Koti ja sisustus

Aikuisena ballerinaksi

8.9.2005 Teksti: Anna.fi

Oletko haaveillut lapsena balettiharrastuksesta? Unelmistaan voi tehdä totta isoksi kasvettuaankin. Mielikuvat vaaleanpunaisista tutuista voi tosin unohtaa: aikuisbaletti on tiukkaa kehonhallintaa parantavaa treeniä, jota voi nykyään harrastaa useilla paikkakunnilla.

”Mietin, voiko tällainen vanhempi kanttura alkaa yhtäkkiä hyppelehtiä jumppa-asussa.” Sara Lamminmäestä, 28, balettiharrastuksen aloittaminen oli tuntunut aika kaukaiselta ajatukselta. Vuosi sitten syksyllä hän kuitenkin uskaltautui Helsingin Tanssiopiston aikuisbaletin tunnille – ja ihastui.

Aikuisbalettia voi nykyään harrastaa monessa suuressa kaupungissa. Osa aikuisbaletin harrastajista elvyttää nuoruuden tanssiharrastustaan, mutta osalle tanssi on täysin uusi juttu. ”Alkeistasolle voi tulla mukaan vaikka viisikymppisenä, jopa täysin rapakunnossa”, rohkaisee baletinopettaja Satu Soldan Helsingin Tanssiopistosta. Baletin harrastaminen sopii Soldanin mukaan erinomaisesti yhteen muun muassa joogan, pilateksen ja uimisen kanssa.

Mitä balettitunneilla oikein tapahtuu? Soldanin tunneilla tehdään aluksi tankoharjoituksia puoli tuntia. Sen jälkeen seuraa keskilattiaosuus, jossa tehdään tasapainoa vaativia liikkeitä sekä esimerkiksi piruettiharjoituksia. Keskilattiaosuuden jälkeen seuraa aerobista kuntoa kehittävä hyppyosio. ”Aluksi eteenpäin mennään hitaasti, joten kärryiltä ei tipahda. Kaikkien annetaan oivaltaa perusasiat”, Soldan lupaa.

Sara Lamminmäki aloitti tanssiharrastuksen muuttaessaan opintojen perässä Pohjanmaalta Helsinkiin. Salsan, flamencon ja paritanssin harrastamisen jälkeen uskallus riitti lopulta balettitunneillekin. ”Luulin, että kyseessä ei olisi oikeasti alkeiskurssi, vaan että muut olisivat balettitunneilla kokeneita tanssijoita”, Sara kertoo. Tunneilla on kuitenkin hänen mukaansa kaiken näköisiä ja kokoisia naisia sekä mukava, naurava ja kannustava ilmapiiri.

Hikistä meditaatiota

Sara Lamminmäki vinkkaa, että aloittelevan baletin harrastajan kannattaa kokeilla monen eri opettajan tunteja ja etsiä itselleen sopiva opetustyyli. ”On rääkkääviä pirttihirmuja, ja sitten on niitä kaunosieluja, joiden tunnilla keskitytään ilmaisuun”, Sara kärjistää. Itse hän kertoo pitävänsä molemmista puolista, sekä tiukasta treenistä että musiikillisesta ilmaisusta. ”Baletissa oppii olemaan sinut itsensä kanssa. On mieletöntä tehdä yksinkertaista, pientä liikettä ajatuksella”, Sara kuvaa. Välineenä on vain oma keho, eikä lisävälineitä tarvita. Liikkeet ovat minimalistisia ja tarkkoja, ja ajatuksen on oltava jatkuvasti liikkeiden mukana. ”Baletti on sellaista hikistä meditaatiota”, Sara nauraa.

Lapsena Sara luuli, ettei ole lainkaan musiikillinen ihminen: oma koordinaatiokyky tuntui surkealta. Oman kehityksen seuraaminen onkin ollut Saralle motivoivaa. ”On hienoa huomata, kuinka rytmillisyys paranee ja musiikin kuuntelukyky kehittyy”, Sara kuvaa. Kun monimutkaisen liikkeen oppii ja keho liikkuu yhdessä musiikin kanssa, tunne on hieno.

Millaisille liikkujille Sara suosittelee balettia? Ainakin musiikista pitäminen on Saran mielestä tärkeää – itse hän harrastaa klassista musiikkia myös muuten kuin tanssin taustamusiikkina. ”Baletti sopii sellaisille kaihomielille, jotka haluavat lisäksi katsoa, mihin kaikkeen kroppa pystyy”, Sara kuvaa. Tunteikkaiden esteetikkojen on siis oltava valmiita myös kehonsa rääkkäämiseen. Baletti on tiukkaa treeniä, ja tulokset näkyvät pian vartalossakin. ”Kroppa venyy ja takapuoli sekä reidet ovat muokkaantuneet. Baletista saadut lihakset ovat kauniita”, Saran kertoo. ”Mutta ennen kaikkea baletista tulee kaunis olo.”

Teksti: Veera Luoma-aho / A4 Media Oy (9.9.2005)
Kuva: A4 Media Oy

Kommentit (1)

Balettiharjoittelu kannattaa aina, ikään katsomatta. Balettitekniikka on hyvä perusta monille muille liikuntalajeille.

Niille, jotka epäröivät aikuisbalettiin menemistä, tai ovat jo menneet mutta eivät pääse kovin usein ja haluaisivat parantaa tekniikkaansa kotiharjoittelun avulla on nyt ilmestynyt opas ”Balettia kaikille – perustekniikan kotiharjoitteluopas”. Tietääkseni se on ainoa laatuaan: perusliikkeet on selostettu pikkutarkasti kuvituksin, myös tavallisimmat virheet. Koko tankotreeni ja osia keskilattiasta.

Saatavilla nettikirjakaupoista ja useimmista kirjakaupoistakin; kirjassa on rengassidonta mikä helpottaa sen käyttöä harjoittelun aikana.

Balettiharjoittelu kannattaa aina, ikään katsomatta. Balettitekniikka on hyvä perusta monille muille liikuntalajeille.

Niille, jotka epäröivät aikuisbalettiin menemistä, tai ovat jo menneet mutta eivät pääse kovin usein ja haluaisivat parantaa tekniikkaansa kotiharjoittelun avulla on nyt ilmestynyt opas ”Balettia kaikille – perustekniikan kotiharjoitteluopas”. Tietääkseni se on ainoa laatuaan: perusliikkeet on selostettu pikkutarkasti kuvituksin, myös tavallisimmat virheet. Koko tankotreeni ja osia keskilattiasta.

Saatavilla nettikirjakaupoista ja useimmista kirjakaupoistakin; kirjassa on rengassidonta mikä helpottaa sen käyttöä harjoittelun aikana.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *