Muoti

Minna Hepburn myi hääpukuyrityksensä – taustalla terveysongelmat: ”Minulle raha ei ole tärkeintä”

Minna Hepburn on myynyt vintagehenkisiä hääpukuja valmistavan yrityksensä. Minna-niminen muotialan yritys toimii Isossa-Britanniassa, mutta sen asiakkaita on myös Suomessa. Kauppaa on tehty nettikaupan välityksellä.
31.1.2019 Teksti: Tyyne Pennanen, Hilppa Alanko Kuvat: Heli Hirvelä/Otavamedia

Minna Hepburn on myynyt hääpukuja valmistavan yrityksensä. Ostaja Minna-nimiselle muotialan yritykselle löytyi läheltä: yrityksen tuleva omistaja on Miina Laitsaari – Minnan ensimmäinen työharjoittelija ja sittemmin yksi Minnan työntekijöistä.

Miinalla on ollut oma Miina Laitsaari -nimikkobrändi, joka jää nyt sivuun. Näin hänellä on aikaa keskittyä täysillä uuteen yritykseensä.

– Suomalainen, Mikkelistä kotoisin oleva Miina on ollut minulla Englannissa töissä jo monta vuotta. Studio managerin roolissa hän on ollut melkein kaksi vuotta. Hän tietää ja tuntee firman alusta lähtien, Minna kertoo.

Raha ei ollut Minnalle kaupoissa tärkeintä

Minna Hepburn kuvailee Miinaa hyvin ekohenkiseksi.

– Yrityksen tuotteiden ekologisuus ja siihen liittyvät asiat tulevat säilymään ja Miina varmaan vielä kehittää tätä puolta eteenpäin, Minna ennustaa.

Minna on onnellinen, että yritys siirtyy juuri Miinalle.

– Kyllä yrityksestä olisi varmaan saanut enemmän imettyä rahallisesti, mutta minulle raha ei ole tärkeintä. Minulla oli pari muutakin ostajaehdokasta, mutta he olisivat niin sanotusti kuolettaneet nimeni ja yhdistäneet yrityksen osaksi omaa brändiään. On ihanaa, että Miina jatkaa firmaa sellaisena kuin se on, mutta kehittää sitä toki eteenpäin, Minna iloitsee.

Suurin syy firman myymiseen on henkilökohtainen

Suurin syy firman myymiseen on henkilökohtainen. Minna on kärsinyt vuosia kestäneistä terveysongelmista, kuten masennuksesta ja vatsavaivoista. Hän kertoo niistä uusimmassa Annassa.

– Joudun tarkkailemaan terveyttäni ja oman firman pyörittämiseen menee liikaa aikaa. Nyt on aika priorisoida asioita. Haluan viettää aikaa lasteni kanssa ja stressata vähemmän.

Myös taloudellinen tilanne mietitytti Minnaa.

– Taloudellinen tilanne on Isossa-Britanniassa Brexitin takia niin vaikea tällä hetkellä. Myös muotialan haasteet mietityttävät. Kilpailu on kovaa ja pienten yrittäjien on vaikea pärjätä, Minna sanoo.

Hän perusti Minnan vuonna 2008. Ensin hän suunnitteli boho chick -henkisiä naistenmallistoja. Muotialan nopea kierto, joka pakottaa valmistamaan ainakin kaksi mallistoa vuodessa, kävi kuitenkin liian rankaksi. Vuonna 2011 Minna alkoi suunnitella ja myydä vain hääpukuja.

Virallisesti yrityksen omistaja vaihtuu Minnan arvion mukaan seuraavan kahden viikon aikana asiaan liittyvien paperitöiden takia.

– Asiakkaille omistajan vaihtuminen ei näy millään tavalla. Minun roolini on aina ollut se, että olen ollut enemmän markkinoinnissa, PR:ssä ja tuotteen kehittämisessä. Miina pyörittää firmaa Lontoossa, näkee asiakkaita sekä tekee mekot ja kaikki. Olisi ihan eri asia, jos ostaja olisi ollut joku ulkopuolinen, Minna sanoo.

Aika keskittyä hyvinvointiin

Ajatus firman myymisestä tuli ensimmäisen kerran Minnan mieleen vuonna 2014, jolloin hän opiskeli personal traineriksi ja pilatesohjaajaksi.

– Aktiivisesti olen miettinyt myymistä noin kaksi kolme vuotta. Tämä on ollut tosi vaikea päätös, koska olen antanut firmalleni kaikkeni.

Minnalla on jo oma kehonhuoltoon keskittyvä studionsa Dorsetissa. Hän opettaa pilatesta ja antaa faskiahierontaa ja vaihtoehtohoitoihin kuuluvaa sakraaliterapiaa.