Mainos: Alcon
Kuivat silmät, silmätipat
Mainos

Älä anna kuivien silmien estää kevättreenejä – ylläpidä motivaatiotasi ulkoliikuntaan

Keväinen luonto kutsuu taas liikkumaan, mutta kuivat ja vuotavat silmät voivat tehdä ulkoilusta kurjaa. Onneksi kuivasilmäisyyden oireita voi ehkäistä ajoissa!
Teksti: Alcon

Onko mitään ihanampaa kuin liikkua ulkona raikkaassa ilmassa ja ammentaa samalla D-vitamiinia auringonvalosta? Näin keväisin kuntoilijoilla on mistä valita: kuivat kadut houkuttavat kaivamaan juoksukengät kaapista ja laittamaan pyörän kesäkuntoon. Lenkin lomassa voi pysähtyä tekemään vatsarutistuksia tai leuanvetoja ulkokuntoilutelineille. Sykkeen saa nostettua myös reippaalla sauvakävelyllä, jonka jälkeen voi nauttia jooga- tai pilateshetkestä kotipihan terassilla. Moni liikkuu ulkona mieluiten hyvässä seurassa ja se onnistuu esimerkiksi padelin, tenniksen tai golfin parissa.

Jos stressi painaa päälle, kannattaa suunnata metsään tai vesien äärelle.

Fyysisten terveyshyötyjen lisäksi ulkoliikunta piristää mieltä ja kohentaa henkistä hyvinvointia. Jos stressi painaa päälle, kannattaa suunnata metsään tai vesien äärelle. Metsäpoluilla vaeltaessa tai polkuja juostessa ajatukset hiljentyvät ja aistit heräävät nauttimaan luonnon äänistä ja tuoksuista. Melonta on toinen loistava tapa hiljentää laukkaava mieli ja oppia läsnäoloa veden päällä lipuessa.

Ulkona liikkumisen iloa voi kuitenkin varjostaa ikävä vaiva, josta moni aktiiviliikkuja kärsii etenkin keväisin.

Älä anna kuivien silmien pysäyttää sinua!

Tiedätkö tunteen, kun silmät valuvat lenkillä yhtenään? Et ole ainoa, sillä keväinen ilma on täynnä katu- ja siitepölyä, joka ärsyttää silmiä ja saa ne helposti kuivumaan, vuotamaan ja punoittamaan. Tutkimusten mukaan silmien kuivumisesta kärsitäänkin eniten talven ohella keväisin siitepölyjen aikaan, ja antihistamiinin käyttö voi lisätä oireita entisestään. Naisilla silmien kuivuminen on kaksi kertaa yleisempää kuin miehillä ja vaiva yleistyy iän myötä.

Naisilla silmien kuivuminen on kaksi kertaa yleisempää kuin miehillä ja vaiva yleistyy iän myötä.

Kokeile Systane® COMPLETE -silmätippoja ennen lenkille lähtöä – jo 1-2 tippaa riittää.

Liikkuessa moni suosii piilolinssejä, jotka nekin lisäävät silmien kuivumista. Tutkimusten mukaan jopa 77 prosenttia piilolinssien käyttäjistä kokee silmien kuivumisen oireita, kuten silmien ärsyyntymistä ja valumista. Pahimpaan siitepölyaikaan mieleen voi jopa hiipiä ajatus siitä, pitäisikö ulkotreenit siirtää suosiolla sisätiloihin.

Ennen ulkotreenejä silmiä kannattaa kosteuttaa öljypohjaisilla Systane® COMPLETE -silmätipoilla.

Ulkolajeista ei onneksi tarvitse luopua oireiden takia, sillä silmien kuivuutta voi ehkäistä helposti. Jos silmät vuotavat ja tuntuvat kuivilta, piilolinssien käyttöä kannattaa vähentää ja ruokavalioon on hyvä lisätä omega-3-rasvahappoja, jotka voivat vähentää oireita. Ennen ulkotreenejä silmiä kannattaa kosteuttaa öljypohjaisilla Systane® COMPLETE -silmätipoilla – etenkin, jos käytät piilolinssejä. Jo 1–2 tippaa auttaa estämään kuivasilmäisyyden oireita ja vaikutus kestää jopa kahdeksan tunnin ajan. Silmätippojen avulla voit nauttia ulkona reippailusta ilman vuotavia ja aristavia silmiä. Itsehoitotuotteen teho perustuu nanokokoisiin lipidipisaroihin, jotka korjaavat ja suojaavat kyynelkalvoa ja helpottavat kaikkia kuivasilmäisyyden oireita.

 

X