Lifestyle 18.8.2005

Suomi-designia samasta osoitteesta

Teksti: Anna.fi

Samasta kaupasta Karhun lenkkarit, Eero Aarnion Kupla-tuoli, Harri Koskisen Block valaisin ja Rinne Niinikosken juhlamekko? Suomalaisesta muotoilusta kiinnostuneen ei tarvitse juosta ympäriinsä Esplanadilla tai Punavuoressa, sillä designia voi nykyään tilata suoraan kotikoneelta Finnish Design Shopista.

Finnish Design Shop on maailman kattavin suomalaisia designtuotteita myyvä verkkokauppa. Valikoimassa on suomalaisen muotoilun klassikoiden lisäksi myös nuoria suunnittelijoita, Rinne Niinikosken, Hanna Sarénin ja ja Haaksiluodon kaltaisia tämän hetken kuumimpia nimiä. Pelkkää retroilua verkkokauppa ei siis ole, vaikka tarjonnassa nähdään suomalaisen muotoilun huippukirjo 1930-luvun lopusta nykypäivään. Yritys sijaitsee Suomessa, mutta Suomen lisäksi tuotteita toimitetaan kaikkialle maailmaan.

Janne Aro, yksi Finnish Design Shopin perustajista kertoo, että idean kehittely alkoi kolmisen vuotta sitten. Vuoden 2004 puolessa välissä asiat alkoivat loksahdella paikoilleen, ja vuoden 2004 lopulla kauppa avattiin internetissä. ”Suomalainen design on maailmalla käsite, jota on pidetty kauan yllä, mutta ei ollut kauppaa, jossa erilaista suomalaista designia olisi kattavasti saman katon alla”, Aro kertoo. ”Halusimme samalla luoda maailmanlaajuisen myyntikanavan.”

Janne Aro on itsekin suunnittelija, mutta työskennellyt vuosia uusmedia-alalla. Toinen perustajista, Teemu Kiiski on opiskellut oikeustiedettä ja toimii toimitusjohtajana, Butik-nimisestä vaatepuolesta vastaa Hertta Kiiski. Töitä tehdään paitsi hyvä liikeidean takia, myös henkilökohtaisesta innostuksesta muotoiluun. Aro sanoo tuntevansa suunnittelijat elämän ja sen vaikeudet ja vahvuudet. ”Nuorilla suomalaisilla suunnittelijoilla on vaikeuksia saada oma tuotteitaan näkyville. Me haluamme myydä ja esitellä sekä klassikoita että uusia nimiä. Tästä hyötyvät molemmat, niin uudet kuin vanhatkin”, Aro kertoo.

Sivusto tuo asiakkaita putiikkeihinkin

Miksi ihmeessä kukaan ei ollut keksinyt tätä aiemmin? Palaute suunnittelijoilta ja asiakkailta on ollutkin Aron mukaan mukaan pelkästään positiivista. ”Kysyntä on ollut todella valtavaa, ja valikoimakin kasvaa koko ajan”, Aro toteaa tyytyväisenä. Verkkokaupassa käy kymmeniätuhansia asiakkaita kuukaudessa.

Mikä kävijöitä sitten kiinnostaa Finnish Design Shopissa eniten? ”Iittala on aina kiinnostava, vaatepuolella paljon kiinnostavia uusia nimiä”, Aro miettii. ”Ja Marimekon kankaat ovat ihan oma lukunsa. Sivuilta näkee yhdellä silmäyksellä monia kankaita, liikkeessä tutkiminen on vaikeampaa”, Aro sanoo. Verkkokauppaan yhä liittyvää epäluuloa lieventää se, että monet tuotteet ovat ostajille niin tuttuja, ettei niitä tarvitse nähdä ”luonnossa” ennen ostopäätöstä. Putiikeilta verkkokauppa ei Aron mukaan asiakkaita kuitenkaan vie: internet pikemminkin lisää niiden myyntiä ja tuo uusia asiakkaita.

Asiakkaita Finnish Design Shopilla on laidasta laitaan, suomalaisesta muotoilusta kiinnostuneista yksityishenkilöistä yrityksiin. Ulkomaista tärkeitä ovat ainakin Saksa, Iso-Britannia ja Hollanti. ”Suomessa ei aina muista, kuinka suosittu Aalto yhä on maailmalla. Kun itse on niin tottunut vaikkapa Aalto-maljakkoon, miettii melkein, että mikä siinä on niin ihmeellistä. Mutta yhä vaan sitä ostetaan”, Aro heittää. Kaksi kolmasosaa myynnistä menee Suomen ulkopuolelle, iso osa myös niihin Suomen kaupunkeihin, joista tuotteita ei saa. Monia tuotteita saakin pelkästään Helsingistä. Tilausten koot ja arvotkin vaihtelevat: halvin tuote on seitsemän euron Kartio-lasipari, kallein Kukkapuron yli 5000 euron nahkasohva.

Nuorille suunnittelijoille näkyvyyttä

Finnish Design Shopissa myynnissä olevan Haaksiluoto -vaatemerkin takana oleva Jaana Haaksiluoto on todella tyytyväinen yhteistyöhön. ”Olen asunut kuusi vuotta Lontoossa, ja siellä suomalaiseen designiin ollaan aivan hulluna. Sen pariin on kuitenkin siellä jotain Marimekkoa lukuun ottamatta vaikeaa päästä”, Haaksiluoto kertoo. Varsinkin nuorille suunnittelijoille näkyvyys on usein ongelma. ”Näin pienelle merkille kyse on ennen kaikkea näkymisestä ja markkinoinnista, mutta tuntuu hienolta kuulla, että vaatteita on ostettu vaikkapa Edinbourghiin tai muualle maailmalle.”

Haaksiluoto on vasta aloitellut kaupallisen malliston tekemistä. ”On kuitenkin mukavaa, että Finnish Design Shopiin otetaan myyntiin myös harvinaisempia ja erikoisempia vaatteita”, hän lisää. ”Hienoa, että internetistä on mahdollista hankkia myös uniikkituotteita.” Haaksiluoto luottaakin tulevaisuuteen: verkkokauppa kannattaa varmasti jatkossa yhä paremmin. Myös Janne Aro uskoo Finnish Design Shopin kasvavan edelleen. ”Todella hyvältä näyttää. Ja tuntuu upealta nähdä, että Suomessa on niin paljon hienoja tuotteita.”

Teksti: Veera Luoma-aho / A4 Media Oy (19.8.2005)
Kuvat: A4 Media Oy

Finnish Design Shop

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi