Hyvinvointi

Pyörällä pääsee

Teksti:
Anna.fi

Pyöräilykausi on alkanut. Sähköpyörä ja taittopyörä voivat avata uusia mahdollisuuksia työmatka- ja vapaa-ajan pyöräilyyn.

Pyörällä pääsee

Siivet saan

Kokeilimme Tunturin uutta sähköavusteista pyörää Tunturi Forte Supremea. Sähköpyörä on tavalliseen verrattuna painava, joten sen siirtely sisätiloista pihalle tuntui kömpelöltä. Tunnelma muuttui heti, kun pääsi pyörän selkään ja tien päälle. Alkumatkaan osunut pitkä ja hivuttava ylämäki taittui niin kepeästi, että nauratti.

Sähköpyörä ei ole mikään mopo, jonka satulassa vain istutaan ja moottori vie. Sähköpyörän moottori avustaa vain silloin kun polkee, eli myös tällä pelillä ajaminen on liikuntaa ja edistää terveyttä. Varsinkin ylämäissä ja vastatuulessa moottorin avun huomaa. Tasamaalla ero peruspyörään ei ole niin suuri, ei varsinkaan jos malttaa käyttää vähäisintä, eco-avustusta.

Avustustasoja on neljä: eco, tour, sport ja speed. Ecossa moottori avustaa vähiten, speedissä eniten. Jokaisella avustustasolla voi vielä valita kolmesta portaasta lisäapuja moottorilta.

Vauhti hurmaa helposti, ja äkkiä huomaa paahtavansa speedillä ja korkeimmalla avustuksella iloisesti ohitellen, kuin olisi siivet selässä. Avustus loppuu, kun vauhti ylittää 25 kilometriä tunnissa, joten ei tällä sakkoja saa.

Positiivinen yllätys oli, että sähköpyörä on melko hiljainen. Ajotuntuma on jämäkkä, kiitos roheitten pyörien ja sen, että pyöräilijän painopiste on alhaalla.

Normaalisti olen noin 12 kilometrin matkan jälkeen suihkuun valmis, mutta nyt ei tullut edes hiki. Matkan jälkeen ei tuntunut väsymystä eivätkä lihaksetkaan tulleet kipeiksi. Tavalliseen pyörään verrattuna ajaminen on paljon kevyempää.

 Yleensä ajatellaan, että sähköpyörä sopii iäkkäille ja liikuntavammaisille. Varmasti sopiikin. Lisäksi suuri mahdollisuus voisi olla työmatkaliikenteessä. Kynnys lähteä pyörällä on paljon matalampi, kun tietää, ettei tarvitse mennä suihkuun enää työpaikalla.

Sahkopyora

Tunturi Forte Supreme -pyörän suositushinta on 2 499 euroa.

Taittopyörällä töihin

Toinen kokeilussa ollut pyörä oli Helkaman Jekku taittopyörä. Halusimme tietää, miten työmatkat taittuisivat bussia, metroa ja taittopyörää yhdistellen.

Millainen? Jekku on helppokäyttöinen; lyhyen tutustumisen jälkeen osasin laittaa pyörän kasaan ja polkimet vähän tilaa vievään sivuasentoon. Pyörän runko vaikuttaa aika tukevalta, paitsi että täyteen mittaansa vedetty etuohjaustanko on pienipyöräisessä menopelissä kiikkerän tuntuinen.

Ajomatkan aikana minulla oli muutaman kerran sellainen tunne, että lennän ohjaustangon yli. Tästä johtuen parin kilometrin matka metrolle sujui hidasta ”turistivauhtia”.

Metrossa pyörä toimi; sitä ei tarvinnut laittaa kasaan eikä pyydellä kanssamatkustajilta anteeksi, koska Jekku on tavallista pyörää sirompi. Kokoontaitettu Jekku on aika iso paketti, ja minua hirvitti ajatuskin siitä, että olisin mennyt pyörä kainalossa ruuhkabussiin.

Aion jatkossakin kulkea työmatkat kävellen ja julkisilla. Jekun saattaisin hankkia asuntoautoon tai matkaveneeseen, jos omistaisin sellaiset.

Jekku

Helkama Jekku taittopyörä, hinta 549 e.

Teksti: Marja Aalto

X