Terveys 23.9.2011

Kun stressi valvottaa

Teksti: Anna.fi

Toiset voivat laittaa murheet helposti syrjään, rentoutua ja nukkua. toisilla aivot raksuttavat koko yön ja aivojen hyperaktiviteetti, eli jatkuva stressitila vie unet.

Kun stressi valvottaa 4/6

Stressistä tai ahdistuksesta johtuvan unettomuuden tehokkainta hoitoa ovat kognitiiviset uniterapiat. Niissä käydään läpi unettomuuteen liittyviä tapoja ja haetaan korjaavia vaihtoehtoja.

Esimerkiksi usein uneton alkaa mennä normaalia aikaisemmin sänkyyn, että saisi edes vähän unta. Niinpä hän saattaa nukahtaa jo iltayhdeksältä. Kun hän herää muutaman tunnin päästä, onkin todella vaikea saada enää unta, koska unirytmi on sekoittunut. Pian tästä syntyy kierre.

Kognitiivisessa ohjauksessa haetaan oikeaa sänkyyn menoaikaa. Jos uneton nukkuu vaikka neljä tuntia yössä, ei sängyssä saa viettää kahdeksaa tuntia, vaan aikaa rajoitetaan. Se yritetään rajoittaa niin pieneksi, että säntoiset voivat laittaa murheet helposti syrjään, rentoutua ja nukkua. toisilla aivot raksuttavat koko yön ja aivojen hyperaktiviteetti, eli jatkuva stressitila vie unet.

Toinen pyrkimys on saada uneton suhtautumaan uneen rennosti. Unesta on voinut tulla elämän päätarkoitus, jota rukoillaan illalla. Silloin ei ole järkevää edes tavoitella kahdeksan tunnin yöunia, koska se voi olla ahdistava tavoite.

Kognitiivista uniterapiaa annetaan yleensä uniklinikoilla. Tänä syksynä julkaistun suomalaistutkimuksen mukaan se on toimiva väline myös työterveyshuollossa. Siihen on vasta alettu kouluttaa
hoitajia.

Kognitiivista uniterapiaa voidaan antaa yksilö- tai ryhmäterapiana. Ryhmässä vertaiskokemuksista on monille paljon apua. Toisaalta kaikki eivät halua käsitellä asioitaan ryhmässä.

Voi käydä niin, että jatkuvan stressitilan syyksi paljastuu vanha, vaikkapa lapsuustrauma. Sitä ei hoideta kognitiivisella uniterapialla, mutta unihoitaja osaa tarvittaessa ohjata asiakkaan
sopivaan terapiaan.

Kognitiivisen uniterapian tukena on hyvä käyttää pimeähormonia, melatoniinia. Se ei ole perinteinen unilääke vaan aikabiologinen lääke. Melatoniini auttaa nukahtamaan ja myös
jatkamaan unia, kun herää keskellä yötä. asiantuntijana unilääketieteen erikoislääkäri, neurologian dosentti Markku Partinen, Helsingin uniklinikka.

Lue lisää

www.tietoaunettomuudesta.fi
Markku Partisen haastattelu

Teksti: Marja Aalto

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi