja Weecos haluavat nostaa esiin aiheen, joka koskettaa kaikkia, mutta josta on vaikea puhua.

Seksuaalikasvatuksen ajatellaan usein olevan Suomessa jo mallillaan. Maa, jossa valtaväestö kuuluu luterilaiseen kirkkoon, kun on aika liberaali esimerkiksi ehkäisyn suhteen. Muutenkin maamme yleistä normistoa ei hallitse monet sellaiset seksuaalielämään ja parisuhteeseen liittyvät rajoitteet, jotka muualla maailmassa ovat arkipäivää.

Silti asiat voisivat olla paljon paremmin. Valtio on leikannut* vuosi vuodelta järjestötoiminnasta rahaa niin, että se ei ole ollut vaikuttamatta myös seksuaalikasvatukseen. Esimerkiksi vuoden 2017 alussa kansalaisjärjestöjen globaalikasvatustyöhön kohdistui 65 prosentin leikkaus, joka jätti Väestöliiton seksuaalioikeuksia ja globaalia seksuaalikasvatusta edistävän yksikön täysin ilman kyseistä tukea. 

Kärjistetysti tämä tarkoittaa sitä, että samalla kun seksuaalikasvatukseen menevä raha pienenee, ihmisten hyvinvointi kärsii. Erityisesti tämä näkyy nuorisossa. Oiva – ja samalla pelottava – esimerkki tästä löytyy aivan lähihistoriasta. Kun vuoden 1994 jälkeen seksuaalikasvatus ei kuulunut enää pakollisiin opetettaviin koulun oppiaineisiin (aina vuoteen 2002 asti) nuorten raskaudenkeskeytykset lisääntyivät 56% ja ilmoitettujen klamydiatapaustenkin määrä kasvoi huomattavasti**.

Vaikka koenkin, että seksuaalikasvatus on yksi niistä asioista, joiden tulee olla perusopetuksessa kaikkien saatavilla, on muu valistustyö ja toki kodin keskustelukulttuurin merkitys näissä(kin) asioissa merkittävä. Joskus ajatellaan, että seksuaalikasvatuksen tulee alkaa silloin, kun lapsi kasvaa teiniksi, mutta todellisuudessa – ainakin minun mielestäni – koko aikaisempikin kodin keskustelu- ja arvoilmapiiri luo pohjan sille, mitä teini-iässä tapahtuu. Ja ennen kaikkea sille, kuinka lapsi/nuori arvostaa omaa itseään, tunteitaan ja kehoaan.

Olen pyrkinyt itse toimimaan jo tässä vaiheessa vanhempana niin, että tyttärellä olisi oikeanlaiset eväät kasvaa teinin mieleen ja vartaloon sitten joskus. Tytär on tiennyt jo vuosia, miten ja mistä vauvat tulevat ihan oikeasti. Miten kaksoset kehittyvät (havainnollistettu hiuspompuloilla ja pyyhekumeilla) ja vaikka sen, mitkä ovat ne sanat, joita isot lapset käyttävät välillä (väärin).

Sen lisäksi, että olemme oikein tietoisesti ottaneet sen kannan, että KAIKESTA saa puhua ja mikään ei ole nolo aihealue, liittyy kodin seksuaalikasvatukseen vahvasti myös omien rajojen ja itsetunnon lisääminen. Tokihan tällainen asia on monimutkainen vyyhti, jossa moni asia on helpommin sanottu kuin tehty, mutta uskon, että mitä pienempänä esimerkiksi oman kehon rajoista aletaan puhumaan, sitä vahvemmaksi itsemääräämisoikeudella on mahdollisuus kasvaa.

Haluaisin ihan kauheasti, että meillä kasvaisi nyt sukupolvi, jolle seksuaalisuudesta puhuminen ei olisi missään vaiheessa naureskelun aihe. Tai nolo juttu. Ja jolle oman kehon rajojen tunteminen kehittyisi samaa tahtia kuin sentit mittanauhassa. Uskon, että se on asia, johon päästään vain, jos seksuaalikasvatusta tehdään tehokkaasti.

Jokaisesta Weecos-ostoksesta, joka tehdään sunnuntai-iltaan 1.4.2018 mennessä, lahjoitetaan yksi euro Väestöliiton seksuaalioikeustyön tukemiseen.

-Karoliina-

*valtio leikkasi vuonna 2016 kansalaisjärjestöjen tekemästä kehitystyöstä 49 miljoonaa euroa. Lähde: Väestöliitto.

** Lähde: Kontula & Meriläinen (2007), Koulun seksuaalikasvatus 2000-luvun Suomessa. Apter, Dan (2008). Onko seksuaalikasvatuksesta ja -neuvonnasta hyötyä? Duodecim 124 (4), 427-428; THL (2016). Raskaudenkeskeytykset 2016.

// Weecos  on vastuullisten tuotteiden kauppapaikka, joka auttaa asiakkaita tekemään laadukkaita, kestävää kehitystä tukevia valintoja kokoamalla vastuulliset, edistykselliset brändit saman katon alle. Tällä hetkellä Weecosista löytyy yli 220 brändiä ja yli 5100 tuotetta.” //

// Väestöliitto (linkki: http://www.vaestoliitto.fi/) on sosiaali- ja terveysalalla toimiva asiantuntijajärjestö, joka edistää perheiden, nuorten ja koko väestön hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta sekä onnellista ja tasapainoista elämää. Toiminta painottuu nuorten ja perheiden hyvinvoinnin lisäämiseen, suomalaisen yhteiskunnan monikulttuurisuuden vahvistamiseen sekä seksuaaliterveyden edistämiseen. //

Lue myös

X