Matkailu

Pietari – Matkantekoa nostalgiajunalla

17.10.2008 Teksti: Anna.fi

Pietariin. Kuva: Kaija PulkkinenPietarin-matkalla voi kokea häivähdyksen vanhan ajan matkustustunnelmaa valitsemalla kulkuvälineeksi nostalgisen Repin-junan. Vaikka Repinin vaunuja on hiljattain uusittu, matkanteko poikkeaa virkistävästi intercitystä. Vaunuemännän hauduttamaa teetä siemaillen voi suorittaa suomalaisen ja venäläisen rakennus- ja metsäkannan vertailua.

Repinissä on tunnelmaa

Junaliikenteessä Helsingin ja Pietarin välillä käytetään sekä suomalaista että venäläistä kalustoa. Suomalainen Sibeliuksen mukaan nimetty juna on kuin mikä tahansa intercityjuna.

Repin. Kuva: Kaija PulkkinenVenäläisessä Repin-junassa on vanhan ajan matkanteon tunnelmaa, josta modernisaatio ja tehokkuus pian tekevät selvää. VR:n ja Venäjän rautateiden yhteisyritys Karelian Trains tuo vuonna 2010 Helsingin ja Pietarin väliseen liikenteeseen neljä uutta junaa, joilla matka-aika lyhenee kolmeen ja puoleen tuntiin. Näissä pikajunissa ei enää tarvita somasti sijattuja makuupaikkoja, joita nyt voi hyödyntää paitsi lepäilyyn myös ryhmä- tai perhehytteinä. Samalla varmaan katoavat Repinin vaunuemännät ja -isännät, jotka nyt valvovat tomerina junaan nousua ja keittelevät teetä matkan varrella.

Repinillä matkattaessa lipun hintaan kuuluu tölkki olutta, pikku paketti meetvurstimakkaraa ja kaukaisesti sämpylää muistuttava muovipussitettu valmiste. Kevyenä kasvisvaihtoehtona on mehu ja jugurtti. Teetarjoilu on maksullista. Muovirahaa ei junassa tunneta. Maksamiseen tarvitaan ruplia, joita voi ostaa junassa kiertävältä rahanvaihtajalta, jos ei ole sattunut etukäteen varautumaan. Pietarissa ruplia saa muovikortilla seinästä, ja rahaa nostaessa kannattaa varovaisuutta harrastaa samaan tapaan kuin muissakin suurkaupungeissa.

Ravintolavaunu. Kuva: Kaija PulkkinenRavintolavaunussa voi ostosten maksaminen onnistua euroillakin. Repinin ravintolassa on valkoiset pöytäliinat, pöytiintarjoilu ja minikokoisessa keittiössä henkilökuntaa joka keittää aamupuurot, pilkkoo salaatit, paistaa munakkaat ja tuhdit ruoka-annokset. Erikoisuutena on ravintolavaunun tyhjennys rajavyöhykkeen ylityksen ajaksi. Helsingistä lähdettäessä on siis pöperöt pistettävä poskeen ennen Vainikkalaa tai sitten kannattaa kiirehtiä tilausta tekemään heti kun ravintola taas aukeaa Viipurin jälkeen.

Rajaa lähestyttäessä on muutenkin parasta pysyä tiiviisti omalla paikalla. Tullivirkailijat käyvät junan läpi katsellen ja kysellen. Tavanomaisella turistilla tuskin on mukanaan sellaisia rahasummia, varusteita tai ostoksia, joiden maahantuontia tai maastavientia on rajoitettu – lukuunottamatta alkoholia ja tupakkaa, joita ei saa rahdata mielin määrin. Passit ja viisumit tarkastetaan kummankin maan viranomaisten toimesta. Venäjälle matkaavien on täytettävä maahantulolomake, jonka haluaa nähdä myös mahdollinen hotelli Pietarissa ja jonka on oltava tallella maasta poistuttaessa.

Repin. Kuva: Kaija PulkkinenPietarin Finljandski vokzal -asemalla eli Suomen-asemalla matkustavaisia on vastassa taksiagenttien rintama. Yhtenäisiä hintoja ei ole ja mittarien käyttö on satunnaista, joten hinnasta kannattaa sopia etukäteen. Asemalta keskustaan pitäisi päästä ruuhka-aikanakin alle kymmenellä eurolla (n. 350 ruplaa). Huomattavasti halvempaa on käyttää metroa, jossa kertamatkaan oikeuttava poletti maksaa 17 ruplaa eli noin puoli euroa. Metroasema on rautatieaseman nurkan takana.

Suomen-junan lähtöä odotellessa voi Finljandski vokzal -asemalla ihailla suureen laasikaappiin museoitua veturia numero 293, jonka vetämällä junalla Lenin saapui valepukuisena Suomesta Pietariin vuoden 1917 vallankumouksen alkuvaiheissa. Asemalla on lämmintä ruokaa tarjoava kahvila-ravintola ja laajaan juomavalikoimaan panostavia kioskeja.

Repin Helsingissä. Kuva: Kaija PulkkinenHelsingin ja Pietarin välisen junaliikenteen aikataulut on sovitettu niin, että perilläoloaika vieraalla maalla maksimoituu käytettäessä oman maan kalustoa. Sibelius lähtee Helsingistä seitsemän jälkeen aamulla ja on perillä Pietarissa kahden jälkeen iltapäivällä. Repin lähtee Pietarista aamuseitsemältä ja saapuu Helsinkiin puolen päivän jälkeen.

Takaisin Suomeen Sibelius lähtee Pietarin Finljandski vokzal -asemalta iltapäivällä puoli viiden maissa. Repin lähtee Helsingistä kohti Pietaria iltapäivällä kolmen jälkeen. Kumpikin on perillä ennen puolta yötä. Kolmantena vaihtoehtona on Moskovaan asti ajava venäläinen yöjuna Tolstoi mutta sen lähtö- ja saapumisajat Pietarissa sopivat vain yöeläimille eikä öiseen aikaan voi edes nauttia junamatkan maisemista.

Pietarin-matkaan tarvitaan viisumi

Pietarin katotPietarin matkaa varten tarvitaan viisumi. Viisumi maksaa EU-kansalaisille 35 euroa ja anomuksen käsittely vie ainakin viikon. Tietoja viisumivaatimuksista löytyy Venäjän suurlähetystön nettisivuilta. Kätevimmin viisumin saa hankituksi asiantuntevan matkatoimiston kautta, joka voi tietenkin hoitaa myös matkaliput ja mahdolliset hotellivaraukset. Venäjän-matkailuun erikoistuneiden matkatoimistojen yhteystietoja löytyy mm. VR:n nettisivuilta ( > Junalla Venäjälle).

Ja mitä sitten tehdä Pietarissa? Kaupungin kulttuuri- ja historiatarjontahan on ehtymätön ja empirearkkitehtuuri upeaa. Nevajoen suiston saarille rakennettu historiallinen keskusta kanavineen ja satoine siltoineen on suojeltu Unescon maailmanperintökohteena. Laivassa ja junassa on jaossa mainio pieni Pietarin-matkailijan opas, Visitor Saint-Petersburg, josta löytyy suomeksi ja ruotsiksi tietoja monumenteista ja museoista aukioloaikoineen ja selkeine sijaintikarttoineen.

Lue lisää:
VR > Junalla venäjälle
Venäjän Federaation suurlähetystö: viisumiasiat
Makupalat: Pietari-sivustoja matkailijoille

Teksti: Kaija Pulkkinen