Mainos

Helli päätäsi ja mieltäsi – yöunet ovat aivojesi huoltotauko

Unella on merkitystä. Vaikka koemme ehkä pärjäävämme vähillä yöunilla, päässämme äänetöntä työtään tekevät aivomme eivät. Ne tarvitsevat unta usein enemmän kuin ymmärrämme niille antaa. Luonnollista apua nukahtamiseen tuovat Unital-melatoniinivalmisteet.
15.10.2019 Kaupallinen yhteistyö: Vitabalans Oy

Unen tarve on yksilöllinen, mutta unella on merkitystä. Jokaöiset unet ovat aivojemme ansaitsema huoltotauko. Nukkuessamme aivot lepäävät ja ravitsevat itseään, jotta ne jaksavat palvella meitä uuden aamun koittaessa.

Jos olet nukkunut viikon huonoilla yöunilla, tiedät, miten ne sinuun vaikuttavat: unohtelet asioita, hetkeä aikaisemmin kuullun palauttaminen mieleen vaikeutuu, tunteesi ovat pinnassa ja niitä on aikaisempaa vaikeampi hallita, näkökykysi heikkenee ja olotilasi ehkä muistuttaa kuin sankassa sumussa askeltamista.

Ei kovinkaan herkullinen olotila, varsinkin jos sinun pitäisi tehdä keskittymistä vaativia töitä, ajaa autoa tai vaikka käsitellä varovaisuutta vaativia koneita ja laitteita.

Viisi vinkkiä nukahtamiseen

1. Rauhoita ilta-aika ja luo itsellesi rauhalliset rutiinit

Unen päästä nappaamista helpottaa, että viestit mielellesi valmistautuvasi yöpuulle. Joskus kannattaa ottaa mallia pienten lasten iltarutiineista. Samankaltaiset rauhalliset toimet illasta toiseen valmistavat mieltäsi yötä ja nukkumista varten.

2. Liiku ja hengästy

Väsynyt kroppa ja raittiilla ulkoilmalla ravitut aivot ovat herkempiä nukahtamaan. Tee rauhallinen iltalenkki muutama tunti ennen nukkumaan menoa. Vältä kuitenkin rankkoja urheilutreenejä. Endorfiiniryöpyn myötä aivosi eivät malta mennä toviin nukkumaan. Sen sijaan jooga-, meditaatio- ja rentoutusharjoitukset rauhoittavat mielen ja valmistelevat sinut unta varten.

3. Syö ja juo hyvin

Hyvin ravittu kroppa auttaa nukahtamaan. Moni kokee saavansa apua hiilihydraattipitoisesta kevyestä iltapalasta. Kahvi ja tee saattavat puolestaan venyttää joidenkin yöunille vetäytymisen tarvetta.

4. Unohda päätelaitteet

Erilaiset päätelaitteet kuten tietokone, tabletti ja kännykkä sekä niistä loistava valo saattavat pitää aivomme turhaan virkeinä. Jos uni kaipaa houkuttelua, lue sängyssä mieluummin hetki kirjaa.

5. Luo nukkumiselle mukavat puitteet

Mieli nukahtaa helpommin levollisessa ympäristössä. Rauhoita makuuhuoneesi, ja luo siitä itsellesi lempeä paikka nukahtaa. Pyri nukkumaan sinulle sopivassa sängyssä, tuuleta makuuhuone, pidä lämpötila sinulle sopivana, ja jos olet herkkäuninen, huolehdi pimennysmahdollisuudesta.

Aina ei nukahda, vaikka toivoisi

Meille jokaiselle osuu kohdalle elämänvaiheita, jolloin uni ei kaikesta huolimatta vain tule. Untamme voivat verottaa monet syyt: työhön liittyvä stressi, talouteen ja läheisiin liittyvät huolet, sairastelu, vaihdevuodet ja ikääntyminen.

Joskus pelkkä lomamatka maapallon toiselle puolelle voi aikaerorasitusten vuoksi sysätä yöunen pois raiteiltaan. Helpotusta aikaerorasituksen yksilöllisiin vaikutuksiin tarjoavat kolmea eri vahvuutta olevat Unital-melatoniinivalmisteet.

Melatoniini ei ole lääke vaan luontaisesti elimistössämme esiintyvä hormoni. Sen tehtävänä on osallistua unen säätelyyn. Normaalisti melatoniinin eritys alkaa elimistössämme pimeän tullen ja jatkuu aina aamuyöhön asti, jonka jälkeen melatoniinin määrä vähitellen vähenee ja lakkaa. Sama toistuu yöstä toiseen.

Melatoniinin erityksessä on yksiöllisiä eroja. Ikääntyessämme nukahtamishormonin määrät yleisesti heikkenevät. Melatoniinivalmisteet auttavat lyhentämään nukahtamisaikaa. Ne sopivat lähes kaikille lapsia ja raskaana olevia tai imettäviä äitejä lukuun ottamatta.

Kolme erilaista apua melatoniinista

Unital-melatoniiniin tutustuvan kannattaa aloittaa Unital 1 mg -valmisteesta. Se on mieto ja helposti nieltävä melatoniinitabletti, jonka vaikutus jää kohtalaisen lyhytaikaiseksi.

Melatoniinivalmiste vaikuttaa nopeimmin, jos se imeytyy verenkiertoon suun limakalvolta. Imeskeltävä, vahva Unital Strong 1,9 mg vaikuttaa sukkelaan, mutta sen teho on lyhyt.

Pisin yöaikainen vaikutus on Unital Long Night 1,9 mg -melatoniinitabletilla. Se liukenee elimistössä hitaasti ja vapauttaa melatoniinia noin neljän tunnin ajan.

Jos melatoniinista ei ole apua, kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. Säännöllistä ja kunnollista lepoa päivän rasituksista tarvitsevat niin päämme, mielemme kuin kehommekin.

Osallistu kilpailuun ja voita Vitabalans tuotepaketti!

Osallistu arvontaan 15.11.2019 mennessä. Arvomme kolme tuotepakettia osallistujien kesken.

Voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti.

Pakettiin kuuluu:

Lacto Seven 20 tabl., maitohappobakteeritabletti
Lacto Seven Kids 20 tabl., maitohappobakteeritabletti (puru)
Lacto Lady 30 tabl. karpalo-maitohappobakteeritabletti virtsateille
Biotiini Collagen 120 tabl. collageeni-biotiini-hyarlonihappo-sinkki-Cvitamiinitabletti iholle

Palkinnon arvo yhteensä noin 50 euroa.

Vastanneiden nimi- ja osoitetietoja voidaan käyttää ja luovuttaa suoramarkkinointitarkoituksiin henkilötietolain mukaisesti. Lisätietoja Otavamedia Oy:n rekisteriselosteesta.

Osallistumalla arvontaan hyväksyt arvonnan säännöt. Lue arvonnan säännöt tästä!

Unital kilpailu