Matkailu

Autostadt – Sekaisin autoista Saksassa

Teksti: Marjut Ruusuvaara Kuvat: Marjut Ruusuvaara

AutostadtSaksan Wolfsburgista löytyy vuonna 2000 avattu ja Volkswagenin autoilla täytetty Autostadt, jota nimen perusteella voisi luulla miesten huvipuistoksi, mutta joka osoittautuukin oivalliseksi matkakohteeksi koko perheelle.

Autostadt on varteenotettava vaihtoehto niille tavallisille linnanmäille ja disneylandeille. Kaupunki on kahta joulukuun päivää lukuun ottamatta aina auki. Saksalaisten teemapuistojen joukossa vierailee Autostadtissa toiseksi eniten saksalaisia. Yli puolet vierailijoista on ulkopaikkakuntalaisia ja noin 10% kansainvälisiä turisteja ja mikä hämmentävintä, yli 60% vieraista palaa kaupunkiin uudestaan.

Lento Suomesta Berliiniin kestää alle kaksi tuntia ja lentokenttäbussilla pääsee jalkapallon MM-kisoja varten rakennetulle rautatieasemalle, jolta junamatka autokaupunkiin kestää noin tunnin. Vaihtoehtoisesti voi ensimmäisen päivän viettää Berliinissä ja, mikäli lapset on otettu mukaan, vierailla rautatieaseman läheisyydessä olevassa Zoo-eläintarhassa.

Kaupunkia suunniteltiin kaikkiaan kuusi vuotta ja loppusummaksi tuli tähtitaivaalliset 430 miljoonaa euroa. Suunnittelusta vastasivat omistajien lisäksi ainakin ihmismielen heikkoudet tunteva psykologi sekä fengshui-arkkitehti. Ai miksikö? Yksinkertaisesti siksi, että kaupunkiin saapuva vierailija tuntisi olevansa ainakin päivän verran arjesta irti, yllättäen yllättävän rikas sekä tietämättään synnynnäinen autofriikki.

Maailman suurin maapallo sisätiloissaJa tässä on todellakin onnistuttu. Kaikki ympärillä näkyvä ja tuoksuva huumaa mieltä suunniteltuun suuntaan ja kaupungin kaarevat tiet etenevät kronologisesti kohti ostopäätöstä, vaikka itse autokaupungista ei voi ostaa autoja. Aikaisemmin jostain VW:n saksalaisesta, hollantilaisesta tai australialaisesta liikkeestä aikaisemmin tilatun auton voi kuitenkin lunastaa täältä. Suomalainen turisti voi siis huoletta olla vain turisti ja haaveilla köyhtymättä.

Kaksi kolmasosaa kävijöistä onkin nimenomaan turisteja, loput ovat kaupungissa lunastamassa uutta autoa. Ketään ei siis pakoteta mihinkään, vaan ohjataan lempeällä kädellä haluamaan jotain, mihin ei välttämättä ole varaa tai tarvetta, vähän niin kuin naisille käy kenkäkaupassa. Jos kaupungissa haluaa fiilistellä useamman päivän, suosittelen yöpymistä alueen täydellisessä viiden tähden Ritz Carlton -hotellissa, jonka upottavat sängyt ja interiööri tekevät ihmisestä hetkeksi kuninkaallisen.

Kuluvan vuoden huhtikuussa kaupunkiin asteli 18. miljoonas vieras ja vuoden ensimmäisellä neljänneksellä rikkoutui edellisen vuoden alkukuukausien kävijämäärä. Yhdeksi syyksi on mainittu Autostadtin talvikauden Winter Event -tapahtuma. Kaupungin suosituin nähtävyys on aina uutta ilmettä hakeva ja aikaansa edellä oleva Premium ClubHouse, jossa autoarkkitehtien uudet tuulet ja viimeisin teknologia ovat esillä ensimmäisenä. Täältä löytyy myös pörssikurssitaulukko, joka elää reaaliajassa kertoen rehellisesti missä VW-konserni on menossa tuloksen puolesta sekä vaihtuva taidenäyttely.

Paviljonki ja autotorni

Pakko saada Lamborghini

LamborghiniVierailijan ei tarvitse olla erityisemmin autoista kiinnostunut, vaan sekin riittää, että keräilee uusia kokemuksia. Kaupunki on rakennettu visuaalisesti hemmottelevalla otteella meitä kaikkia varten ja sen kyllä huomaa, sillä hyvinkin pian olet uppoutunut täysin auton historiaan ja janoat lisää tietoa. Mikä oudointa, haluaisit ostaa auton, vaikket omistaisi edes ajokorttia. Mikäli osallistuu opastetulle kaupunkikierrokselle, joka pitää sisällään seitsemän yhtymän valmistamien automerkkien mukaan nimettyä ja brändien mukaista teemapaviljonkia, imaisee asialleen vihkiytynyt opas kuin huomaamatta vierailijan sellaiselle automatkalle, että jarruja ei edes halua lyödä pohjaan.

Mieleenpainuvin Volkswagen-paviljonki on omistettu ehdottomasti Lamborghinille, tuolle Suomessakin eräiden veljesten ansiosta tunnetuksi tulleelle keltaiselle maantiekiitäjälle. Äänekäs näytelmä ei sovellu raskaana oleville tai sydänvikaisille, mutta muille se jää siinä määrin mieleen ja vatsanpohjaan tykyttämään, että kokemuksen jakaminen on lähes pakollista. Näytelmästä huolimatta autokaupungin tärkein myyntiartikkeli on Golf, vuoden 2009 autoksi maailmanlaajuisesti valittu järkevä arkiauto. Kaupungin erikoisuutena mainittakoon myös maailman suurimmat lasiset ovet ja 60 metriä korkeat lasipäällysteiset autojen varastointiin käytettävät tornit, joiden alta löytyy 700 metriä pitkä tunneli autotehtaalta, jossa valmistuu päivätasolla noin 3000 autoa.

Huolimatta autoteollisuuden kansainvälisestä taantumasta, voisi sanoa, että Saksan hallituksen päätös tukea jokaista yli yhdeksän vuotiaan auton omistavaa saksalaista 2500 euron taskurahalla uuden, ympäristöystävällisemmän auton ostamista ja vanhan auton kierrätykseen laittamista varten, oli järkevä. Saksassahan autot ovat muutenkin paljon halvempia kuin meillä, joten tuo summa ei ole mikään pikkuraha.

Aistit herättävä tuoksutunneli

Osana taiteellista näkemystä

Yhtenä upeimmista uutuuksista on ehdottomasti Bugatti-näyttely. Peilikirkkaan hopeasalaman ympärille on koottu silmiä hivelevä yhtä aikaa mustanpuhuva, kirjava ja valoisa taiteellinen kokonaisuus, jonka osaksi kukin paikalle saapuva pääsee. Astun mustaa ramppia alas, häikäistyn jalustalle asetetusta upeasta autosta, jonka pinnasta näen pian itseni ja olen osa näyttelyä.

Tämä Olaf Nikolain suunnittelema auto on tehty ainoastaan ihailtavaksi, sillä sitä ei voi ajaa julkisesti, koska auto on suomeksi sanottuna liikkuva peili. Tiedossahan on, että yksilöllisenä käsityönä ja maailmanlaajuisesti vain muutamana satana keräilykappaleena valmistettava Bugatti ei ole maailman kalleimpana urheiluautona se tavallisen tallaajan ensimmäinen auto, mutta mitä luultavimmin usean päiväunelma. Bugatti on VW -konsernin teknisenä taidonnäytteenä sekä imagoasiana tappiollinen tuote, sillä valmistuskustannusten ja ulosmyyntihinnan perusteella jäädään rahallisesti pahasti pakkasen puolelle.

Peilikirkas Bugatti

Lapsille turvallista ajo-opetusta

Lasten oma maailmaLapsia varten elämysmaailmaan on rakennettu oma osasto, jonne vanhemmat voivat huoletta jättää pienokaisensa puoleksitoista tunniksi. Lapset saavat ajaa autolla, leikkiä vallattomasti tai ohjatusti, ajaa ajokortin sekä valmistaa itselleen pizzan nälän yllättäessä.

Ajokouluun pääsevät kaikki 5-11 vuotiaat lukutaitoiset pikkuihmiset ja viimeisen yhdeksän vuoden aikana lähes kaikki kouluun osallistuneet 165 000 lasta ovat ”läpäisseet” itselleen kortin iloisen värisellä Mini Beetlellä. Autokoulu on suunniteltu mahdollisimman todentuntuiseksi teoriakokeineen ja lopputesteineen kaikkineen. Onnettomuuksien välttämiseksi Mini Beetle kulkee 5km/h, vaikka nopeusmittarissa komeileekin maksiminopeus, 220km/h.

Autokoulu-idea ei hauskuudestaan huolimatta ole ihan turhan päiten mukana Autostadtin teemoissa, vaan vanhaa sananlaskua lainaten sielläkin toivotaan, että opetus ei menisi hukkaan: minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. Punaposkisten ja intoa puhkuvien muksujen kokemus uunituore ajokortti kädessä muistuu toivottavasti mieleen myös noin kymmenen vuotta myöhemmin, kun se oikea kortti on kädessä. Ja niihin välivuosiinkin olisi hyvä mahtua liikennevalistusta lähes tauotta.

Lasten autokoulu

Kesäkuun neljäntenä 2009 Autostadtissa avattiin uusi, valtavan kokoinen, teknologiaan keskittyvä Sustainability Area sekä täysin uusittu Skoda-paviljonki, joka esittelee uuden näkökulman Czech-brändille. Älkääkä vain poistuko kaupungista käymättä ensin galleriatyylisessä myymälässä, jossa on esillä huippulaadukasta ja persoonallista, saksalaista designia.

Volkswagenin ja Autostadtin aikajana

Vuosi
1934 Ferdinand Porsche solmi Saksan autoteollisuusliiton kanssa sopimuksen Volkswagen Kuplan kehittämisestä. VW 30 valmistui vuonna 1937.
1939 Volkswagenin tehdas avattiin silloisessa Fallerslebenissä, nykyisessä Wolfsburgissa.
1950 Ensimmäiset 12 Kuplaa rantautuivat Suomeen.
1955 Miljoonan valmistetun Volkswagenin raja meni rikki.
1968 Suomesta löytyi 100 000 Kuplaa
2000 Volkswagenin maahantuonti Suomessa täytti 50 vuotta.
Wolfsburgissa avattiin Autostadt–autoilun elämysmaailma. Maailma maksoi huimat 430 milj. euroa.
2003 Autostadtissa ylittyi 6 miljoonan kävijän raja.
2005 Volkswagenin Wolfsburgin tehtaalta valmistui sadasmiljoonas VW. Volkswagen on ensimmäinen eurooppalainen autonvalmistaja, joka on yhdellä merkillä ylittänyt sadan miljoonan maagisen tuotantorajan.
2009 14. huhtikuuta Autostadtissa ylittyi 18 miljoonan kävijän raja.
Volkswagen Golf valittiin Vuoden Autoksi.
4. kesäkuuta avattiin Autostadtissa uusittu Skoda-paviljonki

Lue lisää:
Autostadtin verkkosivut
Wolfsburgin kaupungin verkkosivut
Juna–aikataulut

X