sokerit
Leivonta

Haluatko vähentää sokeria? Näin korvaat sokerin leivonnassa

Sokerittomat ja vähäsokeriset leivonnaiset saavat makeutensa joko hunajasta, makeutusaineista tai esimerkiksi kypsistä banaaneista ja taateleista. Vähäsokerinen leivonta vaatii omat niksinsä, sillä sokeri vaikuttaa myös leivonnaisten rakenteeseen.
Teksti: Hanna Kuusisalo Kuvat: OM-arkisto ja iStock

Sokeriton leivonta kiinnostaa erityisesti terveydestään ja hyvinvoinnistaan huolehtivia sekä painoaan tarkkailevia. Halutessaan valkoisen sokerin voi korvata leivonnassa ja ruoanlaitossa monella muulla makeutusvaihtoehdolla.

Mutta voiko sokerin korvata tai sen määrää vähentää leivonnassa ilman, että leivonnaisten rakenne tai maku kärsivät?

Lue lisää: Vältätkö turhaan sokeria? Lue kolme syytä, miksi se ei olekaan ruokavalion pahis

Mihin sokeria leivonnassa tarvitaan?

Sokerin ainoa tehtävä leivonnassa ei ole makeuttaminen. Nimittäin sokeri vaikuttaa myös leivonnaisten rakenteeseen. Sokeri tekee sokerikakuista ja muffineista kuohkeita pidättämällä tuotteisiin tehokkaasti ilmaa, eikä sokerivaahto onnistu ilman sakkaroosia. Hiivataikinaleivonnaisissa sokeri puolestaan toimii hiivan energianlähteenä, mikä saa taikinan kohoamaan ja tekee leivonnaisista kuohkeita ja pehmoisia.

Sokeri tekee monista elintarvikkeista myös houkuttelevan värisiä. Tämä johtuu karamellisoitumisesta eli Maillardin reaktiosta, joka antaa esimerkiksi leivälle, lämpimille jälkiruoille ja kakuille ruskean värin ja vaikuttaa samalla myös niiden makuun.

Sokeria ei siis voi suin päin vähentää leivonnassa rakenteen ja maun kärsimättä. Sokeriton leivonta vaatii omat niksinsä. Mutta heille, jotka haluavat vältellä sokeria, löytyy muita makeutusvaihtoehtoja. 

On kuitenkin hyvä muistaa, että valkoisen sokerin korvaaminen muulla makeutusaineella ei välttämättä tee leivonnaisesta sen terveellisempää. Esimerkiksi runsaasti fruktoosia sisältävä hedelmäsokeri saattaa suurina määrinä olla jopa sokeria haitallisempaa.

Jos kokeilet itsellesi tuntematonta makeutusainetta, testaa sen käyttöä ensin tutulla leivonnaisella. Näin saat parhaiten selville, miten se käyttäytyy leivottaessa.

Makeuta leivonnaiset hunajalla

Hunaja voi olla hyvä vaihtoehto silloin, jos haluaa leivonnassa vältellä nimen omaan valkoisen sokerin käyttöä. Hunaja sopii mainiosti useisiin leivonnaisiin. Sokerin voi korvata leivonnassa hunajalla joko kokonaan tai osittain. Vaahdotettavissa taikinoissa noin puolet sokerimäärästä voi vaihtaa hunajaan, ja monissa pikkuleipätaikinoissa vaikka kaiken sokerin.

Hunaja on valkoista sokeria makeampaa, joten sitä tarvitaan vähemmän. ¾ desilitraa hunajaa vastaa yhtä desilitraa sokeria. Jos leivonnaiseen ei halua hunajaista makua, kannattaa hunajaa käyttää kohtuudella.

Hunaja on kosteaa, joten alkujaan sokeria sisältäneen reseptin nestemäärää kannattaa vähentää. Laske myös paistolämpötilaa 5–10 asteen verran ja pidennä kypsymisaikaa.

Parhaimmillaan hunaja on esimerkiksi kahvikakuissa, joihin se tuo niin makua kuin mehevyyttäkin.

gluteeniton sitruuna-hunajakakku

Tämä kirpeä mutta hunajainen gluteeniton leivonnainen maustetaan yllättävästi timjamilla.

Ohje: Gluteeniton sitruuna-hunajakakku

Sokerittomat leivonnaiset: karppisokeri, stevia ja muut makeutusjauheet

Stevia, karppisokeri sekä monet makeutusjauheet ovat vähäkalorisia vaihtoehtoja sokerille. Sokeriton leivonta onnistuu niiden avulla, kun muistaa muutaman niksin.

Karppisokeri valmistetaan käsittelemällä glukoosia, jolloin siitä syntyy sokerialkoholeihin kuuluvaa erytriolia. Erytrioli ei imeydy elimistössä, joten se ei myöskään sisällä energiaa, mutta saattaa tästä syystä aiheuttaa erityisesti herkkävatsaisille vatsanväänteitä. Erytriolia voi käyttää leivonnaisissa erityisesti makeutusaineena.

Stevialla voi korvata osan tavallisesta sokerista. Stevia on koostumukseltaan erilaista kuin sokeri. Siksi se esimerkiksi muna-sokerivaahtoa tehdessä vatkaankin valkuaisen sijaan keltuaisen kanssa. Valkuainen vaahdotetaan erikseen ja lisätään taikinaan.

Makeutusjauheiden tarkemmat käyttöohjeet löytyvät aina pakkauksesta. Niihin kannattaa tutustua huolella ennen leivonnan aloittamista.

sokeriton leivonta: makeutusjauheella makeutettu mansikkamoussekakku

Mansikkakakku on kahvipöydän katseenvangitsija. Se sopii sekä gluteenitonta, munatonta, sokeritonta että laktoositonta ruokavaliota noudattaville.

Ohjeet:

Sokerittomat leivonnaiset banaanilla ja muilla hedelmillä

Jos sokeriton leivonta kiinnostaa, makeutta leivonnaisiin saa luonnollisesti myös tuoreista ja kuivatuista hedelmistä, kuten aprikoosista, banaanista, taateleista, viikunoista ja muista marjoista ja hedelmistä!  Kokeile esimerkiksi omenasoseen makeuttamia astetta terveellisempiä kaurapuuromuffineita.

sokeriton leivonta: omenaiset kaurapuuromuffinit

Kaurapuuro maistuu entistä herkullisemmalta, kun sen tarjoilee muffinin muodossa. Herkkuleivonnaiset valmistuvat astetta terveellisemmin ilman valkoista sokeria

Ohje: Omenaiset kaurapuuromuffinit

Erityisesti kypsä banaani on leivonnassa suosittu makeuttaja. Banaanin kypsyessä sen sisältämä tärkkelys pikkoutuu glukoosiksi, minkä vuoksi hedelmä aistitaan makeampana. Ruskeita pilkkuja kylkiinsä saanut banaani sopii siis leivontaan mitä parhaimmin! Kypsä, soseutettu banaani antaa ihanasti makeutta ja mehevyyttä erityisesti muffineihin, kuivakakkuihin ja banaanileipiin.

banaanileipä

Älä heitä ylikypsiä banaaneja roskiin, tee niistä kakku. Gluteeniton banaanileipä makeutetaan valkoisen sokerin sijaan banaaneilla.

Ohjeet:

Taateleita suositaan erityisesti raakaleivonnassa, mutta ne sopivat erinomaisesti myös kahvikakkujen ja joidenkin leivosten makeuttamiseen. Taatelista ja kookoskermasta valmistuu myös ihana kinuskimainen kastike esimerkiksi vegaanisen taateli-kinuskipiirakan viimeistelyyn.

taateli-kinuskipiiakka

Banaaneilla sekä makealla taateli-kookoskinuskilla kuorrutettu leivonnainen on sekä vegaaninen että gluteeniton.

Ohjeet: 

Katso myös Kotiliesi.fi: Leivo ilman sokeria – katso 8 ohjetta

Lähteet: Sokerioppi, Dansukker, Valio

X