Muoti

Kun Susani Mahadura nuorempana kaatoi kahvia rinnuksilleen, hän osti uuden paidan likaisen tilalle – matka Myanmarin vaatetehtaille paljasti pikamuodin varjopuolet: ”Enää en voi ummistaa silmiäni”

Toimittaja Susani Mahaduralle shoppailu oli vuosien ajan mukavaa ajanvietettä – kunnes hän sai tilaisuuden matkustaa Myanmarin vaatetehtaille. Siitä lähtien Susani on tietoisesti vältellyt pikamuodin ostamista.

Teksti:
Roosa Roivainen
Kuvat:
Niclas Mäkelä, Yle/Márton Jelinkó

Susani Mahaduran mielestä länsimaiden olisi aika ottaa vastuu kuluttamisestaan.

Toimittaja Susani Mahaduralle shoppailu oli vuosien ajan mukavaa ajanvietettä – kunnes hän sai tilaisuuden matkustaa Myanmarin vaatetehtaille. Siitä lähtien Susani on tietoisesti vältellyt pikamuodin ostamista.

Toimittaja Susani Mahadura, 30, kuvailee itseään visuaaliseksi ihmiseksi. Hänelle vaatteet ja muoti ovat aina olleet lähellä sydäntä.

Shoppailu olikin pitkään Susanille hauskaa ajanvietettä, eikä hän juuri pohtinut sitä, mistä hänen hankkimansa pikamuoti oli peräisin. Uusilla, henkarissa roikkuvilla vaatteilla oli myös terapeuttinen vaikutus. Ne saivat Susanin hyvälle tuulelle.

– Minulla ostaminen on liittynyt johonkin sellaiseen tyhjyyden täyttämiseen. Ostamisesta sai nautintoa ja hetken tuntui, että kaikki oli täydellisesti.

Verta, hikeä ja t-paitoja

Ilmastonmuutoksen ympärillä käyty keskustelu sai kuitenkin myös Susanin pohtimaan omaa suhtautumistaan pikamuotiin. Hän myös tiesi, että omasta kulutuskäyttäytymisestä löytyisi parantamisen varaa.

Arvioiden mukaan vaateteollisuuden hiilipäästöt kuormittavat luontoa enemmän kuin kansainvälisen lento- ja meriliikenteen päästöt yhteenlaskettuina. 

– Olen ollut sellainen kuluttaja, että jos päivällä on tippunut kahvia paidalle, mutta olen sopinut näkeväni illalla kavereita, niin olen käynyt nopeasti ostamassa ketjuliikkeestä halvan paidan likaisen tilalle, Susani paljastaa.

Tähän tuli muutos viime keväänä, kun Susania pyydettiin juontamaan Ylen uutuussarjaa Verta, hikeä ja t-paitoja.

Ohjelman kuvaukset veivät Susanin yhdessä neljä muodin parissa työskentelevän vaikuttajan kanssa pikamuodin alkulähteelle Myanmariin. Siellä seurue sai nähdä, millaisissa olosuhteissa vaatteita tänä päivänä tehdään.

– Mielestäni tämä on tällä hetkellä yksi tärkeimmistä puheenaiheista. Meidän pitäisi pystyä käymään keskustelua siitä, mistä vaatteemme tulevat, miten ne tehdään, ja mitkä ovat vaateteollisuuden seuraukset ympäristölle, Susani sanoo.

Ylen uutuussarjassa Verta, hikeä ja t-paitoja Susani matkustaa yhdessä neljän vaikuttajan kanssa Myanmariin pikamuodin alkulähteelle. Kuvassa Joona Puhakka, Maiju Voutilainen, Susani Mahadura, Sandra Hagelstam ja Veikko Seppälä.

Herättävä kokemus

Pari viikkoa kestäneestä kuvausreissusta Susanin mieleen ovat jääneet etenkin Myanmarin puuvillatehtaat, joissa työntekijät käsittelevät puuvillan värjäämiseen käytettäviä kemikaaleja ilman minkäänlaisia suojia.

– Kun ostat Suomessa vaatteita, on todella vaikea hahmottaa, mitä vaatteen valmistaminen on aiheuttanut toisaalla. Meidän länsimaalaisten ei tarvitse nähdä tehtaiden takia värjäytyviä jokia tai ihmisiä, jotka työskentelevät kemikaalien kanssa pitkää päivää ja pienellä palkalla.

Myanmarin matkan jälkeen Susani kertoo suhtautuvansa aiempaa kriittisemmin kuluttamiseen. Vierailu vaatetehtaissa oli hänen omien sanojensa mukaan piste i:n päälle – matkan jälkeen Susani tiesi, ettei halua jatkaa pikamuodin ostamista entiseen tapaansa.

– Enää en voi ummistaa silmiäni. Reissu sai minut tajuamaan, etten enää halua olla osana tätä.

Nykyään Susani suosiikin kirpputoreja. Hän kertoo tulleensa myös entistä tarkemmaksi sen suhteen, mitä vaatteita hän oikeasti tarvitsee.

– Yksinkertainen esimerkki on juhlat. Pitääkö jokaisessa juhlassa olla uusi mekko? Susani kysyy.

Lue myös: 

Pitääkö aina saada uutta? Vierailimme muun muassa vaatelainaamossa ja otimme asiasta selvää

Kirpputorit ovat oikeita aarreaittoja – ota talteen lista parhaista nettikirpputoreista

”Kauneus ruokkii sielua”, sanoo Sami Sykkö ja kertoo, miksi muodista pitäisi puhua enemmän

X