Työ ja raha

Jännittääkö tapaaminen? Näillä vinkeillä sinäkin hehkut sosiaalista itsevarmuutta

Onko edessä hankala tapaaminen, tiukka työhaastattelu tai sopimusneuvottelu? Näillä vinkeillä saat sosiaalisen itsevarmuutesi loistamaan ja huomaat, että positiivinen asenteesi tekee jännittävästä tilanteesta paljon helpomman – myös vastapuolelle.

Teksti:
Anna Nummisto
Kuvat:
Istock

Positiivinen asenne kantaa pitkälle – myös työelämässä.

Onko edessä hankala tapaaminen, tiukka työhaastattelu tai sopimusneuvottelu? Näillä vinkeillä saat sosiaalisen itsevarmuutesi loistamaan ja huomaat, että positiivinen asenteesi tekee jännittävästä tilanteesta paljon helpomman – myös vastapuolelle.

Valmistaudu huolellisesti

Huolellinen valmistautuminen etukäteen tekee sinusta itsevarman ja pelottoman.

Jos olet menossa työhaastatteluun, tutki yrityksen taustat ajan kanssa. Älä jumiudu pelkkiin tulosraportteihin, vaan selaile läpi myös sometilit ja googlaa, miten yritys on ollut esillä mediassa. Onko se esimerkiksi aktiivisesti mukana hyväntekeväisyydessä tai sponsoroiko se urheilijoita?

Jännitystäsi helpottaa myös, jos olet miettinyt jo valmiiksi muutamia keskustelunavauksia– siltä varalta, että kiusallinen hiljainen hetki sattuisi yllättämään haastattelun aikana.

Mieti myös valmiiksi muutamia kysymyksiä, joilla voit saada vastapuolen tarvittaessa rentoutumaan. Kevyenkin keskustelun tarkoituksena on rakentaa välillenne luottamusta herättävä yhteys.

Mieti, mitä halutaan saavuttaa

Jos keskustelukumppanisi pommittaa sinua ikävillä kysymyksillä tai jankuttaa samaa asiaa uudestaan ja uudestaan, mieti, mitä hän yrittää käytöksellään saavuttaa.

Piikittelyn syy saattaa olla ongelmassa, jota yritätte ratkaista yhdessä. Joissain tapauksissa keskustelukumppanisi voi yrittää myös saada sinua puhumaan ohi suusi tai lupaamaan liikoja. Tai ehkä hän vain haluaa testata stressinsietokykyäsi.

Ikävän käytöksen taustalla saattaa myös olla syy, joka ei johdu sinusta lainkaan. Et siis välttämättä pysty tekemään mitään, mikä tekisi tämän tyypin onnelliseksi.

On taito kyetä kohtaamaan ihmisten ikävätkin puolet niin, ettei niitä ota henkilökohtaisesti. Etenkin työmaailmassa kannattaa muistuttaa itseään, että kyse on työstä, ei koko elämästä.

Kuvittele palaverin kulku

Käy läpi palaverin vaiheet ja mieti, millaisia tilanteita eteesi saattaa tulla.

Miten keskustelu mahdollisesti etenee? Ehkä asiakas ei pidä ehdotuksestasi? Pomosi voi olla kaikesta eri mieltä tai ehkä joku esittää kysymyksen, johon et tiedäkään vastausta.

Epätietoisuus tekee sinusta helposti hermostuneen, mikä näkyy muillekin ja syö uskottavuuttasi.

Ota epävarmuus haltuun ja käy mielessäsi läpi mahdollisimman monta eri tilannetta siitä, miten palaveri saattaa edetä, ja valmistaudu variaatioihin etukäteen. Mieti myös, mikä olisi palaverin huonoin mahdollinen lopputulos ja käsittele oma reaktiosi siihen etukäteen.

Huolellinen ennakointi ja tilanteiden läpikäyminen pitää sinut rauhallisena H-hetkellä.

Pysy rauhallisena

Vaikka sisälläsi kuohuisi, yritä näyttää ulospäin niin tyyneltä kuin mahdollista.

Jos sinulla on hermostuessasi tapana täyttää hiljaisuutta höpöttelyllä ja vitsailulla, kannattaa tietoisesti opetella sietämään hiljaisia hetkiä ja olemaan myös vaiti.

Kuuntele ja kysy kysymyksiä sen sijaan, että toisit kovaan ääneen esiin omia mielipiteitäsi ja ehdotuksiasi.

Jos sinut yllätetään kiperällä kysymyksellä, älä ala sopertaa vastausta päästäsi, vaan ota itsellesi hetken tuumaustauko. Sano, että tarvitset hetken aikaa miettiä, kasaa ajatuksesi ja vastaa vasta sitten. Näin osoitat vastapuolelle, että stressinhallintakykysi on timanttinen, etkä mene paniikkiin pahassakaan paikassa.

Pysymällä rauhallisena tilanteessa kuin tilanteessa, vaikutat itsevarmemmalta ja hallitummalta sekä herätät enemmän kunnioitusta keskustelukumppaneissasi.

Sosiaalinen itsevarmuus on rakentavan tapaamisen perusta.

Ole selkeä puheissasi

Jos palaverissa on alusta alkaen tulenarka tunnelma, kiinnitä erityistä huomiota kommunikoinnin selkeyteen.

Vältä pitkiä jaarituksia ja yritä mahdollisimman suoraviivaisesti kertoa vastapuolelle, mikä agendasi on. Mitä tapaamisella halutaan saavuttaa? Mitä olet tehnyt asian eteen ja minkälaisia tuloksia toivot saavasi? Vastapuolta rauhoittaa tunne, että olet tilanteen päällä ja pystyt johtamaan keskustelua.

Vaikka tapaamisenne intressit olisivat erilaiset, annat itsestäsi itsevarman ja pätevän vaikutelman, kun pystyt summaamaan parilla lauseella omat tavoitteesi.

Panosta hyvästeihin

Tuskallisen palaverin päätteeksi tekee mieli rynnätä pois tilanteesta mahdollisimman nopeasti. Malta kuitenkin mielesi, pure hammasta ja panosta palaverin lopetukseen yhtä paljon kuin sen alkuunkin.

Kiitä kaikkia läsnäolijoita kädenpuristuksella ja odota, että kaikki saavat pakattua tavaransa mukaan ja ovat valmiita lähtemään.

Muutama ystävällinen sana, vaikka itse asiassa ei olisi sopua syntynytkään, kannattaa. Saatat nimittäin istua saman porukan kanssa pöydän ääreen uudestaan ennemmin kuin arvaatkaan.

Neuvotteluja on aina helpompi jatkaa, jos kaikille jää tapaamisesta hyvä fiilis. Muista siis niellä mahdollinen pettymyksesi ja hymyillä.

Lähteet: Business Insider, Forbes

Lue myös:

Valtakunnansovittelija Minna Helle: ”Neuvottelutaidot on tärkeä oppia jo lapsena”

Näin menestyt työelämässä – 5 helppoa ohjetta verkostoitumiseen

Itsensä brändääminen työelämässä – Tärkeintä on olla aito

X