Koti ja sisustus

Skandiumin linjakas tyyli Lontoossa

Teksti: Anna.fi

SkandiumSkandium on niitä harvoja liikkeitä Lontoossa, jonka tuotteet ovat aina ainutlaatuisia ja vertaansa vailla. Yritys on myynyt jo kahdeksan vuotta skandinaavista muotoilua, joka koostuu astioista, huonekaluista, lehdistä, kirjoista ja monista muista tuotteista.

Kun Pippurit kylmällä maistuivat

Käväisen Skandiumin liikkeessä Marylebone High Streetillä matkalla haastattelemaan sen perustajajäsentä Chrystina Schmidtia. Tyylikäs liike on suunniteltu tilavaksi. Valoisuuden ja avaruuden vuoksi jokainen tuote tulee kauniisti esille minimalistisessa sisustuksessa.

Etsin tyylitietoiselle ystävälleni syntymäpäivälahjaa, mutta käteeni tarttuu ajan puutteessa pussi Turkinpippureita. Sisustusliikkeestä löytyy tuttuja nameja; salmikkeja ja muuta makoisaa, mikä saa ulkosuomalaisen poikkeamaan Skandiumin alakertaan. Jatkan matkaa kohti määränpäätäni ja päätän avata Pippurit –ystäväni ei brittinä kuitenkaan osaa arvostaa tämän luokan herkkuja. Toiseksi, hermoni eivät ikinä kestä moniosaisen lahjan paketoimista.

Sinun kaupat tehtyämme, Schmidt alkaa kertoa Skandiumin tarinaa teekupin parissa Lontoon talven ehkä kylminpänä iltapäivänä yrityksen pääkonttorissa Wigmore Streetilla. ”Käsittämätöntä, miten kylmältä ilma tuntuu tänään, vaikka on viisi astetta lämmintä. Lontoossa ilmankosteus tekee todella paljon”, Schmidt analysoi. Luon silmäyksen kohti second hand turkistakkiani ja ratsastussaappaitani miettien sitä, miten ihmeessä tulen selviämään Suomen kylmässä säässä muutaman viikon kuluttua.

Skandiumin ensimmäiset askeleet

Skandiumin ensimmäinen liike saatiin pystyyn hyvin pienellä rahamäärällä syyskuussa vuonna 1999 yli vuoden kestäneen remontin jälkeen. Idean yritykselle Schmidt sai yrityspartnerinsa, Magnus Englundin kanssa. ”Olimme ostoksilla Stockmannilla, kun näimme Hackmanin uusia tuotteita, jotka tulivat markkinoille vuonna 1998. Siihen aikaan me molemmat työskentelimme muodin parissa. En ansainnut tarpeeksi Lontoon hintatasoa ajatellen, enkä saanut mielestäni tarpeeksi hyviä tö itä. Päätimme antaa mahdollisuuden lontoolaisille ostaa upeita, moderneja skandinaavisia tuotteita.”

Suomalaisesta designista ei olisi ollut tarpeeksi materiaalia oman liikkeen rakentamiseksi, joten kaksikko päätyi ottamaan tuotteita lisäksi Ruotsista, Tanskasta ja hieman Norjasta. Lisäksi kuvaan astui kolmas osakas. ”Liikkeen perustaminen vaatii pääomaa, eikä meillä ollut sitä. Tanskalainen meklari Christopher Seidenfaden tarjosi toivottua apua juuri oikealla hetkellä. Saimme häneltä mitä pyysimmekin; rahoituksen. Vaihtokaupassa annoimme hänelle osakkuuden yrityksestä.” Christopher ei ole Skandiumin toiminnassa varsinaisesti mukana, mutta hän osallistuu aktiivisesti päätö ksentekoon.

SkandiumTyyli on tärkeintä

Skandium ei hyväksy valikoimaansa mitä tahansa skandinaavisia tuotteita, vaan myyntiin päätyvän tavaran seula on tiukka. ”Iittala on selvästi yksi tärkeimmistä toimittajista. Sen tuotannossa on yhä mukana samoja tuotteita, joita valmistettiin 60 vuotta sitten. Esimerkiksi Gö ran Hongellin lasiastiasto Aarne on täysin sama ja ajankohtainen yhä edelleen.”

Schmidt kuvaa skandinaavisen tyylin salaisuutta osuvasti osoittaen sen olevan peräisin tietyn tyylittelyn lisäksi koostuvan maiden uudelleenrakentamisesta ja niistä arvoista, jotka rohkaisivat Pohjoismaita sotien jälkeen. Juuri siksi skandinaavinen suunnittelu eroaa esimerkiksi englantilaisesta designista. ”Se on tyyli, joka saa ihmiset tulemaan Skandiumiin. En ota kaikkea kunniaa itselleni, enkä ole sitä koskaan ottanutkaan. Kiitos kuuluu upeille suunnittelijoille. Me vain esittelemme tavarat.” Skandinaavinen yksinkertaisuus yhdistettynä käytännö llisyyteen näyttää myyvän. Simppelistä, mutta laadukkaasta lasista maksaminen saattaa tuntua kalliilta, ellei osaa arvostaa käytännö llistä designia.

Skandityylin suurlähettiläänä

Markkinointiin liittyvät työ tehtävät ovat muuttuneet sitten vuoden 1999. Nykyään ohjelmaan lukeutuu vaihtelevaa tekemistä, mutta suuntana on yhä sama pohjoismaisen suunnittelun edistäminen. Näilla sanoilla Schmidt kuvaa päivänsä kulkua: ”Huolehdin Skandiumin kehityksestä yrityksenä eri tavoin. Olen jatkuvasti yhteydessä lehtien kanssa, jotka haluavat kuvata tuotteitamme ja hoidan mainoksia. Päätän myösseminaareista, joihin Skandium osallistuu edistääkseen pohjoismaista designista.”

Schmidt pitää työ ssään tärkeinpänä asiana sitä, että lehdistöymmärtää millainen ajattelutapa on pohjoismaisen suunnittelun takana. Eri maiden tyylit eroavat toisistaan ja niillä kaikilla on oma historiansa ja vaikutteensa. Liikkeen asiakkaat usein tuntevat hyvin Skandiumin klassisen tyylin, sillä satunnaisia asiakkaita käy varsin harvoin. Asiakaskunta jakautuu Schmidtin mukaan kahteen: hyvin koulutetut ja varakkaat, jotka valikoivat huonekalut ja muut sisustukseen liittyvät tarpeellisuudet hintaan katsomatta ja tavalliset ihmiset, jotka ostavat esimerkiksi Teemaa tai muita astioita.

Uudesta liikkeestä ja Muumien menekistä

Skandium avaa uuden myymälän toukokuussa Brompton Roadille, kivenheiton päähän Harrodsista. Lontoossa ihmiset eivät liiku loppujen lopuksi paljoa, vaan käyttävät usein vain pienen, tietyn alueen palveluita. ”Knightsbridgessä meille avautuu kansainvälisemmät ja suuremmat markkinat.”, Schmidt kuvaa uuden liikkeen mahdollisuuksia. Lisäksi Skandiumilla on lusikkansa  pelissä myos Iso-Britannian ainoassa Marimekko-myymälässä, joka sijaitsee myö s Lontoon keskustassa.

Ja mikä on Skandiumin parhaiten myyvä tuote? Schmidt kertoo Muumimukien  menevän kuin kuumille kiville: ”Aluksi  olin niitä vastaan. Olen täysin yllättynyt myynnin vilkkaudesta, sillä nyt ei puhuta vain useista sadoista kappaleista.”

Lisää Skandiumista löydät osoitteesta www.skandium.com

X