Kauneus

Tunnetko jo vuoden 2019 kauneustrendit? Artesaanituoksut, ekohiusvärit, muovinsäästötalkoot, punaisten hiusten paluu...

Mistä kauneusrintamalla kohistaan vuonna 2019? Nuuhkimme tulevaa ja listasimme täystusinan isoimpia trendejä.

Teksti:
Mirva Saukkola
Kuvat:
Kuvat Creative Commons, Mvphotos, Om-Arkisto, Istock, Valmistajat

Mistä kauneusrintamalla kohistaan vuonna 2019? Nuuhkimme tulevaa ja listasimme täystusinan isoimpia trendejä.

1. Artesaanituoksu meille kahdelle

Pienten tuoksupajojen artesaaniparfyymit ovat pitkään kasvattaneet suosiotaan yksilöllisyyttä arvostavien riveissä. Nyt artesaanituoksuissa korostuu sukupuolettomuus: esimerkiksi newyorkilainen Le Labo tai ruotsalainen Byredo viittaavat kintaalla perinteiselle jaolle naisten ja miesten tuotteisiin. Tuoksu on persoonallisuuden vahvistaja – ja miksei samalla myös parisuhteessa jaettu yhteinen nautinto.

Huippumalli Helena Christensenin lempituoksuihin kuuluva Le Labon Rose 31 EdP kietoo niin naisen kuin miehenkin ruusun tuoksuun, 50 ml 152 e, Net-a-Porter.

2. Vlogista mallia

Youtuben parikymppiset kauneusgurut, kuten amerikkalainen Bethany Mota tai hollantilainen Nikkie de Jager, inspiroivat jo kymmeniä miljoonia katsojiaan meikkaamisen saloissa. Suosituimmat vloggaajat ovat usein itsekin nousseet kauneusikoneiksi, joiden tyylivinkkejä matkitaan innolla. Kakkosina kirittävät haastajat usein erikoistuvat uutta yleisöä saavuttaakseen johonkin tiettyyn aihealueeseen, kuten kampauksiin tai fantasiameikkeihin. Menestyneimmät, kuten Huda Kattan, ovat myös lanseeranneet oman meikkisarjansa.

Amerikkalaisen Huda Kattanin Huda Beauty -meikkisarjan Liquid Matte -huulilakan Icon-sävy pitää pintansa pusutellessakin, 22 e, Net-a-Porter.

3. Muovinsäästötalkoot

Kuvat valtamerten muovilautoista ja henkitoreissaan kärsivistä valaista ja delfiineistä ovat järkyttäneet ja saaneet omantuntomme hereille. Maapallo tuntuu hukkuvan muoviin. Myös kauneusalan yritykset ovat ilmoittaneet osallistuvansa sen karttamistalkoisiin. Esimerkiksi australialainen kampaamokeisari Kevin Murphy kantaa oman kortensa kekoon siirtymällä kokonaan merien muovijätteestä valmistettujen kierrätyspakkausten käyttöön, mikä omalta osaltaan vähentää uuden muovin tuotantoa.

Kevin Murphyn Repair Me Wash -sampoo hellii vaurioituneita talvihiuksia ja noruu nyt kämmenelle kierrätyspullosta, 250 ml 29 e.

4. Hiusväri ekoehdoilla

Suomalaisnaiset ovat surutta värjäyttäneet hiuksiaan, usein muuttaakseen tylsänä pitämänsä maantienväriset kutrinsa sähäkämmän sävyisiksi. Viime aikoina kemikaalikuormitus on alkanut huolestuttaa kuluttajia toden teolla. Aiemmin lähinnä pienet ekokampaamot tarjosivat luonnollisia vaihtoehtoja, mutta nyt myös markkinajohtajat ovat lähteneet etsimään värivaihtoehtoja luonnosta. Trendiin kuuluu myös luomuviljelyn suosiminen ja kehitysmaiden kyläyhteisöjen vastuullinen tukeminen.

L’Oréal Professionnel toi kampaamoihin kookosöljypohjaiset Botanea-värit, joissa on käytetty muun muassa hennaa ja indigoa.

5. Elektroniikkaa iholle

Surrur! Sähköisten ja valohoitoa hyödyntävien laitteiden käyttäminen ihonhoidossa nousee yhä merkityksellisemmäksi. Varsinkin Aasian elektroniikkamyönteiset maat ovat villiintyneet teknologian hyödyntämisestä hipiän hoidossa. Elektronisilla laitteilla päästään kotioloissa entistä tehokkaammin eroon epäpuhtauksista ja imeytetään arvokkaat tehoaineet ihoon. Vempainten tueksi on kehitetty applikaatioita, joiden avulla älypuhelin skannaa ihosi ja selvittää, mitä metkuja huokosesi tarvitsevat.

Ruotsalaisen Foreon Luna fofo -puhdistuslaitteen sensorit analysoivat ihoa ja säätävät ihonhoitorutiinin käyttäjän ihon tarpeita vastaavaksi, 89,90 e.

6. Anarkiaa luomilla

Joitakin vuosia sitten kynsilakka oli se trendituote, jonka hittivärejä seurattiin silmät sirrillä. Erityisen kuuma juttu oli Chanelin näytös, jossa paljastui tulevan sesongin muodin ohella myös himoituin kynsilakkaväri. Sitten huomio siirtyi kirkkaisiin mattahuulipuniin ja lopulta sähäköihin luomiväreihin. Kuluneen vuoden kreisien keltaisten ja turkoosien luomivärien sijaan tulevana keväänä hurmioidutaan muun muassa metallinsinisestä sävystä, jota Versacen näytöksessä oli sudittu luomille säästelemättä.

Essencen Melted Chrome Eyeshadow 03 Platinum Nights -luomiväri loihtii diskopallojen säihkeen silmiin, 3,50 e.

7. Microblade-vaikutelma meikkaamalla

Kestopigmentoitujen kulmakarvojen korvaajiksi nousivat muutamia vuosia sitten microblade-tekniikalla loihditut kulmat, joissa jokainen karva piirrettiin erikseen. Nyt meikkituotteet toistavat samaa tekniikkaa. Kulmaväreiltä tämä vaatii tarkkuutta ja terävää kärkeä. Älä tyydy yhteen tuotteeseen. 3D-vaikutelma syntyy, kun kynää käytetään piirtämiseen ja kulmapuuterilla tupsutetaan täyteläisyyttä.

Lancômen Brôw Define -kulmakynällä piirretään perfektionistin kulmakarvat. Sävyjä on neljä, 22 e.

8. Rasvaa luomeen

Moni varttuneeseen ikään ehtinyt suomalainen suree raskaita silmäluomiaan. Osa harkitsee niihin kertyneen rasvan nipsauttamista pois plastiikkakirurgin pakeilla. Amerikassa asiaan suhtaudutaan kuitenkin toisin: oman rasvan käyttäminen silmän seudun ryppyjen täyteaineena yleistyy koko ajan. Trendiä kiitellään luonnollisuudesta, mikä suomalaisen korvaan kuulostaa ehkä oudolta, mutta onhan oma rasva kotoisampaa uurteiden täytettä kuin synteettinen valmiste. Toistaiseksi pysyttäydymme ehkä kuitenkin vielä tehokkaissa voiteissa.

Tammikuussa markkinoille tulee kotimaisen Naviterin erityisesti ikääntyneelle iholle suunnatun BTB13-sarjan Pro-age Eye Cream -voide, joka silottaa silmänympäryksiä amino- ja oroottihapon yhdistelmällä,

9. Äijät salskeina

Miesten komeudenhoidosta on puhuttu pitkään, mutta muurit alkavat vasta nyt murtua myös Suomessa. Juroinkin jörrikkä uskaltaa vaalia ulkonäköään, kun tuotteet räätälöidään kyllin miehekkääseen malliin. Esimerkiksi kotimainen M Room -parturiliikeketju toi mustanpuhuviin pulloihin pakatut, katajanmarjalta tuoksuvat Pulse-tuotteet miehen päänahan hellijöiksi. David Beckhamin tähdittämästä House 99 -sarjasta löytyy äijämäisiä eliksiirejä niin parran kuin silmänympärysihonkin hoitoon.

House 99 Smooth Back Shaping Pomade -muotoilupomada pitää kutrit kohdillaan vaikka harrikan kyydissä, 90 ml 19 e.

10. Punainen varoitus

Perinteiset hiussävyt ovat pysytelleet viime vuosina hissukseen pastellibuumin varjossa. Vuodesta 2019 povataan kuitenkin retroilevien punasävyjen vuotta. Muotiin palaavat taas niin pehmeät 1970-luvun kuparifiilistelyt kuin kasarikauden räväkämmät punk-purppurat. Enää tukkataikaa ei tarvitse toteuttaa hennajauheen ja kiehuvan veden tai kaakelisaumoihin tarrautuvan kotivärin voimin. Simpsakasti poispestävä suihke sallii tyylikokeilut helpommin – ja tarvittaessa myös niistä pois pakittamisen.

KMS Stylecolor -suihkeen Rusty Copper -sävy muuntaa hiukset pehmeän kuparisiksi, 150 ml 30 e.

11. Ihan superia!

Superruokien tankkaamisesta on tullut osa arkea. Mikä parasta, enää niitä ei tarvitse huhuilla eksoottisista viidakoista, sillä monet arkimurkinoistamme, kuten kaurapuuro, ruisleipä ja kotimaiset marjat, on julistettu tiedeväen toimesta superruoiksi. Superruoat näkyvät paitsi lautasella myös kosmetiikkatuotteiden raaka-ainelistoilla. Esimerkiksi kotoisista viljoista kaura ravitsee ja hellii hiuksia sekä rauhoittaa pakkasten rohduttamaa atooppista ihoa.

XZ Kaura Hiusöljy hellii ja kosteuttaa talven sähköistämiä suortuvia, 100 ml 6 e.

12. Hehkuva iho

Hehkuva hipiä on myös vuonna 2019 meikin peruspalikka. Liian muovinen look on mustalla listalla, sillä nyt iho saa hengittää ja hohtaa ja jopa kiiltää. Meikkivoide kuultaa siis höyhenenkeveänä, mutta vielä olennaisempia ovat pohjustustuotteet. Ne luovat kosteutta ja hehkua hipiälle. Liiallinen puuterointi on julistettu pannaan, sillä tulevana keväänä ei tavoitella mattapintaa vaan hehkua. Sen voi luoda pohjustusvoiteiden ohella esimerkiksi öljyseerumeilla.

Lakkaöljyä sisältävä Lumene Valo Heleyttävä pikakaunistaja kosteuttaa ihoa ja luo meikille pidempään kestävän pohjan, 50 ml 28 e.
X