kolmistaan - Banneri
Kolmistaan 30.07.2023

Lomaviikko 4/4. Kummilapsia, huvipuistoa ja reissua.

Teksti
Karoliina Pentikäinen
14 kommenttia

Voi jukranpujut. Nyt se on ohi. Kesäloma 2023. Ja samalla kyllä jo melkein kesä 2023 meidän osalta. Tai no meidän aikuisten ja pienten osalta. Esikoinen saa vielä lomailla pienen hetken ennen yläkoulun alkua.

Meidän viimeinen lomaviikko meni samaa rataa kuin oikeastaan koko lomakin – ystävien ja erilaisten puuhien parissa!

Maanantaina mä suuntasin ensin aamusta ystäville pienten tyttöjen kanssa kylään, A meni puolestaan pitämään kiekkokoulua. Kun hän saapui iltapäivällä kotiin, päätettiin lähteä samaisen ystäväperheen kanssa Särkänniemeen. Oltiin luvattu Särkkä tytöille jo kesän alussa, ja tajuttiin, että jos meinataan päästä huvipuistoon vielä loman aikana, maanantai olisi yksi harvoista ajankohtavaihtoehdoista. Onneksi mentiin, koska maanantaina Särkässä ei ollut edes kauhea ruuhka ja sääkin suosi. Ja mikä parasta, lapset nautti!

Tiistaina A oli myös aamun kiekkohommissa, ja me hengailtiin pienten tyttöjen kanssa kotona ja kaupungilla. Käytiin leikkipuistoissa, lounaalla mun ystävän ja tämän tyttären kanssa ja ihan vain ruokakaupassa. Lapsille oli mieleenpainuva kokemus, kun otettiin kotiin keskustasta ratikan sijaan minibussi. Siis ihan kaupungin Nysse-bussi, mutta joka kooltaan vastaa taksibussia. Tytöt nakottivat minibussin penkissä aivan intona: veikkaan, että kokemus vastasi mielenpainuvuudessaan edellisen päivän Särkänniemen laitteita. Kun A tuli iltapäivällä kotiin, lähdettiin illaksi juhlimaan rakkaan Nooran synttäreitä. Siellä nähtiin kasapäin Nooran sukulaisia, joista osasta on kyllä tullut tässä vuosien saatossa jo ihan kuin meidänkin sukulaisia.

Keskiviikkoaamuna mä nappasin junan kohti Hyvinkäätä, jossa Helsingistä sinne matkannut esikoinen jo odottelikin minua. Meillä on tapana viettää esikoisen kanssa pari kertaa vuodessa yönseutu jossakin äiti-tytär -reissulla, ja tänä kesänä tuo reissu suuntautui Hyvinkäälle. Ensin olimme yhden yön hotellissa (osa IG-yhteistyötä), jonka aikana ehdimme niin elämyspuistoon, illalliselle kuin leffaankin. Ja kun hotellissa oli syöty seuraavana päivänä aamupala ja vielä vähän hikoiltu kiipeilypuistossa, mun ystävä lapsineen tuli hakemaan meidät heille kylään. Me ollaan tutustuttu mun ystävän kanssa opeaikoina samassa koulussa 14 vuotta sitten, ja siitä asti ollaan oltu toistemme luottoystävät. Nykyisin nähdään TODELLA harvoin, mutta juttu jatkuu aina siitä, mihin on viimeksi jääty. Hän on F:n kummitäti ja minä hänen tyttärensä kummi, joten lapset yhdistää tässäkin tapauksessa vielä erityisellä tavalla. Oltiin ystävällä yötä ja kun lähdimme perjantaiaamuna kotiin, olo oli niin henkisesti kuin fyysisestikin latautunut. Hyvät yöunet ja ihanaa seuraa, mitä sitä muuta kaipaakaan!

Perjantain mä vietin lasten kanssa kotona hengaillen (A edelleen kiekkotouhuissa) ja illalla me suuntasimme sitten A:n ja ystäväpariskunnan kanssa ensin Pyynikin kesäteatteriin katsomaan Pesänjako-komediaa ja siitä jatkoimme vielä iltaa Haarlan herkkujen parissa. Teatteriesitys oli juuri sitä, mitä kesäteatterilta haluaakin saada: kepeä, täynnä hyvää musiikkia ja hyvää mieltä. Itse asiassa komedia nauratti niin, että välillä ihan vatsalihaksiin sattui. Suosittelen Pesänjakoa todella! Ilta oli ihan superkiva, vaikka alun perin myöhäisillan ohjelma (pöytävaraus vasta 20.30) tuntui ylitsepääsemättömän vaikealle. Kun on päässyt tasaisen ja pitkän unen makuun, tuntuu tosi pahalle nukkua liian vähän. Joskus lyhyemmät yöunet ovat kuitenkin sen arvoista, ja nyt ne sitä todellakin olivat! Seura oli loistavaa ja Haarlan ruoka (ja palvelu) ylitti odotukset. Mennään varmasti tähän ravintolaan vielä uudestaankin.

Lauantaina A osallistui hyväntekeväisyysjalkapallo-otteluun Ratinan Stadionilla. Säähän oli aivan kauhea, mutta päätettiin, että meitä ei pieni sade haittaisi ja niinpä puimme kaksosten kanssa sadevaatteet niskaan ja lähdimme kannustusjoukkoihin. Pelissä pelasi monia meidän ystäviä, ja saimme seuraksi katsomoon myös mun kaason ja tämän suloisen tyttären, koska tässäkin perheessä iskä oli kentällä pelaamassa. Tuli taas huomattua se, kuinka sää on vain pukeutumiskysymys. Oli mukava ja virkistävä iltapäivä raikkaassa ilmassa, ja huomaan, että pitkän, kuuman kesän jälkeen musta on ihan hauska, ettei koko ajan hiki virtaa.

Tosin. Jotenkin päivän hulinassa oli unohtunut välipalat niin multa kun tytöiltäkin, ja kun lähdimme matsin jälkeen käymään Ratinan kauppakeskuksessa vessassa, päätyi vessaretki siihen, että kaksi kolmevuotiasta makasi huutaen kauppakeskuksen lattialla ja yhden 38-vuotiaankin olisi tehnyt mieli liittyä seuraan. Voin sanoa, että nälkäkiukku kolminkertaisena ei ole hyvä juttu. Kun lopulta sain, A:n avustuksella, sullottua kiukkuiset lapset ja oman kiukkumieleni autoon, tajusin, että tuo hermoja raastava tilanne taisi olla tämän loman pahin hetki. Jopas piristi kummasti mieltä tajuta, ettei liki neljään viikkoon ollut hermojen meno tällä tavalla edes lähellä.

Illalla tyttöjen mentyä nukkumaan me vietettiin A:n kanssa lomanlopputreffit iltapalan (lue: McDonalds) ja Netflixin parissa. Ollaan herätetty koko tämä vika lomaviikko tyttöjä seiskalta aamulla, jotta lomarytmi kääntyisi kohti päiväkoti- ja työpäiväaikoja, ja samaten ollaan yritetty saada lapsosia petiin aikaisemmin. Joinakin päivinä rytmi on ollut jo ihan normaali, arjen kaltainen, mutta onhan tässä rytmin saamisessa täysin ruotuun varmasti vielä tekemeistä.

Tämä aamu alkoi perhekuvauksella. On ollut lukuisia kertoja Nooran kanssa puhetta, että meidän perheestä pitäisi ottaa perhekuvat (viimeksi otettu, kun kaksoset olivat kuukauden ikäisiä), joten nyt päätettiin vihdoin toteuttaa aikeet. Aloitettiin kuvaukset aamulla Arboretumissa. Päivä valikoitui siksi, että meillä oli tänään myös uuden kummipoikamme ristiäiset, joten ajateltiin, että tässä hetkessä voisi olla koko perhe sen verran mintissä ja hiukset harjattuna, että kuvaus olisi kätevä suorittaa samalla “vaivalla”. Noh. Tuossa “samalla vaivalla” en osannut ottaa huomioon, että lasten täytyy aamupäivän aikana kaksi kertaa keskittyä heille vieraisiin puuhiin, mutta kiireisen aamun keskellä kaikki meni silti hyvin. Kuvaukset meni rennosti ja ripeästi, jonka jälkeen matkasimme kotiin vielä pikaisesti vaihtamaan vaatteet ennen ristiäisjuhlaa.

Ristiäiset oli niin ihanat, kauniit, tunteikkaat ja juuri niin kivat pippalot, kuin ristiäiset parhaimmillaan ovat. Vauvan siunasi pappi, joka on vihkinyt minut ja A:n ja kastanut meidän kaksoset, joten oli ihanaa nähdä tuttua pappia ja samalla tilaisuus tuntui taas asteen verran henkilökohtaisemmalle. Oli myös ihanaa saada uusi kummilapsi meille tärkeästä perheestä ja extrahauskaksi kummiuden tekee se, että yksi muista kummitädeistä on hyvä ystäväni (kiitos kummilapseni äidin, joka tutustutti meidät alunperinkin ja nyt vieläpä valitsi meidät yhdessä kummeiksikin). Miten mahtavaa saada uusi, tärkeä lapsi meidän lähipiiriin ja näin tiiviisti omaan elämään mukaan. Kuka olisi uskonut, että kun me muutettiin meidän taloyhtiöön 2020, samasta pihasta tulee tällä tavalla todella merkityksellisiä ihmissuhteita ja ystäviä, joita ilman ei voisi kuvitella enää edes elävänsä!

Huomenna alkaa sitten arki! Pakko sanoa, että loma on tuntunut valtavan ihanalle ja pitkälle, ja samalla, vaikka haluaisinkin vielä jatkaa tätä lomamoodia, odotan jo syksyä ja sen rutineeja. Tosin: nyt näyttäisi sille, että meillä on luvassa kaikkien aikojen juhlasyksy. On rippijuhlia, rapujuhlia, synttäreitä, häitä ja vaikka mitä. Aika kiva, ettei kaikki hupi lopu tähän.

Alkaako teillä huomenna arki? Millä fiiliksillä menet syksyä kohti?

-Karoliina-

Kommentit (14)

Nyt täytyy laittaa lisäkommentti,kun rupesi ihan suututtamaan sun Karoliinan puolesta. Ihme arvostelua jotkut katkeroituneet taas laittaneet. Eiköhän ne lapset nauti kaikesta touhuamisesta ym ja minusta teidän loma ei kuulostanut yhtään suorittamiselta. Minäkin voin laskea yhden käsin sormin miten monta päivää oltiin 3vk aikana kotona. Meidän teini sanookin,että loma ei oo lomaa,jos on vaan kotona. Pienestä pitäen on tehty kaikkea mahdollista lomalla. Kierrelty Suomessa, huvipuistot,kylpylät, vuokramökit,leirintäalueen mökit,viikon reissut ulkomailla kesäisin jne. Siitä syntyy ne muistot mitä olen halunnut vaalia meidän lapselle. Jatka samaan malliin Karo ja älä välitä kateellisten puheista❤️. Jokaisen pitäisi huolehtia vaan siitä omasta elämästä😉

Aikamoista suorittamista! Lapset varmaan kaipaisivat ihan tavallista kotona oloakin ilman jatkuvaa menemistä tai muita ihmisiä kuin oma perhe. Olitko yhtäkään päivää lastesi kanssa kotona?

Heip, vastailin näihin teemoihin tuolla Hansan kommentin alla!

Minun lomani on puolessa välissä. Olin viikon Tampereella ja säät suosivat. Olen käynyt myös Lapissa ja toivottavasti pääsen sinne toisenkin kerran tänä vuonna.

Hatanpään arboretum oli upea, kuten aiemminkin ja Tallipiha yhtä söpö kuin aina.

Kävin Opuntiassa ihastelemassa upeita viherkasveja, enkä tällä erää ostanut yhtään kasvia. Pidin miehelleni antamani lupauksen.

Tampereelta teimme päiväretken Iittalaan ja Lasimäki oli vielä ihanampi kuin muistinkaan.

Aamupalalla kävimme Tammelan ja Laukon toreilla. Tunnelma oli mukava, kuten monella muullakin kauppatorilla esim. Helsingissä, Turussa, Oulussa tai Kuopiossa. Kauppahallissa vain haahuilimme yhtenä päivänä ja ostimme piirakoita.

Perunapiirakat olivat suussasulavia. Karjalanpiirakat vähän mauttomia ja kuivia.

Ideaparkissa en tällä kertaa edes käynyt. En pidä sen nuhjuisuudesta ja pimeydestä.

Stockmannilta teimme hyviä alelöytöjä teineille ja miehelleni. Itse en edes etsinyt, koska ei ole millekään tarvetta.

Uhanasta sen sijaan ostin kauniin mekkokankaan ja ajattelin ommella sen lomallani.

Ratinassa oleva askarteluliike Taitava on kyllä tällaisen käsillätekijän paratiisi. Löysin monta kivaa askartelujuttua, joista suurimman osan olen jo tehnytkin..

Take T -teekaupassa saimme hyvää palvelua, kuten aiemminkin. Ja teeostokset menivät nappiin.

Tällä ja viime viikolla olemme käyneet läpi varastoja, vaatehuoneita ja kaappeja.

Paljon tavaraa on lähtenyt kierrätykseen ja tilalle tullut tyhjää tilaa. Se on ihanaa.

Junaliput on ostettu taidenäyttelyreissuun ja toivon niiden toteutuvan. Ilmassa on jo selvästi vähän syksyä.

Eilen vihannesmaalla puuhaillessa ajattelin, että kesä on ihmisen parasta aikaa. Toisaalta kaikki Suomen vuodenajat ovat mielestäni sitä. Niissä on omat hyvät puolensa.

Katse alkaa pikkuhiljaa kääntymään syksyyn, vaikka vielä on kesä, ainakin minulla, koska lomaa on jäljellä.

Meidän perheessä tämä on siinä mielessä erilainen syksy, ettei meillä ole enää edes lukiolaista.

Yliopisto-opiskelijoilla opiskelu-arki alkaa vasta myöhemmin. Puolisoni palasi töihin eilen, mutta itse saan lomailla vielä.

Jo nyt voin sanoa, että oli ja on ihana kesä. Kiitos.

Kiva kun jaoit sun kesätarinaasi, kirjoitat jotenkin ihanan runollisesti ja silti selkeästi. Vähän kun novellia lukisi! Hyvää loppulomaa sinulle.

Kun luin nämä 4 viikon lomapostaukset jossa ei päivääkään esimerkiksi oltu perheen kesken vaan kotona, niin mietin että saiko kukaan levättyä? Erittäin vieras konsepti tuollainen loma missä koko ajan on menoa tai vähintään ystäviä kylässä. Varsinkaan introvertille. Lomalla kalenteri tyhjä ja somet kiinni.

Hei Hansa, ja samalla voisin vastailla myös Piitun kommenttiin, kun hieman samaa teemaa teidän viesteissä!
Totta, että tehtiin kaikenmoista ja oltiin ihan jonkun verran poissa kotoa lomalla. Ihmiset kuitenkin lepäävät ja palautuvat eri lailla; jotkut kotona, jotkut laiturin nokassa, jotkut vaikka teatterin penkissä tai toiset muiden ihmisten seurassa!
Sekin tässä on, että meidän taloyhtiö on kovin yhteisöllinen, ja siksi kun kirjoitan vaikkapa että istuttiin iltaa ulkona ystävien kanssa, niin se tässä tapauksessa usein tarkoittaa sitä, että istuttiin niiden naapureiden kanssa, joiden kanssa eletään sitä arkeakin, ja jotka ovat oikeastaan vähän kuin perhettä. Tämä voi kirjoitettuna siis vaikuttaa siltä, että tehtiin jotain todella erikoisa, kun se meille on oikeastaan tosi luontevaa kotona tai kotipihassa hengailua.

Mies palasi töihin jo viikko sitten ja minä tosiaan kanssa nyt niinkuin sinäkin. Herätys klo 04.35 loman jälkeen tuntui suoraan sanottuna syvältä vaikka ihme kumma sain unen päästä hyvin kiinni illalla yhdeksän jälkeen. Valvominen ei sovi minullekaan ja pidän kiinni kynsin ja hampain,että menen aikaisin nukkumaan. Mies on onneksi ihan samanlainen (koska aloittaa työt jo mua ennen eli klo 06 ja mä aloitan klo 06.45). Arkeen palaaminen tuntuu (väsymystä) lukuunottamatta yllättäen ihan hyvältä. Mulla pahoja kremppoja lantionalueella joten töiden jälkeen aloitan kuntosalin pitkän tauon jälkeen taas. Salikin sijaitsee töissä joten ei tule edes tekosyitä. Kun tähän heräämiseen tottuu niin rutiineihin palaaminen tekee kyllä hyvää ja voi jo odottaa syyslomaa😂. Ensi viikolla teini aloittaa toisen asteen opiskelun joka on aivan uutta ja jännittävää😳. Valitettavasti on jännittäjä luonne kuten äitinsäkin. Täytyy vaan valaa itseluottamusta häneen. Tästä arki taas alkaa😴😄

Kyllä siinä rutiineihin palaamisessa on kuitenkin aina jotakin turvaa, oot oikeassa. 🙂 Ihanaa arjen alkua teille!

Ei se kesä lopu teilläkin yhtään sen aikaisemmin kuin muilla suomalaisilla. Miksi kesä olisi erilainen vuodenaika muihin verrattuna? Kyllä muinakin vuodenaikoina käydään töissä ja koulussa. Kesä on meille suomalaisille tosi tärkeä ihan terveyden kannalta, en ymmärrä miksi sen pitäisi loppua heinäkuuhun. Elokuu on kesäkuukausi ja usein vielä kaikkein lämpimin. Lomat ja menot voi vähentyä, kesä ei silti ole ohi. Kesä on vuodenaika.

Toivotaan tosiaan, että elokuussa saadaan vielä nauttia lämmöstä!

Onneksi kesä jatkuu vielä elokuussakin, se on myös keskimäärin toisiksi lämmin kuukausi Suomessa heti heinäkuun jälkeen. Syksyyn kääntyy ajatukset sitten, kun syyskuu lähestyy. Nyt nautin vielä kesästä töiden lomassa.

Onneksi usein tosiaan vielä lämpimät jatkuvat elokuussa!

Kiitos kommentista! Eri perheet kun tekevät asioita niin eri tavoin. 🙂

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kaupallinen yhteistyö

Karoliina Pentikäinen

Kolmistaan-blogi on yksi Suomen ensimmäisiä perheblogeja. 13-vuotisen historiansa aikana blogissa on eletty Karoliinan ja tämän perheen elämänvaiheita iloista suruihin ja arjesta juhlaan. Nykyisin Karoliina, 38, asuu uusperheensä kanssa Tampereen Pyynikillä. Perheeseen kuuluu aviomiehen lisäksi 13-vuotias esikoinen ja 4-vuotiaat kaksoset. Ruuhkavuosien lisäksi Karoliina kirjoittaa naiseudesta, kauneudesta, kodista ja hyvinvoinnista. Balanssi on Karoliinan teema vuodelle 2024!