Kauneus

M∙A∙C on vihdoin Suomessa!

Teksti: Anna.fi

MACHollywood-tähtien ja huippumallien suosima, alkuaan kanadalainen kosmetiikkamerkki M∙A∙C avasi ensimmäisen shoppinsa Helsingin keskustan Stockmannilla elokuussa. Nyt meikkitaiteilija Lynsey Alexander poikkesi Helsingissä kertomassa, mitkä ovat merkin meikkitrendit tänä syksynä ja talvena.

M∙A∙C on tunnettu väreistään – runsaspigmenttisestä perusluomiväristä löytyy yli 180 eri sävyä, huulipunasta yli 150 väriä. Tuotteiden luvataan olevan keveitä, mutta pysyviä käytössä, ja hinta-laatusuhteenkin pitäisi olla paikallaan. Huulipuna maksaa 18 eroa, kuulemma jokaisen julkkiksenkin käsilaukusta löytyvä Clear Lipglas-huulikiiltotuubi 17 euroa ja neljän sävyn luomiväripaletti 39 euroa.

Lynsey Alexander on yksi M∙A∙Cin 50:stä PRO -artistista. Käytännössä hänen työtään on vastata muodin nopeatempoiseen vaihteluun ja luoda ilmeitä ja meikkaustyylejä maailman catwalkeille ja elokuviin. Hän kertoo, että M∙A∙Cin syys-talvisesongin teema on Future Classics, tulevaisuuden klassikot. Se on jaettu neljään trendiin: Techno-Colour, Photoshaped, Future Graphic ja Taylored.

MAcNeonväriä huuliin

Techno-Colour-trendiin kuuluvat kirkkaat värit, etenkin oranssi kaikissa sävyissään. Myös sähköisen pinkit huulet kuuluvat tähän kategoriaan.

”Kun käyttää voimakasta väriä jossain, kannattaa muita piirteitä vaimentaa”, Alexander opastaa. Eli jos huulet ovat kuin oranssia lateksia, kannattaa ripsiväri jättää pois, luomiväristä puhumattakaan.

MAcToinen trendi, Photoshaped, on saanut nimensä siitä, kun M∙A∙Cin meikkitaiteilijat ovat pyrkineet luomaan catwalkeille meikkauksia, joilla mallit saadaan näyttämään samalta, kuin he näyttävät lehtien sivuilla – ilman photoshopin keinoja. Eli täydellinen, samettinen iho tehdään pelkillä meikeillä.

Yhdellä sanalla sanoen tämä tyyli on nude. Tärkeintä on meikin pohja: minimimäärä meikkivoidetta, peiteväriä vain silmien alle ja nenänpieliin. Väreistä edelleen kovin hitti on oranssi. Nuden ohella tästä kategoriasta löytyy myös räväkämpiä meikkauksia, joissa on viljelty irtoripsiä tai laitettu ripsiväriä vain alaripsiin, jolloin lopputulos on nukkemainen.

MAcMustaa ja mattaa

M∙A∙Cin kolmas meikkitrendi, Future Graphic, on nimensä mukaisesti graafisia linjoja ja futuristista, jopa vähän scifimäistä.

”Kunhan se on mustaa, se menee”, kuvailee Alexander.

Paino on silmissä, jotka on rajattu persoonallisin viivoin, mielellään paksusti ja mustalla.

”Meikeillä on pyritty saamaan vaikutelma, että on tullut juotua liikaa kahvia tai on krapula. Eli jos on väsyneet silmät, sitä ei tarvitse piilottaa, vaan sitä voi jopa korostaa”, Alexander nauraa.

Suomessa kun näitä väsyneitä ja liikaa kahvia juoneita riittää – olemme nyt siis todella in.

MACNeljäs, viimeinen meikkitrendi, on Tailored, eli suomennettuna ”räätälöity”. Se on Kleopatran inspiroima tyyli, jossa kulmakarvatkin maalataan mustiksi ja ne jatkuvat reilusti silmäkulman yli – niin ylä- kuin alaluomellakin. Väliin jäävälle alueelle, eli koko luomelle kulmakarvoihin asti, levitetään räväkimmillään neonväristä mattapintaista luomiväriä.

M∙A∙Cin meikkaamissa muotinäytöksissä näki myös maanläheisiä sävyjä – kyllä, taas oranssia – ja jopa liukuvärjätyn näköisiä luomia. Mausteisia värejä on myös huulissa.

Eli iloitkaamme, helsinkiläiset. Muutkin pääsevät helpommalla: M∙A∙Cin ostoslistan voi antaa jo Helsinkiin matkaavalle ystävälle mukaan, enää ei tarvitse lähteä Tukholmaan tai New Yorkiin asti näiden värien perässä.

Lisätietoja: www.maccosmetics.com

X