Kävely on tie mieleen
Kävely on tie mieleen

Kävely on kehon meditaatiota. Sen avulla voi etsiä tasapainoa, ratkoa suuria ja pieniä ongelmia ja löytää inspiraation – tai jopa sisäisen viisauden lähteen.

nainen aistikavelee

Olet ehkä joskus huomannut, että huolet helpottavat kävelylenkillä. Kun stressaa, työt kaatuvat päälle tai elämässä on murheita, tekee mieli laittaa lenkkarit jalkaan ja lähteä tuulettamaan ajatuksia. Kotiin tullessa on jo aivan toisenlainen olo.

Se ei ole sattumaa. Käveleminen on kuin mielialalääke, jonka vaikutus on hyvin kokonaisvaltainen ja monitahoinen. Jo liike itsessään hoitaa, vähentää lihasjännityksiä ja rentouttaa, mutta liikunta näyttää vaikuttavan mieleen myös muilla mekanismeilla. On esimerkiksi todettu, että kävely on hyvä muistilääke ja aivojen vireyden ylläpitäjä. Kävely aktivoi molempia aivopuoliskoja yhtaikaa, ja fyysisen liikkeen kautta voi löytyä väylä myös arkitietoisuuden tuolle puolen.

‒ Kävely on ruumiillinen ajattelutila, jota voi verrata joogaharjoituksiin ja meditaatioon. Alitajunta työskentelee samaan tapaan kuin yön aikana, kävelyn voimaan uskova taiteen tohtori Anne Keskitalo sanoo.

Keskitalo innostui kävelystä tutkiessaan väitöskirjaansa varten suomalaisia kuvataiteilijoita, jotka olivat saaneet omiin töihinsä inspiraation pitkien kävely- ja metsäretkien aikana. Hän kokeili itsekin samaa menetelmää. Ensin hän teki silloin tällöin melonta- ja vaellusretkiä. Kun oma työ ei tuntunut etenevän, hän alkoi käydä päivittäin 3–8 kilometrin kävelylenkillä.

– Yllättäen havaitsin, että kävelystä oli todella paljon hyötyä. Visaisetkin ongelmat alkoivat ratketa aivan itsestään. Myöhemmin olen alkanut käydä kesken työpäivän lyhyellä kävelyllä, kun keskittyminen alkaa herpaantua, hän kertoo.

Täsmälääke huonoihin hetkiin

Anne Keskitalo toimii nykyään yliopistonlehtorina Turun yliopiston Rauman yksikössä, jossa hän opettaa tuleville opettajille taideaineita. Opetukseen kuuluu myös erilaisia kävelyjä.

– Kuka tahansa voi saada kävelystä voimaa. Rentoutuessamme voimme päästä lähes meditatiiviseen lepotilaan, jossa saamme alitajuntamme tietämyksen esiin. Ymmärrämme itseämme ja elämäämme enemmän ja elämänhallintamme paranee.

Kävelyä voi kokeilla lääkkeeksi melkein mihin tahansa elämän pulmaan, pieneen tai suureen. Kun ajatus tökkii tai alkaa harhailla kesken työpäivän, tilanne ei aina ratkea kynää pyörittelemällä. Silloin yksi vaihtoehto on suunnata hetkeksi puistoon tai metsään. On tärkeää sulkea työasiat kokonaan mielestä, keskittyä kävelyyn ja tarkkailla tietoisesti kaikilla aisteilla ympäristöä, sen ääniä ja tuoksuja. Kävelyn jälkeen työt sujuvat todennäköisesti jo paljon paremmin.

Onko elämässäsi jokin vaikea ongelma tai tehtävä, jota et osaa ratkaista? Kokeile siihenkin kävelyn voimaa. Mieti ennen liikkeelle lähtöä ongelmaasi, mutta jätä se sitten mielestäsi, kun alat kävellä. Tee muutaman kilometrin lenkki. Nauti tuoksuista, äänistä, näkemästäsi ja kehosi rasittumisesta. Kotiin tulessa olet ehkä löytänyt ongelmaan ratkaisun tai saanut pienen pilkahduksen siitä, miten edetä.

Kävely toimii myös silloin, kun mieli täyttyy negatiivisista ajatuksista, surusta, kiukusta tai ahdistuksesta. Kun tekee kävellessään tietoisesti aistihavaintoja ja antaa niiden synnyttää voimaannuttavia mielikuvia ja muistoja, voi rauhoittaa mielensä ja kääntää ajatukset ja tunteet myönteisiksi.

Nukuta ajatukset, herätä aistit

Kävelystä tulee meditaatiota, kun kävelijä alkaa pysäyttää ajatusvirtaa ja keskittää huomionsa pään sisäisen metelin sijaan tietoiseen läsnäoloon tässä hetkessä. Tällaista tilaa voi tavoitella vaikkapa aktivoimalla aistit. Sen sijaan, että antaisit ajatusten virran viedä kaiken huomiosi, keskitytkin jättämään ajatukset huomiotta ja pyrit aistimaan ympäristöäsi ja kehosi tuntemuksia täydemmin. Tällaista aistikävelyä voi harrastaa sekä urbaanissa ympäristössä että luonnossa. Anne Keskitalo suosittelee tekemään aluksi ”aistilenkit” sellaisessa ympäristössä, joka tuntuu itsestä viihtyisältä.

– Luonnossa on paljon hoitavia elementtejä. Jos kävelemme paikoissa, missä on liikennettä ja melua, suojaudumme alitajuisesti vaaroilta, mikä ylläpitää stressiä.

Näköaisti on vallitseva aistimme. Sen lisäksi kävellessä voi aktivoida myös muut aistit ja keskittyä siihen, millaisia ääniä lenkkireitin varrella kuuluu, miltä tuoksuu, ja millaisia ovat tuntemukset kehossa, lihaksissa ja jalkojen alla. Välillä voi pysähtyä ja koskettaa jotakin. Tai kerätä kiviä, oksia tai sammalta.

Pitkähköllä lenkillä pääsee parhaiten irti kävelyä edeltävistä tapahtumista, voi liukua meditatiiviseen tilaan ja nauttia loppumatkasta ruumiin rasittumisesta. Mutta Keskitalon mukaan lyhyelläkin kävelyllä on stressiä poistava merkitys, jos tiedostaa, että kävely on muutakin kuin siirtymistä paikasta toiseen.

Aktivoi alitajunta

Joskus ajatuksia ei ole tarpeen vaimentaa, vaan kuulla paremmin. Kävelyllä on aikaa omille ajatuksille, ja aistikävelyn avulla voi kurkottaa ajatusten taakse, alitajuntaan.

Uinuvat mielen kerrokset löytyvät usein luomalla jotakin uutta. Ehkä havainnoistasi, kokemuksistasi tai lenkkipolun varrelta mukaan tarttuneesta materiaalista syntyy oma taideteos. Piirrä, muotoile savesta, tee kollaasi. Kun aistit ovat hereillä, jopa unimaailma voi saada uusia piirteitä: unissakin kuulee, tuntee, haistaa ja maistaa.

Aisteille voi antaa myös tavallisuudesta poikkeavia näkökulmia, joista voi syntyä uusia mielen prosesseja. Aisteihin keskittyvällä kävelyllä voit pohtia, miten maailma muuttuu, kun vaihdat linssiä, jonka läpi sitä katselet. Välillä voit ihailla kauniita paikkoja, toisinaan olla tutkimusmatkailija, ja seurata eläinten ja kasvien elämää. Yhden linssin läpi paljastuu, miten on ympäristönsuojelun laita. Kokeile, miltä tuntuu kävellä erilaisessa ympäristössä: rumilla paikoilla tai hiljaisten metsien vaihtoehtona auto- ja ihmispaljoudessa. Kävely pimeässä voi sekin olla erikoinen kokemus.

Asiantuntijana yliopistonlehtori Anne Keskitalo, Turun yliopiston Rauman yksikkö.
Teksti: Merja Perttula

4 x kävelyharjoitus

Kävelyä kaikilla aisteilla

  • Tee kävelylenkki, jonka aikana keskityt kaikkien aistien aktivoimiseen.
  • Kerää kävelyretkelläsi mahdollisimman paljon kosketuksia. Tunnustele, miltä puiden rungot, lehdet, kävyt ja kivet tuntuvat käteen.
  • Poimi mukaan kiviä ja kasveja. Järjestele lenkin varrelle kivistä esteettinen sommitelma itämaisen fengshuin puhdistautumisrituaalin tapaan.
  • Huomaa, miltä asfaltti tai hiekkamaasto tuntuu jalkojen alla. Entä savinen maapohja? Ylämäki ja alamäki pohkeissa, reisissä ja kehossa?
  • Kuuntele omaa hengitystäsi, omaa olotilaasi ja tunteitasi tässä hetkessä.

Kävele mieli tyyneksi
Kun ongelmat kaatuvat päälle ja koko maailma ahdistaa, hae voimaa kävelylenkiltä.

  • Etene hitaasti. Unohda suorittaminen. Heittäydy kävelyyn ja ympäristöön. Iloitse, että olet olemassa ja saat mennä omaan tahtiisi.
  • Avaa aistisi. Anna luonnon elementtien, kuten veden, puiden, kukkien, lintujen ja kaiken, mitä kohtaat ja kuulet, hoitaa ja puhdistaa. Halutessasi voit valokuvata näkemääsi.
  • Myrsky vie ahdistuksen. Jos mielesi on myllerryksessä, hyvä ajankohta lähteä kävelylle on juuri silloin, kun ulkona vihmoo vettä ja myrsky jyllää. Jätä paha olosi – tämänhetkiset kokemuksesi ja kipeät muistosi – myrskyn vietäväksi ja tule ehjempänä kotiin.
  • Toista tarvittaessa. Kun saavut pitkältä kävelyltä kotiin, mielesi on todennäköisesti tyyntynyt ja olosi on muuttunut valoisammaksi. Ongelmaasi on saattanut syntyä ratkaisu tai erilainen näkökulma. Jatka asian käsittelyä tarvittaessa seuraavalla kävelyretkellä.

Koe hiljaisuus kaverin kanssa
Jos kävelet mieluummin seurassa kuin yksin, jaa erilainen kävelykokemus lenkkikaverin kanssa.

  • Sopikaa, että pidätte juttelun lomassa tuokioita, jolloin hiljennytte ja teette aistihavaintoja.
  • Jatkakaa sitten keskustelua. Ehkä huomaatte, että hiljainen hetki on tuonut uusia näkökulmia keskusteluunne.

Voimaa väreistä
Tee kävelylenkkejä, joiden aikana keskityt tarkkailemaan ympäristössäsi jonkin tietyn värin sävyjä. Tarkkaile esimerkiksi vihreän sävyjä, sillä vihreä voimaannuttaa ja rauhoittaa.

  • Tutki, millaisia vihreän sävyjä löydät luonnosta keväällä, kesällä ja syksyllä ja miten ne elävät vuodenaikojen muuttuessa. Miltä sammalet tai heinät näyttävät, miltä koivun hiirenkorvat, keskikesän ja syksyn lehdet, miten ruohomatot vaihtavat väriä?

Tilaa Annan uutiskirje

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kommentit

Joo kävely tekee hyvää,varsinkin luonnossa kävely,missä vain on metsää ja merta,niin sellaisissa paikoissa kävely on todella rentouttavaa,eikä haittaa vaikka olisi hevosiakin lähistöllä.Eläinten silittely laskee verenpainetta.

Olen samaa mieltä. Käyn usein yksin tai koiran kanssa kävelyllä, meren rannalla, metsässä, valleilla ja koira saa juosta irrallaan, on ihanaa vain olla ja katsella lintuja, kasveja, kuunnella meren liplatusta. Se rentouttaa todella mieltä ja lisäksi saa hyvää liikuntaa. Vaikka lähteminen tuntuu joskus vaikealta, niin se kannattaa tehdä.

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *