Työ ja raha

Stressivapaa vyöhyke: Työnteko kotoa käsin – stressillä vai ilman?

Teksti: JP Jakonen

Vapaus on hyvä asia. Ainakin, jos sitä ei ole liikaa. Jokainen freelance-työn tekijä, kotitoimistolla puuhailija tai luovien alojen edustaja nimittäin tietää miten vaikeaa on jättää työt taakseen – ainakin, jos niihin törmää jatkuvasti edessään. Kotona töitä tekevälle ihmiselle siunaus on oma huone, jonne työt voi jättää suljettujen ovien taakse. Kaikille ei ole kuitenkaan varaa moiseen ylellisyyteen.

Stressivapaa vyöhyke

Kotityöläisen on siis keksittävä jippoja, jotka mahdollistavat rajan vetämisen työn ja vapaa-ajan välille. Seuraavassa joitain matkan varrella hyväksi havaitsemiani keinoja tehokkaaseen rajanvetoon ja elämänalueiden viisaaseen erotteluun.

1. Pyöräile työmatkasi. Jos työmatkasi tarkoittaa sängystä kahvinkeittimen kautta tietokoneen eteen vaeltamista, voi olla viisasta tehdä työmatkasta pidempi. Osa perinteisen työpäivän viehätystä on juuri selkeä siirtymä kotoa töihin. Kotityön tekijällä on aivan yhtälainen mahdollisuus matkustaa. Sen kun hyppää pyörän (tai kuntopyörän) selkään ja tekee parinkymmenen minuutin lenkin mennen tullen. Siirtymä on konkreettinen ja kokonaisvaltainen. Samalla voi kuunnella vaikkapa hyvää podcastia. Kokeile esimerkiksi psykologiaan keskittyvää Shrink Rap Radiota, markkinointia markkinoivaa I Love Marketingia tai kirjautumista vaativaa, mutta sen arvoista ajankohtaista tajunnalaajentajaa, Integral Lifea.

2. Ole läsnä häiriöissä. Kun olet lastesi tai puolisosi kanssa, ole täydesti läsnä siinä hetkessä. Vaikka tuo hetki olisi vain puolen minuutin mittainen, älä hapuile puhelintasi tai selaa Facebookia läppärillä. Nykyajan aistiärsykkeiden kilpailu huomiostasi ei ole välttämättä osallistumisen arvoinen. Ja jos päätät visiteerata Facebookissa tai lukea sähköpostit, tee se antaumuksella ja keskitä siihen kaikki sen hetkinen energiasi…ja palaa sitten virkistyneenä takaisin siihen, mitä oikeasti olit tekemässä.

3. Laita tietokone kiinni. Jos teet töitä kannettavalla tietokoneella, sulje tietokone työpäivän päätyttyä ja paina sen kansi alas. Pienen teon psykologinen vaikutus on merkittävä. Olet osoittanut itsellesi, että työpäivä on nyt ohi.

4. Sulje kalenterisi. Jos käytät isoa pöytäkalenteria, sulje se päivän päätyttyä ja laita vaikka kokonaan pois näkyvistä. Avonainen kalenteri toitottaa pitkin iltaa sinulle asioita, joita ei tarvitse ajatella työajan ulkopuolella.  

5. Varaa yksi työhönhautautumisjakso / päivä. Kotona tehtävän työn parhaita puolia on työajan optimoiminen. Kahdeksan tunnin työaikaan mahtuu paljon löysää aikaa. Kaksi – kolme tuntia on kutakuinkin se aika, joka päivässä tuottaa valtaosan tuloksista. Tehokkaaseen toteuttamiseen pätee vanha Pareton periaate: 20 prosenttia päivän ponnisteluista tuottaa usein 80 prosenttia tärkeimmistä tuloksista. Pidä siis huolta, että sinulla on päivittäin oma ”pyhä parituntisesi”, jolloin uppoudut työhösi keskeytyksettä.

Jos tiedät, olet kuullut tai käytännössä havainnut muita keinoja stressittömään etätyöhön, kerro ihmeessä. Olisi mukava kuulla niistä, ja lukijatkin hyötyisivät samalla. Kyllä tähän maailmaan aina yksi varjoniksipirkkojen leegio mahtuu. 

X