kolmistaan - Banneri

Näin yrittäjä lomailee!

Teksti
Karoliina Pentikäinen

Mun elämä muuttui työ- ja vapaa-ajan suhteen hyvin radikaalisti, kun vaihdoin opettajan työt yrittäjän hommiin. Se, missä opetöihin kuului talvi-,pääsiäis-,kesä-,syys-, joulu- ja vaikka mitkä muut lomat, ei yrittäjänä käytännössä ole lomaa ollenkaan. Toisaalta. Sen vastapainoksi olen saanut vapauden. Vapauden lyhennellä omia työpäiviäni silloin, kun siltä tuntuu. Ja päättää itse sen, mihin vuorokauden aikaan työt jaan.

Viime viikolla lapsi vietti koulusta talvilomaa ja samalla myös minä otin osin loman kannalta. Sain instaan itse asiassa kaksikin vähän erilaista kysymystä koskien mun lomailua, joten päätin, että avaan vähän sitä, miten yrittäjänä – tässä mun työssä – voi lomailla.

Sunnuntai 24.2

Lapsi on mummolassa ja mies treeneissä, joten päätän aloittaa seuraavan viikon varaslähdön. Kirjoitan 4 tuntia seuraavan viikon postauksia jemmaan. Syntyvät tämä, tämä ja tämä postaus. Isken myös kalenteriin suunnitelmaa ja aikatauluja lomaviikolle ja sitä seuraavalle viikolle. Mulle tällaiset kalenterin täytöt on henkisesti tosi tärkeitä: Kun tiedän, että asiat on kalenterissa järjestyksessä, voin relata mielessäni.

Muuten sunnuntai meni pitkää aamupalaa syöden, kotia siivoten (tehtiin kerrankin oikein iso viikkosiivous) ja pyykkiä pesten. Oli hassua löhöillä sunnuntai-ilta kotona niin, ettei lapsi ollut kotosalla. Tuntui, kun viikonloppu olisi jatkunut paljon pidempään, kun iltapala-aikaa ja koulurepun täyttämistä ei tarvinnut kytätä.

Maanantai 25.2

Kipitin töihin pari minuuttia vaille 9 aamulla. Pidimme asiakkaan ja osan H23-jengistä kanssa 2,5 tunnin palaverin. Sen jälkeen jatkoimme samasta aiheesta vielä H23-jengin kanssa omaa kokoustamme .Lopuksi sovimme harkkarini kanssa viikolla etänä hoidettavat hommat, laitan viestiä seuraavan viikon kuvauspaikalle ja sovin vielä työkaverin kanssa siitä, mitä hän tekee tulevia kuvauksia varten. Tehdään niin sanotusti nakkilistat ja jaetaan vastuualueet. Isken sähköposteja asiakkaille 10 kipaletta.

Kello 13 pyyhällän kynsihuoltoon ja loppuillan vietän ystävän kanssa hotellissa. Tosin illalla teen töitä hotellin sängyllä ehkä tunnin verran: Sovin toisten kuvausten käytännönasioita ja sometan asiakkaiden somessa.

Loma-aspektia on tietysti ystävän kanssa hengailu, ulkona syöminen, hotellin saunassa kylpeminen ja karkin syönti vaakatasossa hotskulakanoissa.

Tiistai 26.2

Vietän aamun hotellissa ystävän kanssa. Syödään pitkä aamupala ja lötköillään sängyssä. Kun hyppään 12 aikaan junaan, teen Hankasalmelle asti, eli tasan 2 tuntia, tätä postausta. Soitan yhden työpuhelun, vastaan 7 sähköpostiin ja instan yksityisviesteihin.

Illan vietän tyttären ja vanhempieni kanssa Hanksulla. Käydään kirpparilla ja saunotaan. Treffaan myös yläasteaikaisen ystäväni, jonka tytär on ollut F:n kaverina aamupäivän. (Hauskaa muuten, miten tytöt ovat bondanneet aivan samalla tavalla kun minä ja kamukin kouluaikoina).

Keskiviikko 27.2

Herään rauhassa pitkään nukutun yön jälkeen. Soitan yhden työpuhelun, tilaan vaatteet seuraavan viikon kuvauksiin ja yritän opetella uudistuneen Lilyn käyttöä.

Syödään makaronilaatikkoa, pelataan F:n kanssa lautapeliä, käydään Jyväskylässä kauppakeskuksessa ja siskon luona katsomassa tuoretta vauvaa. Kun  lapsi menee illalla saunomaan mummon kanssa, opettelen lisää uuden Lilyn käyttöä ja kirjoitan yhden postauksen. Mietin, vastaisinko pariin yhteistyösähköpostiin, mutta päätän jättää ne myöhemmälle.

Uusi Kauneus ja terveys -lehti, jonka kannessa olen, ilmestyi keskiviikkona. Inboxi lauloi siitä syystä koko ajan viestejä. Yritän vastata niihin kaikkiin.

Illalla päivitän vielä asiakkaiden somet.

Torstai 28.2 – lauantai 2.3

Torstaiaamuna yritän saada Lilyn uudistuksen myötä kadonneita postausajastuksia toimimaan ja kirjoitan postauksen alkuviikon kirppislöydöstä.

Torstaina hurautamme Himokselle ja A pyyhältää mukaan lomalle myös tässä vaiheessa. Torstaista sunnuntaihin olemme rinteessä, teemme ystävien kanssa ruokaa ja sen kun vaan nautimme mökkitunnelmasta. Lapset leikkivät ja kiljuvat. Saunotaan ja syödää sipsejä.

Töistä teen vaan ”pakollisen” osan. Vastaan muutamiin sähköposteihin ja päivitän sometilit, omat ja asiakkaiden.

Sunnuntai 3.3

Olemme saapuneet edellisiltana reissusta kotiin. Purimme jo lauantaina kaikki kassit ja pesimme pyykit, joten sunnuntaihin pystyi heräämään puhtaalta pöydältä. Söimme aamupalaa Pyynikintorin lihassa ja kahvissa. Lapsi pyyhälsi sen jälkeen kaverille aamupäiväksi ja minä tein sen aikaa duunihommia: Laskutusta ja vastasin niihin sähköposteihin, jotka olin skipannut viikon aikana. Kirjoitin sunnuntain postauksen, pidin kalenterisulkeiset miehen kanssa seuraavan viikon lapsenhoitokuvioista ja auton käytöstä.

Yhden aikaan lähdettiin miehen, lapsen ja lapsen kaverin kanssa laskiaisriehaan. Ulkoilu venähti liki kolmetuntiseksi kävelyksi, pulkalla laskuksi ja ulkoruokailuksi. Oli ihana ilma!

Illalla olisi pitänyt tehdä töitä, mutta en jaksanut. Sen sijaa makasin 2 tuntia telkkarin edessä ja söin voikkareita.

Sellainen yrittäjän loma. Noin 19 tuntia töitä ja 173 tuntia vapaata! Sanoisin, että balanssi oli nyt todella hyvä. Vaikka täyslomaa välillä kaipaakin, on tämä jo aivan riittävää.  Joskus aikanaan on tämäkin juttu mennyt paljon huonommin. Silloin olen kasannut lomalle niin paljon rästihommia, että olen ollut väsyneempi loman jälkeen kuin ennen sitä.

-Karoliina-

Kuva: Noora Näppilä

Kommentit (1)

Olen saman aineen opettaja kuin sinä aiemmin. Mun lomat (ei toki koko kesä-) menee kyllä melko lailla töitä tehdessä, ja tiedän monen kollegani tekevän samoin. Täyslomasta haaveillaan siis myös täällä koulumaailmassa.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kaupallinen yhteistyö

Karoliina Pentikäinen

Kolmistaan-blogi on yksi Suomen ensimmäisiä perheblogeja. 13-vuotisen historiansa aikana blogissa on eletty Karoliinan ja tämän perheen elämänvaiheita iloista suruihin ja arjesta juhlaan. Nykyisin Karoliina, 38, asuu uusperheensä kanssa Tampereen Pyynikillä. Perheeseen kuuluu aviomiehen lisäksi 13-vuotias esikoinen ja 4-vuotiaat kaksoset. Ruuhkavuosien lisäksi Karoliina kirjoittaa naiseudesta, kauneudesta, kodista ja hyvinvoinnista. Balanssi on Karoliinan teema vuodelle 2024!