Kun unettomuus vaivaa

Ajatukset pyörivät päässä ja stressaavista mietteistä ei meinaa millään päästä eroon. Hyvää asentoakaan ei löydy ja rentoutuminen tuntuu mahdottomalta. Elimistö käy ihan ylikierroksilla vaikka pitäisi jo nukkua. Sekin alkaa ahdistaa.

Kun unettomuus vaivaa

Kello on jo puoli kolme ja aamulla aikainen herätys. Mitenhän sen huomisen päivänkin jaksaa.Tilapäinen unettomuus vaivaa suurinta osaa ihmisistä. Ongelmat kuitenkin ratkeavat helposti; huonosti nukutun yön jälkeen jo seuraavana yönä uni maittaa. Osalle unettomuudesta on kehittynyt todellinen riesa ja univaikeuksista voi tulla kroonisia.

Uni on lepoa ja työtä

Unen aikana lepäämme päivän rasitteista ja keräämme voimia uuteen päivään. Aivomme kuitenkin työskentelevät yönkin aikana, ne järjestelevät ja varastoivat edellisen päivän aikana saamaansa tietoa.

Unen aikana vaihtelevat ortouni (non-REM –uni) ja vilkeuni (REM –uni). Ortounen, jota nukkumisajastamme on suurin osa, aikana elimistö lepää, kun pulssi, hengitys ja lihastoiminnat hidastuvat. Ortouni voidaan jakaa neljään eri syvyysasteeseen, joista syvin koetaan yleensä yön ensi tunteina. Syvän ortounen vaje saa ihmisen tuntemaan itsensä väsyneeksi päivän aikana.

Vilkeuni taas on tärkeää muistin ja oppimisen kannalta. Tämän univaiheen aikana syke, verenpaine ja hengitys vaihtelevat suuresti, raajat saattavat liikahdella ja silmän liikkeet ovat nopeat, mutta kuitenkin lihakset ja niska ovat aivan rennot.

Unettomuus vaikuttaa mielialaan ja tarkkaavaisuuteen

Jokainen on varmasti huomannut, kuinka unen puute aiheuttaa ärtyneisyyttä. Keskittymiskyky kärsii ja olokin voi olla hieman sekava ja epätodellinen. Unettomuus voi aiheuttaa myös sydämen tykytystä ja kivunsietokyvyn heikkenemistä. Oletko joskus lyönyt väsyneenä aamulla varpaasi pöydän kulmaan? Aivan, miten pieni kipu voi tuntuakin niin kovalta. Autolla ajaminen väsyneenä on vaarallista, sillä unettomuus hidastaa nopeissa, yllättävissä tilanteissa tehtäviä päätöksiä.

Lopuksi muutama vinkki unettomuuden hoitoon, lisää tietoa unettomat ry:stä.

Teksti: Sanna Mönkkönen / tuuli.net 21.12.2005

Vinkit unettomuuden hoitoon

1. Mene nukkumaan, kun tunnet itsesi väsyneeksi. Älä valvo äläkä yritä nukkua väkisin.

2. Koita saada säännöllinen päivärytmi, nouse ylös aamuisin suunnilleen samaan aikaan, vaikket olisi nukkunutkaan. Äläkä loju vuoteessa, vaan nouse, pukeudu ja aloita päivä.

3. Älä juo kofeiinipitoisia juomia kuuteen tuntiin ennen nukkumaan menoa.

4. Älä myöskään juo alkoholia tai tupakoi ennen nukkumaanmenoa.

5. Harrasta rasittavaa liikuntaa iltapäivällä tai alkuillasta, mutta muista, että elimistöllesi jää aikaa rauhoittumiseen.

6. Tee jotain rentouttavaa ennen sänkyyn menoa, esim. kuuntele rentoutuskasettia, käy suihkussa tai saunassa tai lueskele kirjaa.

7. Nauti pieni iltapala ennen vuoteeseen menoa, mutta älä kuitenkaan juo runsaasti.

8. Tee makuuhuoneesta mahdollisen mukava. Hanki hyvä vuode, pimennysverhot, minimoi häiritsevät äänet… Tee kaikkesi, että makuuhuoneesi on paikka, johon menet mielelläsi – nukkumaan.

Tilaa Annan uutiskirje

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *