Kauneus

Tohtiiko kampaajalla istua ihan hiljaa? Ainakin nyt – näin toimii uusi hiljainen palvelu

Tuntuuko kampaajalla höpöttely täysin luonnolliselta ja kaivatultakin, vai saako se olosi epämukavaksi? Jos mielesi ei tee aina – tai koskaan – höpistä kampaamotuolissa, pyydä hiljaista palvelua.

Teksti:
Tiia Kailaheimo
Kuvat:
Istock

Monilla on tapana turista kampaajalla.

Tuntuuko kampaajalla höpöttely täysin luonnolliselta ja kaivatultakin, vai saako se olosi epämukavaksi? Jos mielesi ei tee aina – tai koskaan – höpistä kampaamotuolissa, pyydä hiljaista palvelua.

Toiset tykkäävät höpöttää kampaamon tuolissa, kun toiset kaipaavat hiljaa rentoutumista tai kokevat jaarittelun kiusalliseksi – introvertin painajainen! Joskus taas takana on raskas työpäivä tai kampaamopenkissä töitä pitää vielä jatkaa.

Miten on, saako kampaajalla istua tuppisuuna? Ja vielä kinkkisempi kysymys: kuinka ilmaista toive hiljaa olosta kampaajalle hienovaraisesti?

Tamperelaisella Studio Cavalla on ongelmaan ratkaisu: hiljainen palvelu.

– Meillä asiakkaalla on mahdollisuus valita hiljainen palvelu lisäpalveluksi. Nettiajanvarauksessa sen saa vain klikattua päälle, kertoo toinen studion perustajista, Leevi Kuronen.

Silloin jutellaan vain pakolliset, eli konsultaatio ja muut hiuksiin liittyvät kysymykset, mutta muu ylimääräinen small talk jää pois.

Hiljaisuutta toivovan asiakkaan ei tarvitse pohtia, kuinka sanoisi asiasta kampaajalle tai murehtia kampaajan loukkaamisesta. Kampaamokäyntejä ujoksuvat voivat siis vihdoin huokaista helpotuksesta.

– Jos asiakas toivoo hiljaisuutta, kampaaja ei koe sitä niin, että asiakas ei halua puhua juuri minun kanssa. Hiljainen palvelu on asiakasta varten – että asiakkaalla olisi mukavampi käynti ja tämä tuntisi olonsa turvalliseksi.

Uusien asiakkaiden turva

Onko hiljaiselle palvelulle sitten kysyntää?

– Meidän kampaamossa palvelu on suht suosittu. Uusista asiakkaista arviolta 70 prosenttia valitsee hiljaisen palvelun, Kuronen arvioi.

Vakioasiakkaat taas harvemmin haluavat hiljaisuutta. Monen vuoden asiakassuhteessa kampaajankin kuulumiset kiinnostavat.

”Kun asiakas tulee ovesta sisään näkee, haluaako tämä jutella.”

Kuronen on myös huomannut, että hiljaisuutta kaipaavat monesti varaavat aikansa netistä. Soittamallakin lisäpalvelua voi kuitenkin pyytää.

– Palvelun varaaminen ei aina tarkoita, että asiakas olisi ujo. Jotkut asiakkaat ottavat hiljaisen palvelun silloin tällöin. Jos on esimerkiksi puhunut töissä kahdeksan tuntia ja haluaa sen jälkeen vain rentoutua. Tällaisen asiakkaan kanssa vapaapäiville osuneilla kampaamokäynneillä sitten höpötellään.

Toisaalta hiljainen palvelu ei ole mullistanut kampaajan työskentelyä. Kampaaja tulkitsee edelleen asiakastaan.

– Jo siitä hetkestä, kun asiakas tulee ovesta sisään, näkee, haluaako tämä jutella vai ei, minkä tyyppinen henkilö on tai mistä voi jutella. Vuosien varrella on tullut niin hyväksi ihmistuntijaksi, Kuronen naurahtaa.

– Ilmeistä, eleistä ja äänensävystä sen huomaa.

Lue myös: Small talkissa on omat, yksinkertaiset kaavansa – näiden perusaiheiden ja lausahdusten avulla pääsee jo pitkälle

Kumpi on parempi?

Kuronen pohtii, että ilmiönä hiljainen palvelu sopii suomalaiseen mielenmaisemaan – meitä ei yleensä ajatella erityisen sosiaalisiksi. Vastaavaa palvelua tarjoavat muutkin suomalaiset kampaamot.

”Höpöttely ei vaikuta työn laatuun.”

Myös pandemia-ajalla on ollut palvelun syntyyn ja kysyntään vaikutusta.

– Luulen, että hiljaiset palvelut yleistyivät koronan myötä. En tiedä vaikuttiko koronan masentava aikakausi, että ihmiset halusivat silloin olla enemmän hissukseen. Nyt tilanteen rauhoituttua ihmisillä tuntuu riittävän taas juttua, Kuronen sanoo.

Kun Kuronen ja hänen puolisonsa suunnittelivat omaa kampaamoaan ennen sen aukeamista, Kuronen itse ehdotti hiljaista palvelua. Silti hän tunnustautuu henkilöksi, joka ”höpöttää vaikka katulampun kanssa”.

Mitä hän siis itse ajattelee: onko kampaajasta mukavampaa höpötellä vai olla hissuksiin?

– Kumpikaan ei ole toista parempi. Höpöttely ei vaikuta työn laatuun ja pääasia on, että asiakas on tyytyväinen palveluun ja hiuksiin. Molemmat ovat täysin samalla viivalla, Kuronen toteaa rohkaisevasti.

Kotiliesi.fi: Saako hiukset märkänä mennä nukkumaan? Kampaajan tyrmäävä vastaus ei jätä varaa arvuuttelulle

X