Matkailu

Reppureissaajan Australia

Teksti: Johanna Kuvat: iStock

Lähdin Australiaan huhtikuussa. Minulla ei ollut paljoa rahaa eikä tietoa Australiasta. Tiesin, että Australiassa vesi kiertää eri suuntaan kun vetää vessan, ja että siellä on erikoisia eläimiä. Tiesin muutaman kaupungin, mutta en juuri muuta tiennytkään. Mutta hinku lähtea oli niin suuri, että hankin rahat halvimpiin matkalippuihin, pakkasin tavarani ja lähdin. Hankin 3 kk turistiviisumin matkatoimiston kautta. Viisumin voi hakea myös Australian suurlähetystön sivuilta.

australia reppureissaus

Suomessa ollessani tapasin australialaisen baarimikon, ja hän kertoi että jos joskus Australiaan menet, niin mene Byron Bayhyn ja Cairnsiin.

Ja minä menin. Minulla oli vain kaksi toivetta, haluan surffata, ja nähdä Great Barrien Reef, suuret koralliriutat Australiassa. Minulla ei ollut minkäänlaista Australian matkaopas kirjaa, ei tietoa, ei karttaa, mutta hyvin pärjäsin. Mutta jälkiviisaana voisin sanoa, että Lonely Planet Australia on erittäin hyvä kirja hankkia, jos Australiaan aikoo. Kirjasta näkee hostellit, ravintolat, nähtävyydet ja saa tietoa eri paikoista. Helpottaa huomattavasti. Lensin Brisbaneen, jossa olin 4 päivää. Jos pitää kaupunkielämästä, Brisbane on varmaan ihan mukava paikka, mutta itse juoksin karkuun pilvenpiirtäjiä ja jatkuvaa liikennettä.

Otin bussin Byron Bayhyn. Ja baarimikko oli oikeassa, sinne kannattaa todella mennä. Byron Bay on Australian kaikista itäisin paikka, pieni kaupunki, joka on täynnä backpackereita. Siellä kaikki on lähellä, meri, rannat, internettipaikat, kahvilat, baarit, ravintolat ja Woolworths, paikallinen iso supermarket. Olin Byron Bayssa 5 viikkoa, ja olisin voinut olla enemmankin. Hostellissa ja kadulla, rannalla ja baarissa, kaikkialla sain uusia kavereita, ja lopulta meillä oli suuri kaveriporukka Byron Bayssa. Yksinmatkaaville siis tiedoksi, kauaa ei yksin tarvitse matkata Australiassa. Ihmiset tulevat helposti juttelemaan, ja Byron Bay jos jokin on rento paikka, josta loytää ystäviä. Asuin ensin hostelleissa, mutta sitten vuokrasimme luksusasunnon 4 israelilaisen kaverin ja yhden saksalaisen tytön, Janan kanssa. Asunto oli hienoin mitä koskaan olen nähnyt ja paljon halvempi kuin hostelliasuminen. Jotkut kaverini matkustivat ja asuivat pakettiautossa, mutta toisinaan heitä sakotettiin, sillä pakettiautossa asuminen ei ole laillista. Tavallisesti hostelliyö maksaa 15-30 au$ yö, eli 9-17euroa/yö.

Byron Bay on etenkin nuorten suosiossa, ja paikallinen baari Cheeky Monkeys, jossa tanssitaan pöydillä, on täynnä reppureissaajia. Byron Bay on hyvä surffaus- ja sukelluspaikka, ja itse kävinkin sukeltelemassa pari kertaa. Minua lykästi, sillä näin sukellusreissulla delfiinejä, haita ja valaan! Tosin valaan näin veneessämme ollessa, mutta aivan veneen vieressä. Oli vaikuttava näky. Kävimme myös Nimbin:issa, pieni paikka Byron Bayn lähellä. Nimbinissa on joka vuosi Mardigrass, kannabiksen puolustajien tapahtuma, joka houkuttelee myös backpackereita tapahtumaan.

Byron Bayn jälkeen menimme Noosaan, joka on hyvät surffauspaikat omaava pieni paikka Byron Baysta pohjoiseen. Siellä ei paljoa yöelämää voi kokea, mutta hyvä paikka rentoutumiseen ja tosiaankin surffaamiseen.

Australiassa on helppo matkata busseilla tai lentäen, mutta minä reissasin Byron Bayssa tapaamani saksalaisen Janan kanssa, ja saimme aina uusia kavereita, joilta saimme autokyydin seuraavaan kohteeseen. Joten pienelläkin matkabudjetilla selviää. Yleensä on kuitenkin hyvä olla 1000euroa kuukautta varten rahaa.

australia reppureissaus

Hervey Bay on vieläkin pienempi paikka pohjoiseen mentäessä. Siellä emme kauaa viihtyneet, mutta Hervey Baysta menimme Fraser Islandin 3 päivän retkelle. Meitä oli 18 ihmistä, 2 vaaleanpunaista autoa, ruokaa, juomaa ja kartta mukana. Fraser Island on dingojen saari, ja suurin hiekkasaari. Reissun jälkeen hiekkaa olikin joka paikassa, hiuksissa, kengissä, repussa, ja kamerassa. Janan ja korealaisen Paulin kamerat hajosivat Fraser Islandilla hiekan takia, ja omanikin alkoi temppuilemaan reissun jälkeen. Joten vinkki, pakkaa kamerasi suojalaukkuun. Mutta mukava reissu oli. Näin dingoja, laivan hylyn ja kauniin Lake McKenzie järven.

Fraser Islandin jälkeen matkasimme taas pohjoisemmaksi Australian talvea karkuun, ja saavuimme Airlie Beachille, pieni kaupunki, jossa ei ole rantaa lähellä, mutta mukava tunnelma, laguuni jossa voi nauttia auringosta, ja baareja vierivieressä. Menimme myös kolmen päivän whitsundays-purjehdusretkelle. Merenkäynti oli kovaa, ja kaipailinkin pahoinvointitabletteja, joita en ymmärtänyt pakata mukaani. Airlie Beachilla yövyimme Magnums nimisessä hostellissa, halpa, mukava ja kaunis paikka. Oli kuin viidakossa olisi asunut. Airlie Beachilla tavattiin saksalainen Jan ja Jonas, joihin törmäsimme jo Byron Bayssa. Jos reissaat Australiassa, tulet törmäämään samoihin ihmisiin kaikkialla. Monilla tuntuu olevan sama reitti mielessä, ja tuntuukin mukavalta tavata aina tuttuja uusissa paikoissa. Ajoimme sitten Janin, Janan ja Jonaksen kanssa Cairnsiin, vieläkin pohjoisemmaksi. Cairns oli toinen lempipaikkani Australiassa. Se on täynnä pikkukahviloita, ravintoloita ja kauppoja, ja kaunis iso laguuni meren läheisyydessä houkuttelee auringonottajia ja tulenpyörittäjiä.

Laguunilla on myös hyvät ruoantekomahdollisuudet, ja meillä olikin barbecue lähes joka päivä. Yökerhona ja hostellina toimiva Gilligans vetää puoleensa backpackereita, ja konemusiikin ystävät suuntaavat kulkunsa sohoon. Joka torstai-ilta klo 22-00 kaikki naiset saavat ilmaista shampanjaa, mansikoita tai karkkia Rhino-baarissa.

Cairnsissa on trooppinen ilmasto, joten jos on aikeissa matkustaa Australiaan talven aikana (kesä-elokuussa jolloin Australiassa on talvi),niin Cairns on hyvä valinta. Etelämpänä, varsinkin Melbournen paikkeilla alkaa olla aika vilpoista talven aikana.

Aika juoksi minua kovempaa, enkä ehtinyt reissata kuin vain itäisellä rannikolla. Australiassa olisi niin paljon nähtävää, länsirannikko, suurimmat kaupungit Sydney ja Melbourne, Ayers Rock, jossa ihmiset asuvat maan alla koska on niin kuuma, ja paljon muuta. Jos haluaa koko Australian kiertää, olisi hyvä varata vuosi aikaa reissaamiseen. Aika lensi Australiassa siivillä, ja minun oli lennettävä pois viisumini takia. Ei tullut nähtyä Great Barrien Reefia eikä tullut surffattua, mutta tuli samoiltua sademetsissä, sukelleltua, nähtyä dingoja, kenguruita, opossumeja ja tuli vietettyä unohtumatonta aikaa uusien hyvien ystävien kanssa. Harmitti ja suretti lähtea, sillä aika Australiassa oli yksi elämäni parhaimmista ajoista. Mutta aina voin palata takaisin.