Hyvinvointi 15.10.2017

Mistä piristystä ja voimaa syksyyn?

Neljä muutosta parempaan arkeen

Sataa, tuulee ja väsyttää! Ja aamuisin on pimeää. Viime kesä oli niin kylmä, että kyllä tässä kaipaa lämpöä ja aurinkoa! Kuulostaako tämä tutulta? Viimeviikkoina olen kuullut lukuisia tämän suuntaisia kommentteja ja valittanut itsekin säätä ja väsymystä. Mariseminen on ollut helppoa, koska olen julistanut itselleni, että en ole syysihminen. Tämä on ikään kuin antanut luvan jurnuttaa aiheesta, kunnes hoksasin, että eihän tällainen ajattelu minua helpota eikä säätä paranna, vaan ainoastaan pahentaa tunnelmaa. Siispä päätin marmattamisen sijaan tehdä muutaman muutoksen.

Sateelta suojaan

Ensimmäinen muutos oli helpoin: päätin hankkia paremman sateenvarjon.  Sellaisen varjon, joka ei sateessa ensimmäisen tuulenpuuskan tullessa käänny nurinperin ja pärskäytä kaikkia vesiä päälleni. Varjon, joka suuri, kaunis ja kestävä.

Unen laatu ja määrä

Toinen muutos onkin huomattavasti vaikeampi: nimittäin nukkuminen. On selvää, että en nuku tarpeeksi tai unenlaatu ei ole kohdallaan, koska tunnen itseni väsyneeksi. Tämän asian hoitaminen onkin sitten vähän suurempi homma kuin sateenvarjon hankkiminen.  Tässähän on suorastaan kyse elämätapamuutoksesta. Mulla on ollut tapana lukea sähköposteja, tehdä töitä tai katsoa jotain ”kiinnostavaa ja tärkeää” läppärilläni vielä illalla, vaikka pitäisi jo rauhoittua nukkumaan. Tiedän, että tämmöinen ei ole järkevää ja siksi tavasta on päästävä eroon. Olenkin asettanut itselleni läppäri- ja kännykkävapaa ajan ennen nukkumaanmenoa. Tämä muutos on toiminut, mutta se ei ole ollut helppoa. Vasta nyt ymmärrän, millainen työ minulla on edessäni, jotta saisin unen määrän ja laadun hyvälle tasolle. Uniasiaa lähden nyt hoitamaan oikein toden teolla ja tästä unimatkasta kuulette varmastilisää täällä blogissani.

Alkuun aamiaisella

Kolmas muutos liittyy myös jaksamiseen, eli aamiaiseen. Rakastan viikonloppuaamujen rauhallisia, pitkiä aamiaisia ja brunsseja perheen ja ystävien kanssa. Viikolla tähän ei luonnollisestikaan ole aikaa, kun töihin on kiiruhdettava. Pahimmillaan on aamuja, jolloin nappaan take away laten toimittamaan aamiaisen roolia. Kuinka pahalta tuntuukin edes kirjoittaa tämä ja myöntää asian olevan näin. Nyt olen luvannut itselleni, että syön aamiaiseksi edes banaanin, jos en parempaan pysty, mutta pelkällä kahvilla en saa enää päivääni käynnistää. Kysyin neuvoja huippukokki ja ravintoterapeutti Teresa Välimäeltä terveelliseen ruokavalioon, ja etenkin aamiaiseen hän lupasi vinkkien lisäksi tulla vlogiini juttelemaan näistä asioista ensi kuussa. Mikäli sinulla on aiheeseen liittyviä kysymyksiä tai kommentteja, otan ne ilomielin vastaa ja esitän kysymyksiä Teresalle.

Liikunnan järkeistäminen

Neljäs muutos on liikunnan järkeistäminen. En esimerkiksi pakota itseäni hölkkäämään illalla, jos tunnen olevani väsynyt, vaan teen ennemmin lenkin kävellen. Toki liikunnasta saa energiaa, mutta koen voivani paremmin, kun en suorita liikuntaa vaan teen sen voimavarojeni mukaan. Tämä ajatus avautui naapuriin tulleen uuden joogasali Shala Helsingin myötä. Shala näytti niin kutsuvalta, että päätin aloittaa joogan uudelleen vuosien tauon jälkeen. Jooga fiiliksistäni tulen varmasti kirjoittamaan sekä tekemään vlogia vielä monet kerrat.

Ja tänään sunnuntaina oli niin ihana, värikäs, upea, kaunis ja kuulas syyssää, että koin olevani syysihminen!

<3 Maarit