hedelmäsmoothie
Terveellinen hedelmäsmoothie maistuu niin aamu-, väli- kuin iltapalana.
Juomat

Hedelmäsmoothiesta saat helposti virtaa ja vitamiineja – kokosimme parhaat smoothieohjeet vaihtelunhaluiselle

Hedelmäsmoothie on terveellinen aamu- tai välipala, josta saa tankattua virtaa ja vitamiineja. Kokosimme sivustomme parhaat hedelmäsmoothieohjeet, ole hyvä!
Teksti: Hanna Kuusisalo

Hedelmäsmoothie on kätevä, raikas ja terveellinen valinta vaikkapa päivän ensimmäiseksi ateriaksi tai kevyeksi jälkiruoaksi. Treenin jälkeiseksi palautusjuomaksikin siitä on, kun surautat sekaan rahkaa tai proteiinipitoisia kikherneitä. Uskoisitko, että hedelmäsmoothie voi maistua myös omenapiirakalta?

Lue myös: Parhaat vihersmoothiet x 15: terveelliset smoothiet virkistävät kehoa ja mieltä

Smoothieta voi ja kannattaa valmistaa kerralla reilu satsi. Hörppää osa aamupalaksi ja nappaa loput mukaan iltapäivää odottamaan tai säilö juoma jääkaappiin koulusta palaavia lapsia varten. 

Hedelmäsmoothie on parasta, kun sen tekee sesongin makeimmista hedelmistä. Kauppareissulla kannattaa kurkata myös pakastealtaaseen, josta löytyy esimerkiksi mangokuutioita, granaattiomenan siemeniä sekä erilaisia valmiita smoothiesekoituksia. 

Smoothiehedelmäsekoituksia voi toki tehdä myös itse. Pilko mieleisesi hedelmät ja sujauta ne valmiina annospusseina pakastimeen. Kiireisenä aamuna riittää, kun pussin nostaa hetkeksi huoneen lämpöön sulamaan ja surauttaa sen sitten tehosekoittimessa nesteen kera raikkaaksi juomaksi. 

Valmiiksi pakastetut smoothiepussit ovat myös ihana tapa pelastaa nahistumisvaarassa olevat hedelmät tai venyttää suosikkihedelmäsi satokautta. Osta kaupasta kerralla reilu säkki sesongin suosikkihedelmääsi ja pilko niistä osa pakastimeen odottamaan myöhempää käyttöä.

Banaanismoothie – piristä pähkinöillä, suklaalla tai kookosella

Banaani on oiva hedelmäsmoothien raaka-aine, sillä se tekee smoothien rakenteesta kermaisen pehmeän. Kypsä, ruskeapilkullinen ”pantteribanaani” tuo smoothieen mukavasti myös makeutta.

Banaani toimii smoothiessa muiden hedelmien kumppanina, mutta myös yksinään yhdistettynä esimerkiksi kermaisiin macadamiapähkinöihin. Todellinen herkkujuoma valmistuu, kun sekoitat banaanismoothien joukkoon muutaman palan sulatettua tummaa suklaata tai ripauksen sokeritonta kaakaojauhetta. 

Kikherneet tekevät suklaisesta banaanismoothiesta erityisen ruokaisan ja täyttävän. Älä huoli, kikherneet eivät maistu juomassa, vaan tuovat rakenteeseen täyteläisyyttä ja juomaan mukavan proteiinilisän.  

Banaani-appelsiinismoothie on raikas hedelmäsmoothie päivän ensimmäiselle aterialle. Itsessään se ei ole kovin täyttävä ja ruokaisa, mutta sopii erinomaisesti esimerkiksi puuroannosta täydentämään.

Mango-banaanismoothie tehdään kepeästi rasvattomaan jogurttiin. Tämä raikas hedelmäsmoothie saa mukavaa purutuntumaa vehnäleseistä.

Mango-, ananas- ja appelsiinismoothiet hellepäivään ja vitamiinivajeeseen

Hedelmäsmoothie voi olla myös hellepäivän raikas virkistäjä. Trooppinen hedelmäjuoma valmistuu hetkessä esimerkiksi ananaksesta, mangosta, banaanista tai passiohedelmästä.

Erityisen ihanan kuplivan smoothien saat, kun pyöräytät ensin paksun hedelmänektarin banaanista, mangosta, omenasta sekä passiohedelmästä ja lisäät juomaan hetki ennen tarjoilua kylmää kivennäisvettä. 

Maidoton mangopirtelö on kevyt jälkiruoka, joka sopii myös vegaaneille ja maitoallergikoille, sillä pirtelön pohjana käytetään kaurajäätelöä ja soijajogurttia.

Mango-appelsiinismoothie on kätevä juoma ja todellinen vitamiinipommi. Aamulla se avaa silmät, illalla auttaa rentoutumaan. Se on myös helppo napata mukaan töihin ja harrastuksiin. Muutama tyrnimarja tuo juomaan mukavasti luonnetta.

Jos kaipaat hedelmäsmoothieesi ripauksen vihervoimaa, kokeile aurinkoista pinaattismoothieta. Siinä ananas, appelsiini, sitruuna ja mango saavat seuraakseen pinaattia ja mukavan makulisän kurkumasta. 

Haluatko yllättyä? Kokeile näitä veikeitä makuyhdistelmiä

Hedelmäsmoothie voi tarjota myös yllättäviä makuelämyksiä. Esimerkiksi omenapiirakan makuinen smoothie syntyy omenoista, rahkasta sekä ripauksesta kanelia ja kardemummaa. Tämä lusikoitava smoothie sopii kevyttä ruokavaliota noudattavalle ja niille, jotka rakastavat omenapiirakan makua.

Tai mitäpä, jos löisit kaksi kärpästä yhdellä iskulla ja yhdistäisit kaksi aamun suosikkijuomaa: kahvin ja hedelmäsmoothien. Avokado-mokkasmoothie viimeistellään vaniljasokerilla ja pähkinärouheella.

Myös upean smaragdinhohtoiset granaattiomenansiemenet sopivat smoothien raaka-aineeksi. Raikas granaattiomenasmoothie syntyy pelkästään erilaisista hedelmistä. Jos et jaksa irrotella siemeniä itse, nappaa valmis pussi siemeniä kaupan pakastealtaasta.

Jännittävän makuisen melonismoothien pohjana käytetään porkkanamehua ja mausteeksi lisätään sitruunaa sekä kourallinen mintunlehtiä. 

Jos haluat hedelmäsmoothiesi olevan pehmeän täyteläinen, surauta se avokadosta, soijajogurtista sekä mangosta. Ripaus juustokuminaa tuo makuun jujua.

Banaania, omenaa, appelsiinia ja ripaus kanelia – niistä on maukas hedelmäpirtelö tehty. Käytä pohjana maustamatonta jogurttia, ja saat mausta pehmeän täyteläisen.

Katso myös Kotiliesi.fi: Onko hedelmä vai smoothie terveellisempi vaihtoehto? Ravitsemusterapeutti vastaa

X