Työ ja raha

Töihinpaluu lempeästi – 17 vinkkiä

Teksti: Anna.fi

Miten palata töihin virkeänä? Töihin paluu vaatii energiaa. Käytä hyväksesi aikaisempia kokemuksia ja olet joka vuosi taitavampi töihin palaaja.

Töihinpaluu lempeästi

17 tapaa palata lempeästi töihin

1. Valmistele mieltäsi lomasta luopumiseen ja töiden alkamiseen. Käy käsiksi ensin helpoimpiin tehtäviin ja anna itsellesi aikaa järjestellä asioita uutta alkua varten.

2. Valmistele sisäistä kelloasi menemällä joka ilta hieman aiemmin nukkumaan, jotta elimistösi tottuisi työelämän rytmiin.

3. Sinulla on vielä tilaisuus jatkaa kesäisiä harrastuksia ja pysytellä kesätunnelmissa. Nauti valosta ja lämmöstä niin pitkälle kuin hyvää säätä riittää.

4. Tunnista, miten toimit tavallisesti uudessa tilanteessa. Työhön paluu on muutos, joka vaatii energiaa. Käytä hyväksesi aikaisempia kokemuksia. Silloin olet joka vuosi entistä taitavampi työhön palaaja.

5. Jos jokin työssä rassaa, totea se ja laita parannettavien asioiden listalle. Kielteisiä tunteita ei kannata ohittaa. Jo se helpottaa, että haittaava tunne saa nimen, vaikka ratkaisua ei heti löytyisikään.

6. Käytä hyväksesi loman loppumisen ja työn alkamisen taitevaihe. Se voi olla otollinen aika ideoida uutta ja kehittää omaa työtään.

7. Iloitse työtovereiden tapaamisesta. Useimmille se on mieluisimpia asioita työhön palatessa. Erilaiset rituaalit voimistavat tämän ilon vaikutusta.

8. Muista, että työ on rasittavuudestaan huolimatta myös ilon ja hyvän olon lähde. Ole onnellinen, että sinulla on työtä ja olet kyllin terve tekemään sitä.

9. Päätä toimia työyhteisösi jäsenenä ja aja työn hyviä voimavaroja työpaikallasi.

10. Työhön paluu on erinomainen neuvottelukoulu. Vaikuta omalta osaltasi siihen, että työyhteisösi voi pohtia yhdessä, miten tästä jatketaan, mitkä ovat vahvuudet ja mitkä heikkoudet.

11. Muista tauottaa työtäsi pitkin syksyä. Et jaksa puurtaa koko vuotta vain sen varassa, että vuoden päästä on taas kesä.

12. Anna kesän hyvien muistojen virvoittaa mieltäsi syksyn synkkinä hetkinä.

13. Järjestele itsellesi mieluisia harrastuksia tai elämyksiä. Muista, että sinulla on muutakin elämää kuin työ.

14. Reipas kuntoliikunta kohentaa myös mielialaasi.

15. Hanki itsellesi kirkasvalolamppu tai tee etelänmatka, jos olet taipuvainen kaamosmasennukseen.

16. Hoida ystävyyssuhteita. Saat voimaa jokaisesta hyvästä tapaamisesta.

17. Anna aikaasi perheellesi ja nauti yhdessäolosta läheistesi kanssa.

Asiantuntijoina työterveyspsykologi Sirkku Kivistö, Työterveyslaitos ja akatemiatutkija Timo Partonen, Kansanterveyslaitos.

Teksti: Ritva-Liisa Sannemann

X