Matkailu

Etelä-Afrikka – Luksusjunalla safarille

Teksti: Anna.fi

Ihmiset istuvat kauniin puutarhan varjossa. Edessä avautuu upeimmat näkymät Etelä-Afrikan hallinnolliseen pääkaupunkiin Pretoriaan (tunnetaan myös nimellä Tshwane), samalla kun takana kohoaa jykevä Union Buildings -rakennus.

Union Buildings Pretoriassa

Tämä eteläafrikkalaisille rakas rakennus lunasti paikkansa historiankirjoista 10. toukokuuta vuonna 1994, kun Nelson Mandela piti paikalla historiallisen puheensa maan ensimmäisenä tummaihoisena presidenttinä. Vaikka vain 50 kilometriä erottaa Johannesburgin ja Pretorian toisistaan, ovat kaupungit kuin kaksi eri marjaa. Loka-marraskuussa Pretoria muuttaa ilmettään, kun kaupungin lähes 70 000 jakarandaa puhkeavat kukkaan. Kaupunki on tällöin kuin yksi iso violetinvärinen taideteos.

Pretoria on Rovos Rail -luksusjunayhtiön kotiasema, josta sen junat lähtevät eri puolille Etelä-Afrikkaa. Rovos Railin yksityisellä Capital Park-rautatieasemalla vihreäasuinen bellboy avaa auton oven ja toivottaa tervetulleeksi. Sitten hän ottaa matkalaukkuni toimittaakseen ne junahyttiini. Minulle tarjoillaan lasi kuplivaa ja pyydetään käymään peremmälle. Asemahalli henkii siirtomaa-ajan charmia. Henkilökunta tarjoilee lisää kuplivaa ja pieniä cocktailpaloja.

Asemahalli

Muita matkustajia on jo paikalla. Heistä osa on laiturilla ihailemassa junaa. Moni on matkustanut pitkän matkan, jotkut Australiasta ja Yhdysvalloista asti.

Todellinen junafani ihailee innolla tulevaa uutta kotia. Hienosti entisöidyt vaunut antavat esimakua pian alkavasta yli 1100 kilometrin pituisesta matkasta Intian Valtameren rannalla sijaitsevaan Durbaniin.

Meidät kutsutaan sisälle asemahalliin. Rovos Railin toimitusjohtaja Rohan Vos on tullut henkilökohtaisesti tervehtimään matkustajat. Samalla hän kertoo lähemmin junamatkasta.

Tervetuliaispuheen jälkeen matkustajat kutsutaan nimeltä junaan. Herra Vos kättelee vielä meidät erikseen laiturilla ja toivottaa hyvää matkaa. Huomaavainen ja lämmin ele.

Ylellisyyttä raiteilla

Perustamisestaan lähtien vuonna 1989 Rovos Rail on ansainnut mainetta paitsi kotimaassaan Etelä-Afrikassa niin myös kansainvälisesti. Junan maksimimatkustajakapasiteetti on 72 henkeä 36 sviitissä. Sviittitason hyttejä on kolme kategoriaa: Pullman Suite, Deluxe Suite sekä Royal Suite. Matkan hintaan kuuluvat majoituksen lisäksi täysihoito, juomat junassa sekä matkan aikana tehtävät retket.

Veturi

Hyttiemäntä Cila johdattaa minut hyttiin, jonka hän esittelee samalla. Ilmastoidussa ja valoisassa puupaneelein sisustetussa deluxe suitessa on kaksi alavuodetta, pöytä tuoleineen sekä kylpyhuone suihkulla. Matkavarauksen yhteydessä matkustajalta kysellään muun muassa haluaako hän hytin parivuoteella vai kahdella erillisellä sängyllä.

Hyttivarustuksiin kuuluvat myös tallelokero arvoesineitä varten sekä minibaari, joka täytetään päivittäin matkustajan toiveiden mukaisesti. Huonepalvelu on myös käytettävissä vuorokauden ympäri. Vaatekaapista löytyy toilettilaukku. Se on yksi monipuolisimmin varustettuja, joita olen matkoilla saanut, Emirates-lentoyhtiön A380 lentokoneen business-luokan lisäksi.

Loungessa

Juna lähtee asemalta hiljalleen. Rohan Vos jää laiturille vilkuttamaan. Auringossa kylpevä Capital Park pienentyy horisontissa, junan aloittaessa matkan kohti Durbania.

Ennen lounasta osa matkustajista kokoontuu observation lounge -vaunuun, joka on osittain avoin tila. Tarjoilija tuo minulle lasin eteläafrikkalaista Vergelegen Sauvignon Blanc -valkoviiniä vuodelta 2008. Sen aromimaailmasta aistin kypsää viikunaa, karviaista sekä guavaa. Sopiva alku matkalle. Keskityn ohikiitäviin maisemiin, kuten Hercule Poirot rikoksiin. Hän tosin matkusti Idän Pikajunassa.

Rovos tarjoaa aikamatkan menneen ajan eleganssiin. Niinpä matkustajien toivotaan tyyliin sopivaa pukeutumista. Illalliselle monet miehet pukeutuvat smokkeihin ja naiset pitkiin iltapukuihin. Kanssamatkustajien säästämiseksi  kannettavien tietokoneiden ja kännyköiden käyttö on sallittu vain omassa sviitissä.

Ravintolassa

Viktoriaaniseen tyyliin sisustetussa ravintolassa kristallilasit kimaltelevat. Neljän ruokalajin illallisen jälkeen tarjoillaan vielä juustolajitelma. Kahvin seuraksi vielä lasillinen Amarula-likööriä, ollaanhan nyt Afrikassa.

Amarula on Afrikan tunnetuin likööri. Käsinpoimituista Marula-puun hedelmistä tislataan mehu, jota kypsytetään kaksi vuotta tammitynnyreissä. Lopuksi se sekoitetaan tuoreeseen kermaan ja niin hienoarominen ja pehmeän kermainen likööri on syntynyt nautittavaksi.

Rovos on ylpeä eteläafrikkalaisista juuristaan. Se näkyy esimerkiksi viinilistasta, jonka pääpaino on Etelä-Afrikan viineissä. Ne kruunaavat sopivasti lounaan ja illallisen.

Junan matkustajat nauttivat huomaavaisesta palvelusta. Illallisen jälkeen hytin sänky on avattu ja pyyhkeet vaihdettu. Pöydälle on katettu vielä tee- ja kahvivälineet. Jopa keittimeen on vesi keitetty valmiiksi.

Muistorikkaita safareita

Pinta-alaltaan lähes neljä kertaa Suomen kokoinen Etelä-Afrikka on valokuvaajan toivemaa. Matkailijalle se on aarreaitta, jonka rantoja hyväilee peräti kaksi valtamerta: Atlantti ja Intian Valtameri.

Seeproja

Monille Etelä-Afrikkaan matkustavalle pääsyy matkakohteen valintaan on Etelä-Afrikan luonnon monipuolisuus ja sen kauneus. Täällä onnekas matkailija nähdä Afrikan eläinmaailman ns. Big 5:n eli leijonan, sarvikuonon, elefantin, puhvelin sekä leopardin.

Etelä-Afrikan matka ilman safaria, on kuin Panama ilman kanavaa tai Egypti ilman pyramideja. Ilman niitä matka ei ole täydellinen. Etelä-Afrikka on safarifanin unelmakohde, sillä täällä puistot eivät ole niin ruuhkaisia kuin esimerkiksi Kenian vastaavat. Tunnetuimmat villieläinsafareita tarjoavat puistot ovat Kruger sekä Hluhluwe-Imfolozi.

Durbaniin matkaava safarijunamatka on luontoystävän mieleen. Matkan aikana järjestettävillä valokuvaussafareilla pääsee lähemmäksi villin Afrikan sykkivää sydäntä. Suomalaisetkin ovat löytäneet Rovosin junat. Pääosa meistä matkustaa luksusjunan kyydissä Victorian putouksille. Junayhtiön suosituin matka puksuttaa Pretorian ja Kapkaupungin väliä. Junamanageri Daphne Mabalan oma suosikkimatka on kuitenkin tämä Durbaniin suuntautuva matka, juuri sen safareiden vuoksi.

Sarvikuonoja

Yksi muistorikkaimpia safarikokemuksia junamatkan aikana oli nähdä valkoinen sarvikuono pienokaisensa kanssa nauttimassa mutakylvyistä. Äitisarvikuonon noustua lammesta hangatakseen paksua ihoaan puuhun pienokainen seurasi tarkasti vierestä äitinsä esimerkkiä ja myöhemmin teki samoin. Pääsimme myös ihailemaan katse-etäisyyden päästä 12 elefantin lauman ylvästä tassuttelua.

Safareilta palatessamme oli junan henkilökunta vastaanottamassa meitä raikkailla kasvopyyhkeillä ja lasillisella kuohuvaa. Kun Rovos kolmen päivän ja kahden yön jälkeen saapui Durbanin rautatieasemalle, pyysivät jotkut matkustajat leikkisästi hyttiemäntiä matkaamaan kanssaan kotiin, sillä hemmotteluun ja ylellisyyteen tottuu liian helposti.

Rovos Rail

Tässä modernissa maailmassa, jossa siirtyminen paikasta A paikkaan B halutaan tehdä mahdollisimman nopeasti, tarjoaa Rovos Rail oivan mahdollisuuden matkustaa elegantisti vanhan ajan tyyliin ilman kiireitä. Ja jos junakärpänen ehti puraisi, kerrottakoon, että Rovos järjestää kerran vuodessa 34 päivää kestävän legendaarisen matkan Kapkaupungista Kairoon.

Lisää tietoa:
Rovos Rail
Etelä-Afrikan viralliset matkailusivut

Teksti ja kuvat: Timo Kauppinen

X