Muoti

”Kauneus ruokkii sielua”, sanoo Sami Sykkö ja kertoo, miksi muodista pitäisi puhua enemmän

Muoti kuvastaa sekä aikaamme että arvojamme. – Käytämme koko ajan vaatteita. Se on teema, joka on käytännössä ihollamme, Sami Sykkö sanoo.

Teksti:
Roosa Roivainen
Kuvat:
Om-Arkisto, Discovery Networks

Muotiasiantuntija Sami Sykön mukaan suomalaiset ovat muodin tekijöinä persoonallisen kiinnostavia.

Muoti kuvastaa sekä aikaamme että arvojamme. – Käytämme koko ajan vaatteita. Se on teema, joka on käytännössä ihollamme, Sami Sykkö sanoo.

Tyyliguru Sami Sykkö tunnetaan suomalaisen muodin monipuolisena kommentaattorina.

Sykkö nimitettiin elokuussa Fashion Finlandin liiketoimintajohtajaksi sekä päätoimittajaksi. Lisäksi Sykkö on toiminut syksyn ajan asiantuntijana hääsarjassa Say Yes To The Dress.

Kysyimme Syköltä, miksi muodista on tärkeää puhua. Sykön mukaan vastaus on yksinkertainen: pukeutumisella on tärkeä asema yhteiskunnassamme.

– Käytämme koko ajan vaatteita. Se on teema, joka on käytännössä ihollamme. Miksi siis emme puhuisi sellaisesta asiasta? muotitaituri vastaa.

Sami Sykkö ja Niina Kuhta tähdittävät Say Yes To The Dress -sarjaa.
Sami Sykkö ja Niina Kuhta ovat tuttu parivaljakko Say Yes To The Dress -hääohjelmasta.

Muoti osana kulttuuria

Sykkö harmittelee, että Suomessa pukeutumista ja tyylikkyyttä pidetään usein yhä pinnallisena asiana, vaikka todellisuudessa asia on toisin.

– Muoti on kulttuuria – kuva ajastamme ja arvoistamme. Se on myös suuri bisnes sekä työllistäjä ja tuo ihmisille mielihyvää. Kun katsomme peiliin, eikö olisikin kiva ajatella, että ’vau, näytän niin hyvältä kuin tässä tilanteessa voin.’

Sykkö haluaisikin nostaa puheenaiheeksi sen, kuinka Suomessa suhtaudutaan muotiin.

– Siinä ei ole mitään pahaa, että tykkää kauneudesta ja haluaa elää elämää, johon kauneus ja tyylikkyys kuuluvat. Kauneus ruokkii sielua. Tyylistä ja pukeutumisesta on iloa kaikille, Sykkö sanoo.

”Muoti on kulttuuria – kuva ajastamme ja arvoistamme.”

Suomalaisen muodin vahvuus on omaperäisyys ja taito

Vuosikymmenien kuluessa suomalainen muoti on käynyt läpi perustavanlaatuisen muutoksen.

Vielä 1980-luvulla maamme muotiteollisuus keskittyi vaatteiden valmistamiseen, ja suurin osa työpaikoista sijoittui teollisuuteen. Vuonna 2019 painopiste on suunnittelussa ja brändien rakentamisessa.

Vaikka olemme muotiyritysten koon ja määrän suhteen Ruotsia ja Tanskaa jäljessä, Syköllä on silti vahva luottamus suomalaisen muodin potentiaaliin. Löytyyhän maastamme paljon taitoa sekä laadukasta yliopistotason opetusta.

– Meidän vahvuutemme on omaperäisyys. Olemme muodin tekijöinä persoonallisen kiinnostavia, esimerkiksi värien käytön ja kuosisuunnittelun suhteen. Ajatellaan esimerkiksi Marimekkoa. Marimekko pärjää, koska se on erilainen kuin muut, Sykkö sanoo.

Fiksu kuluttaja tekee viisaita hankintoja

Kun puhutaan muodista ja vaateteollisuudesta, on pakko puhua myös ilmastoon liittyvistä kysymyksistä. Niitä ei voi enää sivuuttaa.

Muotiteollisuus yksi suurista ilmaston saastuttajista. YK:n maaliskuussa julkaistun tiedotteen mukaan vaateteollisuuden hiilipäästöt ovat jopa kansainvälisen lento- ja meriliikenteen yhteenlaskettuja päästöjä suuremmat.

Muiden alojen tavoin myös vaateteollisuuden on ratkaistava, kuinka tuotannosta tehdään mahdollisimman kestävää. Sykön mukaan niin halpaketjuliikkeet kuin kalliimmatkin muotitalot ovat suurten päätösten edessä. Ratkaisu on löydettävä ja pian.

– Kehitys on hidasta, koska ongelmaan on herätty liian myöhään. Nyt on jo kiire saada tuloksia.

Ilmaston tila ei vaikuta vain tuotantoon, vaan myös ihmisten ostokäyttäytymiseen.

– Kuluttajat eivät välttämättä enää suostu maksamaan ainoastaan brändistä, vaan he haluavat myös tietää, mitä vaatteen tekeminen oikeasti maksaa, ja millaisissa oloissa vaatteet on valmistettu. Itse toivoisin myös, että saisimme tiedon siitä, kuinka paljon vaatteen hiilijalanjälki on ja paljonko siinä on kierrätettyä kuitua. Näin ostopäätöksen voisi tehdä tähän tietoon perustuen, Sykkö sanoo.

Ilmastotietoinen kuluttaja ostaakin vaatteita, joista on iloa moneksi vuodeksi. Sykkö itse kertoo muuttaneensa kulutustaan fiksumpaan suuntaan muun muassa ostamalla kierrätysmateriaaleista valmistettuja vaatekappaleita.

– Vaate on joka suhteessa paras silloin, kun sitä käytetään. Jos kaapissani on vaate, jota en käytä, vien sen alakertaan ompelijalleni. Vaate muutetaan sellaiseksi, että käytän sitä. Yritän, etten tee ollenkaan hukkaostoksia, Sykkö lisää.

Lue myös: 

Muotitaiteilija Teemu Muurimäki: ”Arki on hauskempaa, kun pukeutuu joka päivä eri vaatteisiin”

Muotia marketista arkeen ja juhlaan – kokosimme 7 edullista asukokonaisuutta: kallein vaate maksaa 60 euroa

Kirpputorit ovat oikeita aarreaittoja – ota talteen lista parhaista nettikirpputoreista

X