Vinkit

Ravintolapäivä tulee taas - näin perustat pop-up ravintolan!

Teksti:
Anna.fi

Ravintolapäivänä kuka tahansa voi avata ravintolan päiväksi. Miten se onnistuu? Kyselimme sitä MasterChef -kisassa mukana olleelta ja useamman kerran pop up -ravintolan perustaneelta, Paahtaja-blogin pitäjältä, Teijo Salonpäältä. Poimi tästä viisi vinkkiä, joiden avulla pyöräytät ravintolan pystyyn.

ravintolapäivä Veronassa

Ravintolapäivä on maailman suurin ruokakarnevaali, joka järjestetään neljä kertaa vuodessa ympäri maailman. Voit perustaa ravintolan minne tahansa: kotiisi, kadunkulmaan, puistoon tai rannalle – vain mielikuvituksesi on rajana.

Poimi tästä Paahtaja-blogin Teijon vinkit.

Paahtaja-blogin Teijo

1. Yksinkertaisuus on kaunista

– Suunnittele yksinkertainen paketti ja mieti selkeä teema ravintolallesi. Pohdi samalla kuinka monelle asiakkaalle aiot ravintolasi suunnata. Pidä jalat maassa. Pienellä paikkakunnalla 20 asiakasta on jo paljon.

2. Panosta laatuun

– Jos järjestät ravintolan ensimmäistä kertaa, älä edes yritä tarjota kolmea ruokalajia enempää. Satsaa mieluiten yhteen hyvään ja yksinkertaiseen annokseen. Panosta laatuun, älä määrään. Tee sellaista ruokaa, jota olet jo aiemmin onnistuneesti valmistanut. Hyvin tehty pannari- ja mansikkahillobaari on parempi kuin espanjalaiset tapakset, jotka eivät maistu tapaksilta.

3. Valmistaudu ajoissa

– Aloita valmistelut hyvissä ajoin. Valmistettaessa ruokaa yli 10 hengelle määrät yllättävät – puhumattakaan yli sadasta hengestä. Kaikkiin välivaiheisiin kuluu yllättävän paljon aikaa. Mieti myös miten saat ruuan säilymään syöntikelpoisena – maito ja munapohjaiset ruoat pilaantuvat helposti.

4. Pyydä kavereita apuun

–   Olen perustanut yksin pop up -ravintolan, jossa kävi 12 henkeä – ja toisena ääripäänä ravintolan, jossa mukana oli neljä henkeä ja asiakkaita yli 300. Molemmissa tapahtumissa olisi yksi henkilö lisää ollut tarpeen.
– Jos haluat myös seurustella asiakkaitten kanssa, kannattaa miehitys tuplata.

5. Muista markkinointi

Miten tavoitat asiakkaat?
– Mieti houkutteleva teema ja korosta osaamistasi – erotu joukosta.
– Järjestä ravintola paikkaan jonne ihmisten on helppo tulla ja löytää.
– Paras markkinointikanava on sosiaalinen media ja kaikki tuttusi. Perusta tapahtumalle oma sivu facebookkiin. Rummuta tapahtumaasi sosiaalisessa mediassa mieluummin liikaa kuin liian vähän. Yritä saada myös ystäväsi innostumaan markkinoinnista.

Paahtaja-blogin Teijo

Entäpä, osallistuuko Teijo tällä kertaa ravintolapäivään?

– En osallistu tämänkertaiseen – ehkä myöhemmin syksyllä olevaan, jos saan hyvän porukan kasaan. Paikallisissa ravintoloissa kuitenkin todennäköisesti käyn.

 

 

Muista vielä, että ravintoloitsijana olet itse vastuussa kaikesta ravintolan pitämiseen liittyvästä toiminnasta sekä oman ravintolapäiväsi onnistumisesta.

Jaa kokemuksia ja liity keskusteluun Ravintolapäivän Facebook-sivulla.

 

Kuvat: Colourbox.com  ja Teijo Salonpään arkisto

Teksti: Leena Kalliokoski

X