Lifestyle

Logo vs. No Logo

12.6.2007 Teksti: Anna.fi

Burberry_Nova: Burberryn klassinen Nova-kuosi on yksi tunnetuimmista, mutta samalla myös yksi eniten väärennetyistä kuoseista.Yksi himoitsee, toinen vihaa sydämensä pohjasta, kolmas haluaa sen näkyvän kaikille, neljäs pitää sen mieluiten visusti piilossa. Mikä se on? Logo.

Alkuun pieni mielikuvaharjoitus: sulje silmäsi ja yritä laskea kaikki ne vaatetukseen liittyvät logot ja tuotemerkit, jotka tunnistat. Niitä on lukematon määrä, eikö? Yhdysvalloissa on tutkittu, että alle kouluikäinen lapsi tunnistaa jo valtavan määrän tuotemerkkejä logojen perusteella, joten aikuisen tunnistamien logojen määrä on huikea.

Niken ja Adidaksen logot – Swoosh ja kolmen raidan muodostama logo – tunnistetaan ympäri maailmaa ja harvassa ovat ne, jotka eivät tunnista tietyntyyppistä ruutukuviota Burberryn Nova-kuvioksi. Kaikki edellä mainituista ovat rekisteröityjä tavaramerkkejä.

Monogram-kuosi suunniteltiin aluksi ehkäisemään väärennöksiä.Kohtalon ivaa

Yksi tunnetuimmista logoista on tullut tutuksi laukun kyljestä: Louis Vuittonin Monogram-kuosi valloitti ensin laukut ja nyt kyseisellä kuosilla verhoillaan jo autojen sisustuksiakin. Väitetään, että ani harva vastaan tuleva LV-laukku olisi aito, mikä tekee Monogram-kuosin historiasta suorastaan surkuhupaisan ironisen:

Monogram-kuosi on alunperin suunniteltu ehkäisemään väärennöksiä. Louis Vuittonin loputon taisto väärennyksiä vastaan koki juuri yllättävän takaiskun kun Yohji Yamamoto, yksi muotimaailman huipuista, esitteli kevätkokoelmansa yhteydessä vaatteita, joissa esiintyy erehdyttävän kovasti Louis Vuittonin Monogram-kuosin tyylisiä kuvioita. Kannanotto Louis Vuittonin Monogram-kuosia vastaan vai puhdas sattuma?

Yohji Yamamoton kevätnäyttöksen vastaisku Louis Vuittonille.Logo vai No Logo?

Vuonna 2000 julkaistiin Naomi Kleinin kirja No Logo, joka oli ensimmäinen logojen kyllästämää todellisuutta vastaan kapinoiva kirja, joka raivasi tien muun muassa Alissa Quartin erityisesti nuoriin kohdistuvaa markkinointia kritisoivalle kirjalle Brändätyt – ostetaan ja myydään nuoria.

Quart on huolissan erityisesti siitä, että nuoret ovat alkaneet määrittää identiteettiään brändien kautta ja brändihän näkyy logoista. Mikä sitten saa yhden kuluttajan päätymään logokuosilliseen tuotteeseen ja toisen logottomaan?

Tiedostamattomat mieltymykset suuntaavat ostokäyttäytymistä, mutta niin tekevät tiedostetutkin – siinä missä yksi simppelisti pitää logokuosia kauniina, toinen ostaa sitä sen imagoarvon vuoksi ja kolmas välttää sitä kuin ruttoa.

ThomasPinkPolo: Thomas Pink on brittiläinen paitavalmistaja, jonka paidoista on turha logoja etsiä ja hinnat varmistavat sen, että paitoja paitoja ei kaikkien kaapista löydy. www.thomaspink.comLogo

Logojen puolesta puhuva saattaa mainita ostavansa logollisia tuotteita sen vuoksi, että pitää logoja tunnistettavana laadun takeena. Ennen 1980-lukua logoja ei vaatteissa erityisemmin esiintynyt, mutta nykyään logot ovat arkipäivää. Sanotaan, että erityisesti nuoret määrittelevät itsensä brändien kautta ja sen vuoksi logot voivat viestittää kantajansa identiteetistä asioita, jotka muutoin jäisivät pimentoon. Päästä varpaisiin Henri Lloydiin pukeutuva tyttö saattaa haluta viestittää pitävänsä purjehduksesta ja viesti on helposti ja sanattomasti myös muiden tulkittavissa.

Jos asukokonaisuus olisi käytännössä sama, mutta vaikkapa Tommy Hilfigerin logoin varusteltu, olisi vaikutelma aavistuksen erilainen. Jokaisen logon taakse kätkeytyy mielikuva kyseisen brändin imagosta ja kymmenen valkoista t-paitaa ja kymmenen erilaista rintaan painettua tai brodeerattua logoa luo kymmenen erilaista mielikuvaa.

No Logo

Gucci_kengät: Gucci valmistaa mm. kenkiä, joiden kuosissa vilisevät Guccin logot.Samaan aikaan kun logojen määrä ympärillämme kasvaa, kasvaa myös se ihmisjoukko, joka ei halua toimia kävelevänä mainoksena vaatteidensa valmistajalle. Logo vs. No Logo –vastakkainasettelu on ajoittain jopa hyvin kiivasta internetin keskustelupalstoilla ympäri maailmaa – onko logottomuudestakin tulossa lopulta brändi?

No Logo –aatteen puolestapuhujat argumentoivat logottomuutta muun muassa sillä, että todellinen eleganssi ei tarvitse jokaisen tunnistettavissa olevaa logoa. Moni logottomia vaatteita suosiva haluaa pitää itsensä irti niistä mielikuvista, joita eri vaatemerkkien logot tuovat mieleen. Lisäksi No Logo –aatteen kannattajat ovat usein sitä mieltä, että vaikka yllä olisi 465 euron designer-neule, se ei kaipaa rinnukseen massan tunnistettavissa olevaa logoa – tietty viiteryhmä tunnistaa vaatteen logottomuudesta huolimatta.

Vaatteissa, laukuissa ja muissa asusteissa on kuitenkin logoa tai logottomuutta tärkeämpää se, että ne miellyttävät omistajansa silmää.

Johanna Puustinen

Lue myös

Suosittelemme