Mainos: Fitfarm
"Ruuan tärkeyden oivaltaminen on ollut minulle tärkeämpää kuin pudotetut kilot", Dita Nyman sanoo.
Mainos

Huima painonpudotus yllätti nettivalmennukseen osallistuneen Dita Nymanin: ”Opin vihdoin syömään riittävän paljon!”

Tahdotko päästä ylimääräisistä kiloista eroon, mutta et tiedä, mistä aloittaa? Lue, miten Dita Nyman, 25, karisti lähes 16 kiloa Superdieetti-valmennuksen avulla.
Teksti: Fitfarm

Keväällä 2020 laihialainen Dita Nyman päätti, että nyt saa riittää. Peilistä näkyi kroppa, joka oli Ditan sanoin ”muodotonta höttöä”. Dita oli vuosi aiemmin synnyttänyt kaksospojat eikä energiaa tuntunut riittävän kolmevuotiaan esikoispojankaan leikkeihin.

– Olin yrittänyt liikkua juoksemalla rappusia mieheni kanssa. Vaikka söimme samat neljä ateriaa päivässä, painoni vain nousi. Oma äitinikin näytti paremmalta kuin minä!

Sitten Dita näki nettimainoksen Fitfarmin SUPERDIEETTI®-valmennuksesta ja osti sen siltä istumalta.

– Tajusin, etten pärjää yksin. Halusin päästä terveellisemmän elämän alkuun, jotta jaksan paremmin lasteni kanssa. Tahdoin oppia syömään oikein ja pudottaa muutaman kilon. Kun päätin sitoutua valmennukseen 12 viikoksi, en olisi ikinä uskonut, miten monta kiloa siinä ajassa katoaisi.

Opin vihdoin syömään oikein

Ditan yllätti se, miten paljon SUPERDIEETTI®-valmennuksessa piti syödä etenkin kasviksia, jotta keho saatiin toimimaan oikein. Hän oivalsi, että oli syönyt liian vähän ja korvannut ateriat napostelemalla suklaata.

Opin, miten terveellinen elämäntapa rakennetaan ruuan avulla.

– 12 viikkoa on sen verran pitkä aika, että oikean syömisen malli jää alitajuntaan. Kun perusruokavalio on kunnossa, harvoin edes jaksaa herkutella.

Valmennuksen ruokaohjeita oli helppo noudattaa, samoin salitreeniohjelmia, Dita kiittää.

Teini-iässä hän oli harrastanut cheerleadingia SM-tasolla, ratsastanut ja pelannut jääkiekkoa. Lasten saannin jälkeen hän oli käynyt satunnaisesti salilla, mutta vasta SUPERDIEETTI®-valmennuksen ansiosta salitreenit jäivät pysyvästi osaksi arkea.

Dita uskoo, ettei olisi onnistunut ilman aviomiehensä tukea.

– Mieheni tsemppasi, teki ruokaa ja hoiti lapsia, jotta pääsin salille 4–5 kertaa viikossa. Kävimme myös yhdessä juoksemassa portaita.

Paionnpudotus

”Olen nyt onnellisempi, voin hyvin ja jaksan touhuta lasteni kanssa. Myös ystäväni ovat huomanneet kasvoiltani paistavan uuden elämänilon ja energian”, Dita Nyman iloitsee.

Myös valmentaja Matias Koistisen ja ryhmän vertaistuki auttoi jaksamaan.

– Matias kertoi videoilla rauhallisesti ja ammattitaitoisesti, millä tavalla onnistumme. Seurasin myös Facebook-ryhmämme keskusteluja, noudatin ruokavaliota ja sovelsin treeniliikkeitä maalaisjärjellä.

Tulokset yllättivät Ditan itsensäkin. Valmennuksen päätyttyä vaa’alle astui 15,6 kiloa kevyempi nainen!

Kaiken kruunasi valmennuksen Paras fyysinen muutos -voitto, jonka 1000 euron palkintosumman Dita käytti vaatekaappinsa sisällön uusimiseen. XL-vaatteet oli päivitettävä M-kokoon.

Nykyisin Dita syö perusruokaa viidesti päivässä, käy salilla 4–5 kertaa viikossa ja pyöräilee päivittäin töihin Mannerheimin lastensuojeluliitolle. Hän iloitsee siitä, että kilot ovat pysyneet poissa.

– Kun päätös on tehty, sen jälkeen on helppoa. Kaikilla on muutokseen vaadittavaa selkärankaa – se pitää vain löytää itsestä.

Painonpudotus

Dita treenaa nykyisin salilla 4-5 kertaa viikossa ja sopimuspalomiesten kanssa kerran viikossa.

Näin sinäkin onnistut elämänmuutoksessa

SUPERDIEETTI®-valmentaja Matias Koistinen tietää, mikä yhdistää Ditaa ja muita pysyvässä elämäntapamuutoksessa onnistuneita.

– Onnistujat ovat tehneet vahvan päätöksen muutoksesta, hakeneet apua ja ottaneet opin vastaan.

Koistinen on nähnyt valmennuksissa, että monesti haluttaisiin uusia tuloksia, mutta vanhoista rutiineista ei haluta luopua. Homma ei vain toimi näin.

Uusien tapojen opettelu vaatii energiaa ja sitoutumista.

– Jos omat rutiinit eivät vie haluttuun lopputulokseen, on kokeiltava uusia tapoja avoimin ja päättäväisin mielin, kuten Dita.

Painonpudottajien yleisin virhe on syödä liian vähän. Moni ajattelee virheellisesti, että mitä vähemmän syö, sitä enemmän lähtee rasvaa.

– Jos syö liian vähän, aineenvaihdunta hidastuu, kehosta tulee lihomisherkkä ja painon pudottaminen vaikeutuu. Syömällä säännöllisesti keho saadaan kuluttamaan energiaa, Koistinen muistuttaa.

Elämäntapojen muuttaminen alkaa selvittämällä omat tavoitteet ja motiivit.

– Ensin on kysyttävä itseltään: Mitä minä haluan? Mikä on oma tavoitteeni ja miksi se on minulle tärkeä? Miten muutos vaikuttaa konkreettisesti elämääni? Sen jälkeen on laadittava suunnitelma, jolla tavoitteeseen pääsee. Jos tuntuu, ettei itse pärjää, on hankittava ammattitaitoista apua.

 

 

Lue myös: Haluatko pudottaa painoa, mutta mitään ei tapahdu? Kokenut valmentaja paljastaa 3 yleistä syytä miksi rasva ei pala

X