Kauneus

Menikö kampaamokäynti pieleen? Kolme tehokasta tapaa välttää pettymys ja epäonnistunut hiustenleikkaus seuraavalla kerralla

Epäonnistunut hiustenleikkaus tai värjäys kampaajalla voivat olla syitä jättää reklamaatio. Kysyimme hiusalan ammattilaiselta, kuinka reklamaatiotilanteessa kannattaa toimia, ja kuinka pettymykset voi välttää seuraavalla kerralla.

Teksti:
Paula Koski
Kuvat:
Istock

Mitä omista hiuksista voi oikeastaan saada aikaan? Asia selviää keskustelemalla kampaajan kanssa.

Epäonnistunut hiustenleikkaus tai värjäys kampaajalla voivat olla syitä jättää reklamaatio. Kysyimme hiusalan ammattilaiselta, kuinka reklamaatiotilanteessa kannattaa toimia, ja kuinka pettymykset voi välttää seuraavalla kerralla.

Uusi leikkaus hiuksissa, upea värjäys tai ihana kampaus nostavat itsetunnon taivaisiin, ja hyvä fiilis omasta itsestä valaisee koko huoneen. Moni on kuitenkin joutunut myös kokemaan kampaamokäynnin varjopuolen, tilanteen, jossa työn jälki ei syystä tai toisesta vastaakaan toivottua lopputulosta. Epäonnistunut hiustenleikkaus harmittaa sekä ulkonäön että kukkaron puolesta.

Tamperelaisen Prime Hair & Beauty Design -liikkeen omistajan Ulla-Riitta Koskisen mukaan reklamaatiot ovat luonnollinen osa kampaajan työtä. Hän suosittelee tuomaan mahdollisen tyytymättömyyden esiin kohteliaasti, ja vaikka negatiivisen palautteen antaminen epämukavalta tuntuisikin, myös nopeus on valttia reklamaatiotilanteessa.

– Osa antaa palautteen seuraavana päivänä, toiset parin kuukauden päästä. Värjäyksen reklamaatioaika on maksimissaan pari viikkoa, sillä kampaaja ei voi tietää, mitä asiakas on tehnyt hiuksille käsittelyn jälkeen. Jos taas esimerkiksi huomaat jo kampaajan penkissä, että leikkauksen toinen puoli on pidempi, kannattaa asiasta sanoa heti, Koskinen sanoo.

Kenen pussista epäonnistunut hiustenleikkaus menee?

Mutta kuka on korvausvelvollinen, jos unelmien platinablondi onkin kellertävä, väriaine polttaa hiukset tai epäonnistunut hiustenleikkaus asettaa otsatukan vinoon?

Tilanteet ovat tapauskohtaisia, mutta jos työn jälki ei ole ammattitasoinen, on kampaajalla velvollisuus palauttaa asiakkaan rahat. Koskinen huomauttaa, että erityisesti hiusten leikkaus kuitenkin asettuu paikalleen vasta muutaman pesun jälkeen.

– Jos leikkaus menee kokonaan pieleen, suosittelen pyytämään työn tehneeltä ammattilaiselta veloituksetonta korjausta sekä valitsemaan jatkossa laadukkaamman paikan. Kampaaja on vastuussa myös silloin, jos hän on valinnut vääränlaisen aineen, joka katkaisee asiakkaan hiukset, hän sanoo.

Koskinen nostaa esiin myös tapaukset, joissa asiakas ei esimerkiksi pidä uuden värin sävystä tai se ei hänen mielestään olekaan sopiva. Tuolloin kyseessä ei ole kampaajan virhe, vaan asiakkaan mielestä epäonnistunut hiusten värjäys jää asiakkaan itsensä maksettavaksi.

Paras tapa miellyttävän lopputuloksen saamiseen sekä pettymysten välttämiseen on perinpohjainen keskustelu kampaajan kanssa ennen työn aloitusta. Sopivaa kampaajaa etsiessä asiakkaan kannattaa myös kiinnittää huomiota kampaajan portfolioon sekä aiempiin töihin.

Kysyimme Koskiselta vinkkejä siihen, kuinka epäonnistunut hiusten leikkaus ja värjäys ovat vältettävissä.

1. Ehkäise epäonnistunut hiustenleikkaus tekemällä taustatutkimusta

Haluatko haastava leikkauksen, erikoisen värjäyksen tai tietynlaisen hiustenpidennyksen?

Instagram on loistava paikka taustatutkimukselle, jonka avulla löydät toivomallesi lookille parhaan mahdollisen tekijän. Kampaajat erikoistuvat mielellään tiettyihin tyyleihin tai tekniikoihin, ja täydellinen tekijä löytyy nykyään helposti esimerkiksi Googlen avulla.

– Ole tietoinen kampaajasi vahvuuksista. Jos haluat sateenkaarihiukset, etsi niihin erikoistunut tyyppi. Itse olen erikoistunut kampauksiin sekä vaaleisiin hiuksiin, joten minulta ei esimerkiksi kannattaisi varata aikaa permanenttiin, Koskinen sanoo.

Sateenkaarivärjäys hiuksissa. Epännistunut hiustenleikkaus ja värjäys ovat vältettävissä, kun asialla on ammattilainen.
Epäonnistunut huistenleikkaus ja värjäys ovat vältettävissä varmemmin, jos etsii omiin hiustoiveisiinsa erikoistuneen kampaajan.

2. Ole realisti – epäonnistunut huistenleikkaus voi johtua myös epärealistisista odotuksista

Asiakkaan mukanaan tuomat fiiliskuvat ovat mainio tapa näyttää kampaajalle toiveita tulevan käsittelyn suhteen. Vaikka olisitkin ihastunut suosikkijulkkiksesi uuteen hiusväriin, löytyvät parhaat sekä realistisimmat inspiraatiokuvat valitsemasi kampaajan omasta portfoliosta.

Tutustu kampaajasi töihin jo etukäteen: jos hän on onnistunut toivomasi kaltaisessa työssä jo aiemmin, saat todennäköisemmin sen, mitä haluat.

– Sosiaalista mediaa seuratessa monella voi tulla harhaluulo omasta hiuksesta, mustasta halutaan esimerkiksi kerralla valkoiset. On myös hyvä muistaa, että julkkiksilla on valtavat peruukkikokoelmat kotonaan, joten heidän hiuksensa eivät ole aina aitoja, Koskinen sanoo.

Epäonnistunut hiustenleikkaus on vältettävissä, kun asioista keskutelee kampaajansa kanssa suoraan.
Vältä epäonnistunut hiustenleikkaus ja värjäys olemalla realistinen omien hiustesi suhteen. Omista toiveistaan on parasta keskustella kampaajan kanssa suoraan.

3. Vältä epäonnistunut hiustenleikkaus ja värjäys varautumalla maksamaan hiusmuutoksesta

Mitä omista hiuksista voi oikeastaan saada aikaan? Asia selviää keskustelemalla kampaajan kanssa toivotusta hiusmuutoksesta, sekä kuuntelemalla, mitä hän sanoo.

Hiusten vaalennuksissa käsittelyitä saattaa tarvita useamman, jotta haluttu sävy voidaan saavuttaa. Isommat muutokset ovatkin prosesseja, joihin pitää varautua niin ajallisesti kuin rahallisesti. Mitä useampi käsittely hiukseen tarvitaan, sitä suuremmaksi kasvaa myös värin lopullinen hintalappu.

– Olen monesti selittänyt asiakkaalle, mitä hiuksesta voi kertakäsittelyllä saada aikaan. Hän ei ole välttämättä kuunnellut, on sitten pettynyt lopputulokseen, ja tehnyt reklaamation. Hyvistä ja kauniista hiuksista on siis oltava valmis maksamaan, Koskinen muistuttaa.

X