Esiintymisjännitys stressaa – Opettele hallitsemaan ja purkamaan jännitystä
Esiintymisjännitys stressaa – Opettele hallitsemaan ja purkamaan jännitystä

Esiintymisen jännittäminen on varsin yleistä. Psykologi, psykoterapeutti Minna Martin on työskennellyt jännittäjien kanssa useiden vuosien ajan ja kertoo esiintymistä jännittäviä yhdistävän epärealistinen vaatimustaso itseä kohtaan. Yhtä ainoaa syytä jännittämiselle ei kuitenkaan ole, vaan pienistä puroista kasvaa myös jännittämisen suuri joki.

Esintyymisjännitys

Jännittäminen voi johtua temperamentistamme ja vaikkapa ujoudella voi olla osansa jännittämisessä. Jännittäjien joukossa on myös paljon niitä, jotka ovat kokeneet kiusaamista.

Osa meistä puolestaan reagoi herkemmin tahdosta riippumattomilla, autonomisilla ruumiin reaktioilla. On kuitenkin vaikea sanoa, mikä on perinnöllistä ja mikä opittua, sillä myös hermojärjestelmämme on oppivainen eli saatamme oppia reagoimaan tilanteeseen nähden voimakkaammin.

Opettajilla avain esiintymisen turvallisessa opettelussa

Jännittämisen juuret ovat pitkälti yhteisössä.  Jos ihmiset olisivat toisiaan kohtaan suvaitsevaisempia, ei esiintymistäkään tarvitsisi niin paljon jännittää.

Martin toteaa opettajien olevan avainasemassa vuorovaikutustilanteita – ja siten myös esiintymistä – opeteltaessa. Sen sijaan, että koulussa opetellaan ja arvioidaan vain yhtä vuorovaikutustilanteen puolta eli esiintymistä, tulisi opetella ja arvioida myös sitä, millainen yleisön jäsen lapsi on. Sensitiivisen ja ystävällisen yleisön edessä myös esiintymisen harjoitteleminen on helpompaa.

Ujot lapset kärsivät usein eniten esiintymistilanteiden harjoittelemisesta. Martin korostaa, ettei ujous ole vamma, vaan ujot ihmiset ovat hyvin usein tarkkanäköisiä ja tekevät havaintoja, jotka suulaammalta jäävät huomaamatta. Ihmislajin menestymisen taustatekijä onkin juuri se, että ihmiset ovat luonteiltaan ja temperamentiltaan erilaisia.

Esiintymisjännitys

Oikeanlainen hengitys apuna jännittämiseen

Martin työskentelee jännittämisestä kärsivien asiakkaidensa kanssa hengityksen avulla. Oikeanlainen hengitys rauhoittaa elintoimintoja ja antaa selviytymiskeinon, jonka avulla tulkinnat omasta esiintymisestä muuttuvat realistisemmiksi. Esiintyjälle kasvaa ikään kuin henkistä hauista kestää omia tuntemuksia.

Ei ole vaarallista, jos vaikkapa käsien tärinä näkyy yleisöön. Jos se jota kuta yleisössä häiritsee, sopii pohtia kenellä on ongelma – esiintyjällä vai yleisössä istuvalla.

Myös lääkkeet voivat auttaa esiintymisjännityksen lieventämisessä. Väliaikaisesti tai pidemmälläkin aikavälillä esiintymistilanteissa otettu lääke auttaa tuntemaan olon turvalliseksi esiintymistilanteessa.

Kun pääsemme enemmän sinuiksi itsemme kanssa, muutumme usein myös armollisemmiksi. Kohtuullinen vaatimustaso itseä kohtaan lieventää siten myös jännitystä.

Esiintymisjännitys

Lue lisää:
Hengittävä mieli
Jännittäminen osana elämää -opas

Teksti: Anne

Esiintymisjännitys on normaalia
  • Esiintymisen jännittäminen on normaalia. Vaikka jännittämisen kokisi epämiellyttävänä, ei välttämättä ole kyse tavanomaista voimakkaammasta jännittämisestä.
  • Jännittämisen taustalla on useimmiten kova vaatimustaso itseä kohtaan.
  • Jännittäminen pyritään usein peittämään. Kun toisista ei huomaa jännitystä, syntyy yhteinen kuvitelma siitä, että kukaan muukaan ei jännitä.
  • Normaalista esiintymisen jännittämisestä ei tarvitse päästä eroon. Jännittäminen on kehomme viisas reaktio ja esiintyessä kehon kuuluukin vireytyä. Kuulijat pysyvät hereillä, kun esiintymisessä on energiaa.
  • Jännittäminen voi olla yleisluontoista tai tarkkarajaisempaa kohdistuen vaikkapa juhliin menemisen tai puhelimella soittamisen jännittämiseen.
  • Kun jännittäminen alkaa olla niin voimakasta, että sosiaalisia tilanteita ja omia tekemisiään alkaa valikoida jännittämisen takia, olisi hyvä saada apua.
Mitä meissä tapahtuu jännittäessä?
  • Jännittäessä elimistössämme käynnistyy evoluution myötä kehittynyt reaktio, jossa keho valmistautuu taistelemaan tai pakenemaan. Kun emme lähdekään fyysiseen suoritukseen, ei valmistautuminen pääse purkautumaan.
  • Jännityksen tuomat tuntemukset ovat vaarattomia, mutta ellei niitä ymmärrä ja tekee itsestään hätäisiä tulkintoja, ruokkii jännityskierre itseään. Kun omiin reaktioihinsa tutustuu ja tottuu, auttaa vireys suorituksessa.
  • Jännitysreaktiot eivät ole yhteydessä esiintymistaitoihin, vaan jännittäjä voi yhtä lailla olla taitava esiintyjä. Toisaalta jännitys vie huomion pois esitettävästä asiasta ja puurouttaa ajatukset, mikä vaikuttaa esiintymiseen.
Keinoja jännityksen hallitsemiseen ja purkamiseen
  • Kirjoita paperille kaikki keinot, jotka ovat joskus auttaneet sinua esiintymisjännityksen voittamisessa: ennen esiintymistä, esiintymisen aikana ja sen jälkeen.
  • Valmistaudu esiintymiseen huolella. Hyvin valmisteltu esitys antaa varmuutta.
  • Lue tarvittaessa esityksesi paperista. Kaikkea ei tarvitse osata ulkoa.
  • Hidasta esiintyessäsi tietoisesti puherytmiäsi, madalla ääntäsi ja pidä taukoja, jolloin annat kuulijoille aikaa esimerkiksi oheismateriaalin lukemiseen tai pareittain keskustelemiseen. Hidastaminen viestittää keholle, ettei ole hätää.
  • Pyri vuorovaikutukseen yleisön kanssa. Hae yleisöstä yksi ihminen, joka vastaa katseeseesi hyväksyvästi ja antaa siten palautetta esiintymisen aikana.
  • Palkitse itsesi jälkeenpäin eli anna itse itsellesi myönteistä palautetta esiintymisestä.
  • Pura jännitystä jälkeenpäin liikkumalla.
  • Pyydä realistista palautetta yleisössä istuneelta ystävältä.
  • Ole salliva itseäsi kohtaan. Rakenna itseesi myötätuntoinen ja hoivaava suhde – ole itsellesi hyvä ystävä, lohduttaja ja kannustaja.

Tilaa Annan uutiskirje

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *