Työ ja raha

Pänttäystä pääsykokeisiin

Teksti: Anna.fi

Monikaan tämän kevään ylioppilas ei voi hengähtää kirjoitusten jälkeen. Lukuputki jatkuu yhä tiiviimmin pääsykoekirjojen parissa. Kirjojen ääreen istahtaa myös moni muukin kuin tuore ylioppilas. Heille paineita lukemista voi kasaantua vieläkin enemmän, etenkin, jos yrityksiä päästä opiskelemaan on alla jo useampia.

Pänttäystä pääsykokeisiin

Pääsykokeet stressaavat ja vievät mehut monelta opiskelijaparalta. Hurjimpia kertomuksia kuulee oikeus- tai lääketieteelliseen pyrkiviltä; kirjoja luetaan lähes yötä myöten ja syyllisyyttä koetaan jopa suihku- ja ruokailuhetkistä. Ajatus siitä, että joku toinen pänttää silloinkin, ahdistaa.

Omat pääsykoekokemukseni ovat varmasti helpommat ja miellyttävämmät. Kirjastossa istumisen lisäksi liikuntatieteellisen pääsykokeisiin valmistautuminen nimittäin sisälsi ansaitusti liikuntahetkiä. Oli treenattava rullasuksihiihtoa, yleisurheilukentällä moniloikkia ja aitajuoksua, uimahallissa perhosuintia ja takapihan nurmikolla lantionjohtoista käyntiä. Liikuntalaiseksi varmaan luin kirjoja suhteellisen aktiivisestikin, vaikkei ehkä kokemuksiani voi suoraan verrata näihin ”himoluku”-tiedekuntiin. Silti uskallan väittää, että monen opiskelijan tulokset paranisivat, jos lukuputken keskellä uskaltaisi uhrata jokapäiväisen hetken omalle fyysiselle, ja samalla henkiselle, hyvinvoinnilleen.

Aivomme tarvitsevat happea ja mikä olisikaan parasta pääkopallemme kuin reipas lenkki aurinkoisessa kevätsäässä. Puolen tunnin rykäys kesken lukujen ei varmasti kaada kenenkään valmistautumista. Verenkierron vilkastuessa ja hapen virratessa jumiutuneeseen niskaan ja hartioihin lukuvire vain kasvaa. Samoin tutut taukojumppaliikkeet vähinään tunnin välein piristävät varmasti.

Oma tärkeytensä on luonnollisesti hyvällä ja riittävällä yöunella sekä terveellisellä ravinnolla. Vanha sanonta ”laatu korvaa määrän” pätee tässäkin. Harva oikeasti hyötyy pikkutuntien ulkoluvusta, kun silmät painuvat kiinni ja hereillä sinnitellään kahvin ja kofeiinitablettien voimin. Lukuenergiaa ei myöskään kannata hakea suklaapatukoista ja karkkipusseista. Hyvinvoinnistaan kannattaa pitää huolta monipuolisella ravinnolla, joka sisältää paljon vitamiineja ja kivennäisaineita. Samalla voi taistella hyvin myös uhkaavia flunssia ja muita virustartuntoja vastaan.

Tsemppiä kaikille luku-urakan keskellä puurtaville! Ja kokeilkaapa muutama opiskelupäivä, jolloin haukkaatte reilusti happea ja vetreytätte lihaksia. Millaisia tuloksia saitte aikaan?

Teksti: Sanna Mönkkönen

X