Vinkit

7 välipalavinkkiä, joiden avulla vältät turhaa napostelua

Kunnollinen välipala pitää yllä hyvän vireystason ja auttaa keskittymään. Se myös estää napostelunhimoa.

Nauti välipala aina silloin, kun aterioiden välit olisivat muuten liian pitkiä. Hyvä aterioiden väli on useimmilla ihmisillä 3–5 tuntia. Kun syöt tasaisin väliajoin sopivan määrän, et sorru kerralla ahmimaan.

avokado-mansikkasmoothie

Avokado-mansikkasmoothie käy niin aamu- kuin välipalaksi. Rasvaton maitorahka on erinomainen proteiininlähde ja sopii hyvin tähän smoothieen. Smoothie on helppo tehdä ja hetkessä valmista, pane ainekset tehosekoittimeen ja hurauta smoothie tasaiseksi.

Kunnon voileipä maistuu aina välipalana. Vaihtelemalla leivänpäällysiä saat aina uusia makuelämyksiä. Tämän välipalaleivän päälle laitetaan hedelmiä, saksanpähkinöitä ja hunajaa.

Kevyt punaviinimarjavispipuuro on hyvä välipala ja maistuu varmasti myös koululaisille. Voit myös maustaa puu­ron hennosti vaniljaiseksi lisää­mällä jäähtyneeseen puuroon hieman vaniljasokeria. Vaniljaista makua saat myös nauttimalla puuron kanssa vaniljalla maustettua soijamaitoa.

Koululaiset tarvitsevat monipuolisia ja terveellisiä välipaloja, jotka antavat voimia läksyjen tekoon ja auttavat pysymään pirteänä päivälliseen asti. Tähän maukkaaseen raejuusto-hedelmäsalaattiin voi käyttää hedelmien tilalla pelkästään kauden marjoja.

Tuoreita vihanneksia on kiva napostella vaikkapa läksyjä tehdessä. Dippikasvikset ja juustoinen kermaviilikastike sopii hyvin myös koululaisen välipalaksi, sillä kasvikset voi paloitella valmiiksi, peittää kelmulla ja panna jääkaappiin. Myös kastikkeen voi sekoittaa etukäteen. Se säilyy jääkaapissa kannellisessa astiassa tai kelmulla peitettynä.

Kaurahiutaleista teet helposti herkulliset myslipatukat välipaloiksi tällä Teresa Välimäen reseptillä. Reseptistä syntyy 12-15 myslipatukkaa. Sekä aikuisten että koululaisten makuun sopivat myslipatukat säilyvät jääkaapissa.

Surrauta juotava salaatti monitoimikoneessa tai tehosekoittimessa aamulla ja nappaa juoma mukaan töihin virkistäväksi välipalaksi. Raikas juoma sisältää salaatin lisäksi muun muassa kiiviä, basilikaa, kurkkua.

Kuvat: Kuvapalvelu/Otavamedia Oy

Koonnut: Leena Kalliokoski

 

 

Avainsanat

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti